Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

SKX007 sunkmod

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av wundlander, 8 november 2014.

1. wundlander
    Trådstartare

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Greps av lite mod-mod för ett tag sen. Tänkte att jag tar och delar med mig av hur det kan bli när man går fram oblygt över en SKX007. Har exakt noll bilder på arbetsprocessen men tänkte berätta måleriskt.
    Jag hade sedan en tidigare, förskräcklig mod, en röd chapter-ring i klockan. Pressa glas orkade jag inte med så den fick sitta kvar.

Slängde in originaltavla och visare i ugnen. Max-temp, grill. Ca 40 min för tavlan och kanske 60 för visarna. Har aldrig bakat lume förut men jag kan säga att det är ingen konst. Tavlan blev kanonfint patinerad i lumen och för övrigt oförändrat. Visarna var lite segare och matchar bara nästan tavlan. På bilderna nedan gasar dock lumen på och får dem att dra åt grönt.
    I min slapphänta iver så höll jag på och pincettade med visarna i kokande tillstånd och mosade till lumen på minutvisaren. Se det som patina. :)

Sekundvisaren fick jag inte på och orkade inte trilskas mer så den fick stanna utan för när jag ploppade tillbaks allt igen.

Insertet fick sig ett dopp i klorin.

Bezeln är ärligt talat rätt trist på 007/009 och i en satsning att efterlikna en coin bezel så gick jag över den med dremeln och rakade till profilen. Hafsjobb men det blev bättre i min mening.

Caset tänkte jag kunde göra sig helborstat och drog över det med 400-papper.

Håll till godo. En lite nedfilad sunkversion av SKX007.
    2014-11-05 13.57.27.jpg 2014-11-05 13.57.49.jpg 2014-11-05 13.58.00.jpg 2014-11-05 13.58.06.jpg

Mr_Jonas, isbjörn, ollkli och 9 andra gillar detta.
  2. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Cool! Ser en 6105 i bakgrunden, en 6309 också?

3. wundlander
    Trådstartare

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är ju din gamla 6105 som ligger där och oroar sig över vad fan jag håller på med. Den ena 6309 kommer också från dig medans en är ett ebay-vrak. :)

eriksson850 och Scaramanga gillar detta.
  4. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Snyggt med borstad boett!
    Den röda chapter ringen var dock inte lika snygg :)

Gummo och wundlander gillar detta.
  5. HolyCrap

HolyCrap Bonde

Blev ju inte allt för dumt det där. Tänker då främst på den borstade boetten och det patinera inlägget. Är ingen superfan av brun lume dock, men det passar onekligen ihop med inlägget.

Men har du glömt att borsta mellan bandhornen eller ser jag fel? Och hu vilken hemsk röd ring!

wundlander gillar detta.
  6. wundlander
    Trådstartare

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är nog blankt mellan hornen. :rolleyes:
    Får plocka fram glaspressen nästa gång jag får energi. :)

HolyCrap gillar detta.
  7. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hur borstade du boetten? Är inne på att kanske göra det med min. Teknik? Sandpapper?

8. bearyouden

bearyouden Bonde

Från:
    Emigrerad Norrlänning
    Snygg modd, jag gillar klockor som ser använda ut :)

Ett alternativ till sandpapper eller "Scotch Brite" kan vara glasblästring. Blir inte lika mörkt och aggresivt som med sand. Bild på en Amphibia som jag gått på med glasblästern.

. glasbläst.jpg

wundlander och Matts gillar detta.
  9. wundlander
    Trådstartare

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Helt missat din fråga. Jag använde ett mjukt vadderat 400-papper. Kan kolla exakt vad det heter i morgon.
    Jag körde bara på men såg till att fullfölja varje drag och alltid i samma riktning. Blev ok rätt lätt. :)

Erik1 gillar detta.