• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Skyldighet" att svara på PM?

mouqvist

Rolex
Vilket är det värsta skambudet ni fått? Relativt naturligtvis, men ngt som kan irritera mig lite är de som prutar med hänvisning till ett ur de hittar på chrono24 i Marocko (exempelvis). "Jag vill inte betala mer än x, den finns på nätet för det priset..."
För min del är det ett prutförsök på ung 70% av nypriset. En Mudman som jag köpte hos AD för knappt 3000:- ville en helt ny medlem (läs Blocket snackare) köpa för 850:-. Klockan var några veckor gammal. Argumenten kan ni läsa nedan. Medlemmen har fortfarande inte skrivit något på KS, men har säkert kontaktat flera av oss på samma sätt. Fick både ris och ros för mitt inlägg då, vissa tyckte att det var för jävligt, andra tyckte att jag skulle sluta gnälla...

https://klocksnack.se/threads/ny-medlem-ny-approach.15907/
 

Randel

Cartier
Nu är jag förvisso ny på just detta forum, men är en forumräv som hängt på forum sedan internets början. Generellt tycker jag att fördelen med forum är just att man ofta inte får en massa Blocket-aktiga PM utan att folk brukar hålla en väldigt god ton. Så med det sagt svarar jag alltid på PM, det är en principsak. Men, så har jag nog heller aldrig någonsin fått några speciellt konstiga PM. När jag någon gång annonserat på Blocket är det ju en helt annan sak. För ett par år sedan annonserade jag ut en bil, som då var ett år gammal (jag köpte den ny) för 350'. Jag fick ungefär 30 bud inom ett dygn, där det högsta var 300' och de lägsta 250'. Jag blev minst sagt förundrad och var nära att maila tillbaka till några och fråga hur de egentligen tänkte?! Vad i hela världen som gjorde att de på ALLVAR trodde att jag skulle sälja en bil med ett nypris på 440', och som var ett år gammal och rullat 2.500 mil, för 250'?! Men, jag avstod, och jag tror inte att det skulle leda till någon form av mer intellektuellt utbyte att ha den typen av diskussions heller. Men som sagt, ofta undrar jag vad folk egentligen tänker, och om det är så att de faktiskt får träff ibland, från folk som VERKLIGEN behöver pengar här och nu. Hm...
 

Portofino

Panerai
För min del är det ett prutförsök på ung 70% av nypriset. En Mudman som jag köpte hos AD för knappt 3000:- ville en helt ny medlem (läs Blocket snackare) köpa för 850:-. Klockan var några veckor gammal. Argumenten kan ni läsa nedan. Medlemmen har fortfarande inte skrivit något på KS, men har säkert kontaktat flera av oss på samma sätt. Fick både ris och ros för mitt inlägg då, vissa tyckte att det var för jävligt, andra tyckte att jag skulle sluta gnälla...

https://klocksnack.se/threads/ny-medlem-ny-approach.15907/
Vad jag reagerar på är att folk tycker att de ska betala samma eller mindre för en klocka bara för att de hittat den på nätet till det priset?? Jag säger samma som tidigare: köp den då! Hos mig får du kanske betala lite mer men, du har en fysisk person, du har möjlighet att titta på klockan om vi bor i samma del av landet (ungefär). Du kan få referenser etc etc. Det är kanske värt att betala lite extra för? Jag svarar alltid det när folk ger mig prisreferenser från nätet.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Vi verkar väldigt överens om att man svarar på de PM man får men vi är också flera som är av den åsikten att blocketfasonerna har ökat. Nu är inte detta ett jätteproblem men krav på ett antal poster innan man kan skicka PM kanske inte skulle vara så tokigt?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Svarar alltid på pm jag får. Har också slagits av tonen på forumet som allt som oftast är hjärtlig och uppmuntrande. Jag tycket det känns som man har skaffat sig bekanta man aldrig träffat men som man ändå är vän med. Men sen går det att se ett mönstrer också emellanåt bland nya medlemmar som inte rättar in sig i ledet kring tonen på forumet. Hur som helst hör det till god ton att man svarar tycket jag. Förvisso, är det en i andra änden som upplevs oförskämd, ja då kanske svaret skulle kunna utebli.
 

