• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Slaget om de integrerande länkarna

par

Patek
2-Faktor
Integrerade länkar är ofta något som folk antingen hatar eller älskar.

Jag hatade själv integrerade länkar under många år. Ett av mina största hatobjekt var troligen PP Natilus. Jag kommer till och med ihåg att jag i någon tråd(i ett svagt ögonblick) kallade Natilusens länk för typ "något så misslyckats att det ser ut som Tag Heuer designat under sina sämsta dagar". I det fallet syftade jag antagligen till någon hemsk gammal Link modell. TH har förövrigt en hel del skelett i den här garderoben.

Sen hände något, Natilusen växte mer och mer som modell på mig och tillslut hamnade en 5712a på handleden.

IMG_7792.JPG


Min första PP dessutom. Tyvärr har pärlan vandrat vidare på forumet. Jag anser nu (fortfarande) att Natilusen är en av klockvärldens och historiens mest kompletta klockor.

Idag har jag två klockor med integrerad länk. Man har däremot löst integrationen väldigt olika. Cartiern har utstickande bandhorn kontra Omegan som sitter direkt in i boetten.

IMG_0319.JPG
IMG_0312.JPG
IMG_0314.JPG
IMG_0330.JPG


Vad är då charmen med hela konceptet?
Estetiskt är ju en sak, här skapas ett uttryck för ett armband snarare än en traditionell klocka.
Fördelen ur ett komfortperspektiv upplever jag som att klockan får en trevlig jämnvikt. Den fantastiska balansen på armen leder till en jäkligt trevlig upplevelse för bäraren. Det senare kan givetvis också vara relaterat till vikt.

Känslan är ändå att Integrerade länkar mer och mer kommer tillbaka.
TH lanserade som bekant sin Link i nyversion på Basel 2017. Jag hatade den första dagen jag såg nya Linken men även den har börjat växa för mig.

(Stulen bild)
IMG_0337.JPG



En kort tråd om kvällens tankar och funderingar.
Tack och godnatt
IMG_0320.JPG
 

par

Patek
2-Faktor
Kan bara hålla med, de har gjort en "modernare" version av utseendet på integrationen helt klart. Sen anser säkert de själva fördelen i att bara köpa original-gummi osv:)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Om det görs rätt är det ju riktigt trevligt, fel ja då är det hemskt. Dina tre är ju exempel på bra! Omegan skön på sitt sätt medan de andra känns klassiska :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Integrerade länkar är fantastiskt.. blir mkt mer klocka tycker jag.
De som hatar detta pga bandbytarsvårigheter gör det bara för de inte hittat rätt klocka.. så är det :)

Riktigt snygg Nautilus på fösta bilden :D
(Cartier och Omega'n inte dumma heller)

EDIT:
Lite bilder för att eventuellt övertyga någon, några är borta men några finns kvar.

Screen Shot 2017-05-24 at 08.20.02.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.17.57.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.17.41.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.15.09.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.14.41.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.14.20.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.13.49.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.11.50.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.11.30.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.24.28.png
 
Senast ändrad:

par

Patek
2-Faktor
Integrerade länkar är fantastiskt.. blir mkt mer klocka tycker jag.
De som hatar detta pga bandbytarsvårigheter gör det bara för de inte hittat rätt klocka.. så är det :)

Riktigt snygg Nautilus på fösta bilden :D
(Cartier och Omega'n inte dumma heller)

EDIT:
Lite bilder för att eventuellt övertyga någon, några är borta men några finns kvar.

Screen Shot 2017-05-24 at 08.20.02.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.17.57.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.17.41.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.15.09.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.14.41.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.14.20.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.13.49.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.11.50.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.11.30.png
Screen Shot 2017-05-24 at 08.24.28.png
Tack för snygga bilder:) När du skriver det så insåg jag att ploppen nog räknas med:)
 

lofgreno

Audemars
Hmmmm, innan jag kollade igenom denna tråd så skulle jag sagt Nej. Fast nu har jag nog ändrat åsikt. Många fina exempel här. :)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag bumpar denna! Integrerat är ju på återtåg vad det verkar. Dock är det överhängande high end som gäller för schysst design imo. Zenith defy classic och gamla ingenjören är väl i normaldyr prisklass men var är klockorna kring 10k? Och kommer iwc plocka in sin ingenjör igen? Taskig timing kan man tycka nu när de är hetare än någonsin!?

https://www.fratellowatches.com/the-top-watches-with-integrated-bracelets/#gref
 
Jag kan tycka att det är väldigt snyggt med integrerade länkar men det är också ganska opraktiskt om man vill byta till till exempel ett läderband. Då kan man oftast få klippa till bandet på något konstigt sätt som aldrig blir helt hundra eller köpa en svindyr lösning från märket.

Men jag är ganska nöjd med länken på min link
20200928_211043.jpg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag bumpar denna! Integrerat är ju på återtåg vad det verkar. Dock är det överhängande high end som gäller för schysst design imo. Zenith defy classic och gamla ingenjören är väl i normaldyr prisklass men var är klockorna kring 10k? Och kommer iwc plocka in sin ingenjör igen? Taskig timing kan man tycka nu när de är hetare än någonsin!?

https://www.fratellowatches.com/the-top-watches-with-integrated-bracelets/#gref
10k klassen är det väl inte riktigt. Men 10-20k finns några schyssta imo. T.ex maurice Lacroix Aikon, Wempe iron walker tilltalar mig riktigt mycket. Samt även nya Tudor royal linjen ser intressant ut. Av ovan nämnde skulle jag nog, personligen, lägga mina deg på wempen eller Tudor day-daten
 
Topp