• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

skyddsplast

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag hoppar ner i stålbadet. Förstår att folk tycker man är fjantig men men... Köpte precis en nästan ny 116610LN. Kontorsjobb innebär att den inte "används som den ska" men stör mig på att kanten på datorn lätt repar spännet. Skulle aldrig behålla all plast men just spännet som utsätts mycket och knappt syns skulle jag gärna skydda. Är konsensus att all plast/film är dåligt för klockan?
Lite töntigt är det ju... klockor är ju till för att användas.
Med det sagt så brukar jag låta handleden vila på en putsduk när jag jobbar på kontoret, haha...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ni är ju sjuka :banghead: Ett alternativ kan ju vara att ni täcker samtliga kontorsytor med plysch. Det går att klippa ut individuella små plyschbitar ni kan limma fast på varje tangent. Alternativt kan ni köpa damhandskar som fina damer använder när de ska på bal, sådana som täcker hela armen. Kom ihåg att använda handskar av fint tyg när ni tar av damhandskarna bara så att ni inte repar klockan då. Sen kan ni ju använda datorklockan när ni väl vill kolla tiden...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag hoppar ner i stålbadet. Förstår att folk tycker man är fjantig men men... Köpte precis en nästan ny 116610LN. Kontorsjobb innebär att den inte "används som den ska" men stör mig på att kanten på datorn lätt repar spännet. Skulle aldrig behålla all plast men just spännet som utsätts mycket och knappt syns skulle jag gärna skydda. Är konsensus att all plast/film är dåligt för klockan?
Inte dåligt för klockan bara töntigt.
 

xTZ

Cartier
Ni är ju sjuka :banghead: Ett alternativ kan ju vara att ni täcker samtliga kontorsytor med plysch. Det går att klippa ut individuella små plyschbitar ni kan limma fast på varje tangent. Alternativt kan ni köpa damhandskar som fina damer använder när de ska på bal, sådana som täcker hela armen. Kom ihåg att använda handskar av fint tyg när ni tar av damhandskarna bara så att ni inte repar klockan då. Sen kan ni ju använda datorklockan när ni väl vill kolla tiden...
Haha instämmer helt! :D
klockor är till för att användas och ska slitas med åren! Och med slitas menar jag att klockan ska få sin personlighet och historia! :)
Men vill man verkligen inte ge några spår av användande så får du väl foliera klockan! ;)
 

mmx

Cartier
Jag hoppar ner i stålbadet. Förstår att folk tycker man är fjantig men men... Köpte precis en nästan ny 116610LN. Kontorsjobb innebär att den inte "används som den ska" men stör mig på att kanten på datorn lätt repar spännet. Skulle aldrig behålla all plast men just spännet som utsätts mycket och knappt syns skulle jag gärna skydda. Är konsensus att all plast/film är dåligt för klockan?
Kör med plast om det känns bättre, du verkar ju fundera på det där. Klockan kan absolut inte ta skada av plast runt låset, enda som kan hända är väl någon slags oxidation eller nåt (metallurgi inte mitt ämne) av låset. Då får man väl polera eller byta ut. Kör det som känns rätt för dig.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Förstår inte riktigt varför ni blir så upprörda? Vill TS eller någon annan skydda sin klocka mot repor så är det väl bättre att komma med tips än att vara dryga?

Skulle det komma en klockbehandling likt lackbehandling för bilar skulle säkert 90% här inne skicka sin klocka på behandling!
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
140722wesleychapelfl1.jpg
Ett av problemen här är snarare att plasten är genomskinlig...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Förstår inte riktigt varför ni blir så upprörda? Vill TS eller någon annan skydda sin klocka mot repor så är det väl bättre att komma med tips än att vara dryga?