MBx

Cartier
VA! För att få det svaret måste man väl varit jävligt dryg, sur, oartig osv, så länge man svarar vänligt eller skriver ett vänligt PM till någon verkar detta helt ofattbart i mina öron.

Du har rätt men som sista åtgärd mot den som betett sig så illa att man inte vill ha med personen att göra kan det vara bättre att tala om att man blockar personen än att inte svara alls. Om man inte tror att poletten trillar ner är det kanske bättre att inte svara än att få en ändlös diskussion som inte kommer att leda någonstans.

Jag har surfat sedan modemens tid (1992!!) och har faktist aldrig blockar någon men jag ser det som sista utvägen när inget annat fungerar.
 

Amme

Cartier
Jag tycker detta är "A Gentelman's game" och man bör hålla viss vett och etikett. Således svarar man på ALLA pm tillskillnad från Blocket
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag försöker svara på allt, men det är lätt att glömma om man läser ett pm t.ex precis innan man kliver in hos en god vän för att bli full.

Det är väldigt ofta folk hör av sig med korta frågor utan att säga hej eller tack, för att sedan aldrig skriva mer efter jag svarat. Oftast lite halvdumma frågor.

Majoriteten är dock trevligt, och jag har flera konversationer med hundratals svar. :)
 

par

Patek
2-Faktor
Blev erbjuden att byta min i princip nya 15300st jämnt mot en sliten 16613lb utan box och papper. Varför? Den var ju mer lättsåld tydligen...
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
För mig är det självklart att man ska svara på de PM man får, likväl som att man förtjänar svar på de PM man själv skickat. Väldigt tråkigt att Blocketfasonerna ökar, men det krävs ju (som så många innan mig konstaterat) inte mer än ett enkelt "nej tack". Oftast funkar det väldigt bra här på forumet där ju tonen är väldigt trevlig och hjärtlig.

Har själv fått tillfälle att irritera mig över att inte ha fått svar på PM. Har tex varit seriös spekulant på vissa klockor och då skickat PM med väldigt enkla frågor om tex. poleringsstatus, gångavvikelse, servicehistorik, längd på länk (om detta inte har framgått av annonsen). Finns tillfälle då jag inte fått svar över huvud taget trots påminnelse. Så har det gått någon vecka eller två och klockan var plötsligt såld. Ganska trist att bemötas på det sättet när man är allt annat än troll.. Har man redan något på gång med annan spekulant får man väl vackert ta och informera om detta..
 

SSL

Audemars
Svarar alltid t.o.m när jag haft nåt "först till kvarn"-billigt ute och fått 15 pm samtidigt.....tror jag iaf :happyhappy:
 

BOTL

Panerai
Det är riktigt oförskämt att inte svara på PM tycker jag, sen förstår jag att det ibland tar tid eller glömmer bort det nån dag. Jag har fått rätt så många med frågor som redan står besvarade här men försöker svara med en vänlig ton ändå.
 

mjian

Omega
Tycker de flesta svarar. Vissa med fler ord än andra. Men det kvittar. Men ett svar ska man väl kunna räkna med o få. Men när nån har en säljesannons och inte svarar, det är fan irriterande. Och jag skickar säkert en del dumma frågor, noob som jag är, men generellt verkar de tas emot bra :) men återigen.. Säljer ni nåt så se fan till att svara på förfrågningar.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Självklart svara man så länge det inte är uppenbart spam (vilket jag än så länge inte har sett något av på KS)
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Självklart så svarar jag på PM.
Har tyvärr upplevt att jag inte fått svar på PM men det hör som tur är till undantagen.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Är det så att jag inte har svarat så har jag med stor sannolikhet läst det i all hast och missat att svara. Om någon känner sig träffad, ledsen. Absolut inte med mening.

Nu ska jag gräva igenom alla pm.

Peace out
 
Topp