• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Skyldighet" att svara på PM?

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Jag svarar alltid plikskyldigt på alla förfrågningar jag får via PM på mina annonser, även de som jag är säker på inte leder någonstans, så säker man nu kan vara på det. Alla dessa förfrågningar kommer från helt nya eller nästan helt nya medlemmar och hade kontakten kommit från Blocket hade jag inte ödslat tid på att svara överhuvudtaget.

Hur resonerar ni andra, tycker ni att man precis som på Blocket kan strunta i att svara eller anser ni att det är ohyffsat?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tänker som du, tycker det hör till god ton på ett entusiastforum att svara på alla PM från medlemar. På Blocket bemödar jag inte mig att svara på mail med uppenbara skambud o.s.v.
 

Portofino

Panerai
Jag försöker alltid svara på PM, om det är nya medlemmar så beror kanske frågor på okunskap eller bättre vetande. I så fall försöker jag alltid göra mitt för att upplysa folk. Men trevlig ton är ju lite det som kännetecknar detta forum tycker jag.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ibland tycker jag att det är drygt med medlemmar som reggat sig samma dag bara för att fråga efter ett superprutat pris à la Blocket. Tycker dock inte att det är irriterande, bara att säga nej. Något jag tycker är irriterande är när folk inte skriver en hälsningsfras som till exempel "hej".

Det tar inte lång tid att svara på ett PM. Någon gång kanske det leder till affär. Jag sålde en klocka till en ny medlem samma dag som han frågade efter den i förrgår.

Så, som svar på frågan. Svara på PM.
 

Mr Chance

Kalmar
Att svara på PM är en självklarhet för en civilserad person med, vad som kan kallas, normal social kompetens.
Däremot behöver man ju inte stå ut med en otrevlig ton och oförskämdheter. Men då får man på ett trevligt sätt påpeka den negativa tonen och undanbe fler PM.
 

Portofino

Panerai
Vilket är det värsta skambudet ni fått? Relativt naturligtvis, men ngt som kan irritera mig lite är de som prutar med hänvisning till ett ur de hittar på chrono24 i Marocko (exempelvis). "Jag vill inte betala mer än x, den finns på nätet för det priset..."
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Vilket är det värsta skambudet ni fått? Relativt naturligtvis, men ngt som kan irritera mig lite är de som prutar med hänvisning till ett ur de hittar på chrono24 i Marocko (exempelvis). "Jag vill inte betala mer än x, den finns på nätet för det priset..."

finns ett enkelt svar... autentisk kommunikation nedan, re: min 5512 :confused:


Til: Christian XXX
Emne: Re: SV: Ang. Rolex Submariner ref. 5512
Köp den då!
Skickat från min iPhone

19 dec 2012 kl. 10:18 skrev Christian XXX:
> Men har du kollat på int. Websider på en Rolex 5512 i jätte bra skick kan hämtas til under 28 SEK med länk.
>
> Tycker du då inte din pris är mycket högt sat?
>
> Med venlig hilsen / Best regards
>
> Christian
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Vilket är det värsta skambudet ni fått? Relativt naturligtvis, men ngt som kan irritera mig lite är de som prutar med hänvisning till ett ur de hittar på chrono24 i Marocko (exempelvis). "Jag vill inte betala mer än x, den finns på nätet för det priset..."

"7k rabatt och jag kommer och hämtar klockan ikväll"
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Svarar alltid på PM om jag märker att jag fått ett, vilket jag oftast gör.

Hör till god ton.

Har märkt att inte alla gör detsamma.


Skickat från min Commodore 64
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Försöker alltid svara, även om det ibland blir väldigt kort.
Ser en ökning bland helt nyregistrerade att buden känns något oseriösa, eller att de blir lite arga då man inte möter dem eller sänker priset till vad de vill ge. Lite blockettendenser har lurkat sig in här.

Även vart med om att jag fått frågor som jag upplevt väldigt seriösa, har då lagt ner tid på både svar och skickat bilder och sedan får man inget gensvar, helt tyst.....

