• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Slutar det alltid med en Rolex? Hjälp mig!

Patrik Sinn

Cartier
2-Faktor
Misstänker att många på detta forum vandrat samma väg, mitt klockintresse väcktes till liv för drygt ett år sedan och jag köpte mig en Sinn UX och en Sinn 556, en perfekt kombination tyckte jag då. En "fritidsklocka" och en "jobbklocka".

Under sommaren fastnade jag för Black Bay så jag sålde mina båda Sinn för att köpa en BB. Känner mig riktigt nöjd med denna lösning men nu har jag börjat kolla på Rolex.

Kan tänka mig att detta fenomen är väldigt vanligt?

För tillfället har jag 2 alternativ och jag behöver Er hjälp, vilket alternativ rekommenderar ni?

Alternativ 1: Sälja min Black Bay och köpa en Explorer II 16570
( Lägga till ca 10k)

Alternativ 2: Behålla min Black Bay och köpa en Datejust
( 12-16k)

Så vad tycker ni som redan gått i liknande funderingar?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Coolt att vara OWG (one watch guy). Samtidigt som det är skönt/ roligt att varva mellan sport och dress.

Livet är en slyna, och bara du känner till dina behov.

Grymma klockor alla 3!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Äh, det spelar ingen roll hur du gör. Om 6 månader max har du ändrat dig om du fortsätter hänga här. ;)
Death, taxes och klockköp.
 
Sälj BB, spara liiite och köp den nya ExpyIIan (42mm)

4C8D3B9E-FB78-4066-8F06-E8D7259019C3-4562-00000679208D803D_zps5a59e259.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tillhör skaran som tycker Explorer II 16570 är en av de absolut snyggaste Rolexarna. Den täcker även många användningsområden. Hade BBn varit svart/stål, så hade den varit en vinnare, men jag tycker den ser lite för nymodern ut med alla färger för att passa in i alla sammanhang.

Och nej, alla vägar leder inte till Rolex även om det verkar så på KS. Det finns mycket bra med Rolex, men det finns alternativ. Ett tips är att kika lite på internationella forum om du vill hitta andra modeller från märken i samma prisklass. Här är det väldigt mycket Rolex, så svaren du kommer få här är DJ, 5513 eller coke-GMT.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När jag köpte min Pelagos trodde jag att den skulle stanna hos mig för evigt... Men så blev inte fallet, och nu letar jag Rolex... Det känns som att man (läs jag) måste ha minst en Rolex i samlingen iaf... Skadad man är!

ExpyII som Ekmikael tipsade om står ju ganska högt i kurs för mig om det blir köp av de "nyare"..

Lycka till
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Ett annat tips jag har att ge (om de nu inte MÅSTE vara Rolex) är att kolla på IWC's kollektion... man kan finna många sjukt snygga klockor där i varierande prisklasser.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Nej, alla vägar slutar inte med Rolex. Alla passar inte med Rolex heller. Hitta det du själv vill ha och köp det.
Akta dig bara för flippträsket, hamnar du väl där så är det svårt att ta dig ur.
 
Inte alltid men ofta, säga vad man vill om Rolex MEN fördelen med dom är:

Ikoniska modeller som i stort sett aldrig blir omoderna
Toppkvalité
Billig servicekostnad
Bra andrahandsväde
Lättsålda
Och Rolex som märke är ett av det mest prestigefyllda klockmärket man kan ha (inom någorlunda rimlig prisklass)
+Man mår helt enkelt liiite bättre när man har en Rolex på armen

Annars så är det väl inget speciellt med det :cool:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag säger nog - behåll du BB:n och kolla efter en fin 1601, sådana dyker upp hela tiden... Tror de skulle komplettera varandra bra.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Håller med några inlägg upp, spara, sälj B:B, köp sen Exp II vänta lite och njut och sen smäller du till på en DJ:)
 

Rivalen

Rolex
Vad var det Churchill sa när man vunnit luftkriget/"Slaget om Storbritannien"?

This is not the end.
It´s not even the beginning of the end.
But, maybe it´s the end of the beginning.

Ungefär så? Stämmer på nya klocktokar också? :cool:
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag började med en vittavlad exp2 men avyttrade den till förmån för en BB.

Har inte ångrat det en sekund :)

Behåll BB och köp en DJ!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Skulle säga så här, alla vägar leder till Rolex! Känns som den ultimata klockan i en samling, när du väl är inne i Rolex träsket så kommer du äta Rolex, skita Rolex, sova Rolex!

Så mitt råd till dig är, lek inte med elden för när det väl börjar brinna så är det svårt att släcka.

Så jag rekommenderar dig att behålla din BB och köp dig någon annan rolig klocka för det blir både billigare och det finns ju 100 tals andra trevliga märken.





Not..skojar bara, är en man av den ironiska generationen. Klart du skall skaffa dig en Rolex, men jag tycker du skall behålla din BB och spara pengarna till en Explorer 2:a gör du det så har du täckt upp det mesta när det gäller toolwatch.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag tycker behåll BB, och lägg till en datejust. Du har du flankat EXPII, och kan lägga till den senare (den är ju sportigare än datejust, men inte lika sportig som BB).
 

Ryttaren

Rolex
Håller med att det är svårt att inte landa i Rolex förr eller senare. Jag har hitills kretsat runt just Rolex men från att inte gilla märket alls som ny i klockträsket så finns det många fina modeller jag vill prova nu.
 

Patrik Sinn

Cartier
2-Faktor
Tack för allas synpunkter/tankar, det enda jag är säker på att det hade varit billigare att aldrig registrerat sig på detta forum, dock betydligt tråkigare:). Känner jag mig själv på ett korrekt sätt så kommer det bli både en och två rolex de närmaste åren men jag börjar nog med en DJ.
 
Topp