• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sluta grundskolan present

Kaha

Omega
Min son slutar grundskolan i sommar. Jag vill ge honom en fin och personlig present, eftersom vi är på den här avdelningen så är det naturligtvis en klocka som jag har byggt åt honom.
Eftersom hans plan är att börja på ett miljömedvetet/ekologiskt etc gymnasium så var min utgångspunkt att den skall skrika "mekaniskt ur".
image.jpeg

Lite delar
image.jpeg

Urverk ETA 2801
image.jpeg

Boett för tavellöst urverk med glasbaksida
image.jpeg

För den som känner igen delarna, så ja, det är samma so time zones övningsklocka för ett par år sedan.
Här är mitt eget exemplar och sones kommer att bli snarlikt.
 

Kaha

Omega
Dags att välja visare. Jag tror att jag börjar med mitten paret. De tunna blir nog svårlästa och de vänstra är lätt begagnade och lite lite skadade (problemet med att köra tavellöst är att minutvisaren håller fast timhjulet så det behövs en tajt passning)
image.jpeg
 

Kaha

Omega
Du är verkligen ute i god tid!
:)
Han slutar i och för sig först på tisdag. Jag håll på att vela med visar-valet in i det sista...
Naturligtvis gjorde jag klassikern när man stress-meckar, jag klippte bommen lite lite för kort. Den funkar att använda men det är lite pilligt att få ut kronan.
Nya bommar beställda, i värsta fall så tar jag den i från min egen klocka och så fixar jag den när bommarna kommer.
 
Topp