Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Slutar det alltid med en Rolex? Hjälp mig!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Patrik Sinn, 17 oktober 2013.

1. Patrik Sinn
    Trådstartare

Patrik Sinn Stadsbo

Misstänker att många på detta forum vandrat samma väg, mitt klockintresse väcktes till liv för drygt ett år sedan och jag köpte mig en Sinn UX och en Sinn 556, en perfekt kombination tyckte jag då. En "fritidsklocka" och en "jobbklocka".

Under sommaren fastnade jag för Black Bay så jag sålde mina båda Sinn för att köpa en BB. Känner mig riktigt nöjd med denna lösning men nu har jag börjat kolla på Rolex.

Kan tänka mig att detta fenomen är väldigt vanligt?

För tillfället har jag 2 alternativ och jag behöver Er hjälp, vilket alternativ rekommenderar ni?

Alternativ 1: Sälja min Black Bay och köpa en Explorer II 16570
    ( Lägga till ca 10k)

Alternativ 2: Behålla min Black Bay och köpa en Datejust
    ( 12-16k)

Så vad tycker ni som redan gått i liknande funderingar?

sajb, Rivalen, Affe och 1 annan gillar detta.
  2. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Coolt att vara OWG (one watch guy). Samtidigt som det är skönt/ roligt att varva mellan sport och dress.

Livet är en slyna, och bara du känner till dina behov.

Grymma klockor alla 3!

TomasBc gillar detta.
  3. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Jag klarar inte av att enbart ha en klocka.

Spara ett tag, sälj BB:n och köp både en Explorer och Datejust.

Bodén, Bauuer, DrSbaitso och 3 andra gillar detta.
  4. Jacob

Jacob Friends of KS

Äh, det spelar ingen roll hur du gör. Om 6 månader max har du ändrat dig om du fortsätter hänga här. ;)
    Death, taxes och klockköp.

fredrik gillar detta.
  5. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Behåll BB:n, ta ett banklån och köp en Exp II och en DJ. Inom ett halvår har du ändå sålt av alltihop och köpt dig ett par coola plexi, kanske en 5513 och en 1675 :)

Seikoman87, Snårtas, JayJay och 4 andra gillar detta.
  6. Sälj BB, spara liiite och köp den nya ExpyIIan (42mm)

7. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Håller med masterkiller , efter att en familjemedlem köpt denna klockan kan jag instämma i att den är riktigt fin!

8. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Alternativ 2. Gillar BBn och DJn.

DrSbaitso gillar detta.
  9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag tillhör skaran som tycker Explorer II 16570 är en av de absolut snyggaste Rolexarna. Den täcker även många användningsområden. Hade BBn varit svart/stål, så hade den varit en vinnare, men jag tycker den ser lite för nymodern ut med alla färger för att passa in i alla sammanhang.

Och nej, alla vägar leder inte till Rolex även om det verkar så på KS. Det finns mycket bra med Rolex, men det finns alternativ. Ett tips är att kika lite på internationella forum om du vill hitta andra modeller från märken i samma prisklass. Här är det väldigt mycket Rolex, så svaren du kommer få här är DJ, 5513 eller coke-GMT.

10. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Alla vägar leder inte till Rolex, men det är väl så att de flestas (klocknördars) vägar någon gång passerar Rolex. Precis som de flesta har snuddat en Seiko... ;)

_jonte, JoberMan, Icaras och 4 andra gillar detta.
  11. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

När jag köpte min Pelagos trodde jag att den skulle stanna hos mig för evigt... Men så blev inte fallet, och nu letar jag Rolex... Det känns som att man (läs jag) måste ha minst en Rolex i samlingen iaf... Skadad man är!

ExpyII som Ekmikael tipsade om står ju ganska högt i kurs för mig om det blir köp av de "nyare"..

Lycka till

12. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Ett annat tips jag har att ge (om de nu inte MÅSTE vara Rolex) är att kolla på IWC's kollektion... man kan finna många sjukt snygga klockor där i varierande prisklasser.

laketwig gillar detta.
  13. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Alt 1!!!! alla dagar i veckan=) min säger helg

14. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Det slutar inte när man köpt en Rolex, det är bara början på fortsättningen. :)

Jensab gillar detta.
  15. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Hade behållt BB och köpt DJ, sen sparar du och ser vilken Rolex du vill köpa härnest!