Men skall man hårdra det så vet inte jag om det förpliktigar någon att svara på pm bara för att det är inom ett forum. Man får väl helt enkelt välja själv.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
finns ett enkelt svar... autentisk kommunikation nedan, re: min 5512 :confused:


Til: Christian XXX
Emne: Re: SV: Ang. Rolex Submariner ref. 5512
Köp den då!
Skickat från min iPhone

19 dec 2012 kl. 10:18 skrev Christian XXX:
> Men har du kollat på int. Websider på en Rolex 5512 i jätte bra skick kan hämtas til under 28 SEK med länk.
>
> Tycker du då inte din pris är mycket högt sat?
>
> Med venlig hilsen / Best regards
>
> Christian


Låter som samma kille som jag hade en liknande erfarenhet med på min Rolex 168000, tänkte byta mot en Panna och ville ha 30TKR för min och han (Christian) hävdade att han kunde plocka hem en likadan i toppskick för 25TKR. Själv skulle han ha 38TKR för en Panerai 111, summasummarum så ville han ha 15tkr i mellan. Vart ingen affär och kommer förmodligen aldrig bli någon.

Men som svar på frågan, svarar alltid på PM hur dryga eller otrevliga dom kan vara. Svaret kan variera beroende på tonen på han som frågar. Dock upplever jag väldigt lite av otrevliga PM, dom flesta är hyvens killar.
 
  • Like
Reactions: SFS

Emil

Cartier
Jag svarar alltid på allt, även om man inte alltid får svar tillbaka.
det som jag kan uppleva tråkigt är när man svarar på K&S utan att få något svar, sen går det en vecka och man ser att klockan är såld.
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Vilket är det värsta skambudet ni fått? Relativt naturligtvis, men ngt som kan irritera mig lite är de som prutar med hänvisning till ett ur de hittar på chrono24 i Marocko (exempelvis). "Jag vill inte betala mer än x, den finns på nätet för det priset..."

Skulle sälja en nyuttagen Sub, 116610ln. Endast 3 mån gammal. Bud via blocket : 20 k och grabben kunde t o m hämta den idag och betala cash :eek:

Gällande samma Sub ville en herre byta mot en 16613 -98 utan servicehistorik eller tillbehör. Denna filur kunde tänka sig och sluta dealen med 20 k åt hans håll. Det är ju trots allt 18 k i länken på 16613 var hans argument.

Brukar bara avfärda folk trevligt att jag inte är intresserad.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Vilket är det värsta skambudet ni fått? Relativt naturligtvis, men ngt som kan irritera mig lite är de som prutar med hänvisning till ett ur de hittar på chrono24 i Marocko (exempelvis). "Jag vill inte betala mer än x, den finns på nätet för det priset..."


Den påpekan är, som du säger, urtråkig...
Svaret på det blir nästan alltid (vad bra att du hittat en produkt du tycker är bra för det priset, lycka till).
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Försöker alltid svara, även om det ibland blir väldigt kort.
Ser en ökning bland helt nyregistrerade att buden känns något oseriösa, eller att de blir lite arga då man inte möter dem eller sänker priset till vad de vill ge. Lite blockettendenser har lurkat sig in här.

Även vart med om att jag fått frågor som jag upplevt väldigt seriösa, har då lagt ner tid på både svar och skickat bilder och sedan får man inget gensvar, helt tyst.....

Men skall man hårdra det så vet inte jag om det förpliktigar någon att svara på pm bara för att det är inom ett forum. Man får väl helt enkelt välja själv.

Det är ju just blockettendenserna man hoppas slippa när man annonserar här...
 

Icaras

Rolex
Kan ju erkänna att jag är ganska dålig på detta :sorry:
Läser ofta PM när jag åker bil/tåg, vid längre inlägg hinner jag inte att skriva klart och skicka innan jag är framme. Händer ibland att jag glömmer bort att svara när jag väl kommer till en dator igen. Hur som helst inte avsiktligt :(
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Svarar alltid på PM, försöker också svara så fort som möjligt. Har nog inte fått några direkt otrevliga PM. Tycker att medlemmarna här (iaf de jag haft kontakt med) är mycket trevliga och det visar sig också i vad som huvudsakligen skrivs i PM samt i diskussionsdelarna.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Såklart att man ska svara. Sedan kan svaren ha olika ton beroende på snacket i allmänhet.
Dock upplever jag mycket mer att folk hör av sig och vill starta en dialog sedan så tystnar det helt....som blocket, trist attityd säger jag!
 
Topp