Skulle det komma en klockbehandling likt lackbehandling för bilar skulle säkert 90% här inne skicka sin klocka på behandling!
Det finns väl inte så mycket att diskutera egentligen om man enbart ska svara på TS fråga, nej det går inte att köpa skyddsplatsen separat. I övrigt kan man väl tänka sig allsköns mer eller mindre fula inplastningslösningar.
 

xTZ

Cartier
Det finns väl inte så mycket att diskutera egentligen om man enbart ska svara på TS fråga, nej det går inte att köpa skyddsplatsen separat. I övrigt kan man väl tänka sig allsköns mer eller mindre fula inplastningslösningar.
Det går inte att köpa orginalplast nej. Kollat runt och hittar inget på arc. Men att köpa mjukt skärmskydd till en stor mobil eller Ipad dock och sen klippa ut bitar till klockan borde väl funka? :) borde väl fästa med tror jag!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte riktigt varför ni blir så upprörda? Vill TS eller någon annan skydda sin klocka mot repor så är det väl bättre att komma med tips än att vara dryga?

Skulle det komma en klockbehandling likt lackbehandling för bilar skulle säkert 90% här inne skicka sin klocka på behandling!
Jag tycker inplastning av möbler faktiskt är en mer rättvis jämförelse. Med det sagt satt skyddsplasten på min clasp kvar väldigt länge på min TT-sub :cool: Men nu har jag släppt sargen och lärt mig leva med hairlines.

Vill folk förresten få en raketkurs i att lära sig leva med hairlines kan jag rekommendera låna ut klockan en kväll till mitt ex. Hanna. Jag lånade ut min Explorer till henne när hon skulle ut med sin bästa vän. Hon skickade denna bild sen på natten då hon visste att jag var orolig över klockan och ville visa att den var hemma i tryggt förvar:
IMG_6474.jpg
 

soderlund

Cartier
Varför ha skyddsplatsen på? Känns lite som att ha kvar det lätt påsydda märket på höger kavajärm (som man tar bort innan användning), eller att äta glassen med papperet på.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag tycker inplastning av möbler faktiskt är en mer rättvis jämförelse. Med det sagt satt skyddsplasten på min clasp kvar väldigt länge på min TT-sub :cool: Men nu har jag släppt sargen och lärt mig leva med hairlines.

Vill folk förresten få en raketkurs i att lära sig leva med hairlines kan jag rekommendera låna ut klockan en kväll till mitt ex. Hanna. Jag lånade ut min Explorer till henne när hon skulle ut med sin bästa vän. Hon skickade denna bild sen på natten då hon visste att jag var orolig över klockan och ville visa att den var hemma i tryggt förvar:
IMG_6474.jpg
Det är därför det tog slut va? ;)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Skillnaden mellan lackförsegling av bilen kontra att inplasta klockan, oavsett orsak, är att en lackförsegling inte får en att se ut som en byfåne... :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Skillnaden mellan lackförsegling av bilen kontra att inplasta klockan, oavsett orsak, är att en lackförsegling inte får en att se ut som en byfåne... :)
Men nu var det ju inte det jag jämförde. Jag skrev att OM det fanns en behandling likt lackbehandling för bilar så hade nog många tagit det :)
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Klockan ska användas! Repor är ofrånkomligt och lite av den skräckblandade förtjusningen att ha en klocka. Jag måste dock medge att all plast som suttit på mina klockor jag köpt nya klistras upp på en zip-lock-påse....så anal är jag :oops: Men de är i alla fall 100%-igt komplett :D
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag hoppar ner i stålbadet. Förstår att folk tycker man är fjantig men men... Köpte precis en nästan ny 116610LN. Kontorsjobb innebär att den inte "används som den ska" men stör mig på att kanten på datorn lätt repar spännet. Skulle aldrig behålla all plast men just spännet som utsätts mycket och knappt syns skulle jag gärna skydda. Är konsensus att all plast/film är dåligt för klockan?
Det är inte dåligt för klockan, det är bara dåligt för dig och ditt digitala varumärke att komma ut som inplastare:D
Bolla upp med silke och dunbolstrar på datorn. Eller klipp ut nåt snyggt från ett liggunderlag. Då är det dator/skrivbord som ser lökigt ut ej klockan. Kan bli en bra icebreaker i på kontoret och du får möjlighet att visa din fina klocka när folk undrar vad du har för spännande utbyggnad på datorn. Uppdatera gärna med bilder på din kommande lösning:D
 
Topp