DrSbaitso och san gillar detta.
  16. san

san Borgare

"Vad har jag gett mig in på?" :D

17. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Nej, alla vägar slutar inte med Rolex. Alla passar inte med Rolex heller. Hitta det du själv vill ha och köp det.
    Akta dig bara för flippträsket, hamnar du väl där så är det svårt att ta dig ur.

18. Inte alltid men ofta, säga vad man vill om Rolex MEN fördelen med dom är:

Ikoniska modeller som i stort sett aldrig blir omoderna
    Toppkvalité
    Billig servicekostnad
    Bra andrahandsväde
    Lättsålda
    Och Rolex som märke är ett av det mest prestigefyllda klockmärket man kan ha (inom någorlunda rimlig prisklass)
    +Man mår helt enkelt liiite bättre när man har en Rolex på armen

Annars så är det väl inget speciellt med det :cool:

par, Bino, Bodén och 5 andra gillar detta.
  19. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Jag säger nog - behåll du BB:n och kolla efter en fin 1601, sådana dyker upp hela tiden... Tror de skulle komplettera varandra bra.

20. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

exakt så

Denke gillar detta.
  21. Omen

Omen Goldmember

Håller med några inlägg upp, spara, sälj B:B, köp sen Exp II vänta lite och njut och sen smäller du till på en DJ:)

Aquaracer2 gillar detta.
  22. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Allt leder till Rolex, allt.

SenorE, Bodén, Skolläraren och 2 andra gillar detta.
  23. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Vad var det Churchill sa när man vunnit luftkriget/"Slaget om Storbritannien"?

This is not the end.
    It´s not even the beginning of the end.
    But, maybe it´s the end of the beginning.

Ungefär så? Stämmer på nya klocktokar också? :cool:

24. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Jag började med en vittavlad exp2 men avyttrade den till förmån för en BB.

Har inte ångrat det en sekund :)

Behåll BB och köp en DJ!

25. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Skulle säga så här, alla vägar leder till Rolex! Känns som den ultimata klockan i en samling, när du väl är inne i Rolex träsket så kommer du äta Rolex, skita Rolex, sova Rolex!

Så mitt råd till dig är, lek inte med elden för när det väl börjar brinna så är det svårt att släcka.

Så jag rekommenderar dig att behålla din BB och köp dig någon annan rolig klocka för det blir både billigare och det finns ju 100 tals andra trevliga märken.

Not..skojar bara, är en man av den ironiska generationen. Klart du skall skaffa dig en Rolex, men jag tycker du skall behålla din BB och spara pengarna till en Explorer 2:a gör du det så har du täckt upp det mesta när det gäller toolwatch.

26. john b

john b Präst

Först budget, sedan rolex, sedan annat skoj, sedan rolex igen. Sedan vadsomhelst.

Molle gillar detta.
  27. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Jag tycker behåll BB, och lägg till en datejust. Du har du flankat EXPII, och kan lägga till den senare (den är ju sportigare än datejust, men inte lika sportig som BB).

Scaramanga gillar detta.
  28. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Håller med att det är svårt att inte landa i Rolex förr eller senare. Jag har hitills kretsat runt just Rolex men från att inte gilla märket alls som ny i klockträsket så finns det många fina modeller jag vill prova nu.

29. Ricrob

Ricrob Friherre

Ett bra förslag! Min är snart (läs närsom) till salu.

30. Patrik Sinn
    Trådstartare

Patrik Sinn Stadsbo

Tack för allas synpunkter/tankar, det enda jag är säker på att det hade varit billigare att aldrig registrerat sig på detta forum, dock betydligt tråkigare:). Känner jag mig själv på ett korrekt sätt så kommer det bli både en och två rolex de närmaste åren men jag börjar nog med en DJ.

Snårtas, Vintage92 och Affe gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield