Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Smärtan i att köpa en ny klocka och sen inte få använda den....

Diskussion i 'Diskussion' startad av Richispice, 7 juli 2014.

1. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Köpte en Tudor Date Day Jumbo anno 1969-70-ish för ca 2 månader sedan. Kärleken är total och jag är så oerhört glad att jag inte behövde leta länge för att hitta en sådan skönhet.

Började dock ana oråd då den redan efter ett par dagar drog sig 5-10 minuter inom ett par timmar för att vissa dagar stanna helt. Jag fick höra att "gångreserven var helt tömd" och att "du måste använda den för att den ska komma igång". Jag kämpade tappert, ett tag.

Till slut gick det inte längre. Jag blev mer och mer olycklig i mitt förhållande till nyinköpet och en service verkade vara den enda vägen ut ur denna misär. Så, den 30:e maj i år lämnade jag ifrån mig Tudorn och jag har saknat den sedan dess. Jag är liksom tillbaka på ruta ett.

Kärleken skulle vara servad och klar för uthämtning 1:a juli men då urmakaren inte kunde beställa reservdelar så har man skickat den till Rolex. Nu går jag här i ovisshet och vet inte när jag får den på handleden igen.

Dessutom är service-taket på 5000 kr inte längre gällande då den nu är i Rolex händer. Jag hoppas och ber att jag slipper betala lika mycket i service-kostnader som jag betalade för inköpet av klockan.

Är det nu en del av er kommer säga att det är detta som är tjusningen i att köpa vintage?

Mvh

albinh gillar detta.
  2. Barda

Barda Friends of KS

Surt! Men du får sluta använda klockan när du kör kettlebell swingar ;)
    Den där klockan är för övrigt för jävla snygg! Helt klart värt service pengen (lite grann oavsett vad den hamnar på!)

mace gillar detta.
  3. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Hade det inte varit bättre att köpa en winder istället ?

Boris Balkan och Ekmikael gillar detta.
  4. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hehe, jag tränar aldrig med klocka.....om jag inte springer förstås.

Ja, jag får försöka förlika mig med service-kostnaden, även om den blir hög.

Barda gillar detta.
  5. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Njae, jag tror dessvärre inte det. Den drog sig så väldigt mycket så en service var nog på sin plats. Det är dock saknaden av klockan som är mest jobbig.

Barda och par gillar detta.
  6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Trist.Men tänk på att du kommer få tillbaka en klocka i närmaste nyskick .

Richispice och Barda gillar detta.
  7. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Förstår dig verkligen! Men så är det väl alltid om man köper oservat: allt kan tyvärr hända.

Men det är en sjukt fin klocka och med en ordentlig service så ökar ju även värdet något. Så du kan ju iaf "få tillbaka" en del av kostnaden om du väljer att sälja den.

Men se det som en investering i livskvalitet! :)

inox, Richispice och Barda gillar detta.
  8. Pistol_Pete

Pistol_Pete Borgare

Från:
    Världsmedborgare
    Förstår smärtan!
    Min Tudor Date Day är just nu inne för omvårdnad och kärlek hos Rob E. Räknar med en utdragen och svårhanterad separation innan vi återförenas....

Richispice gillar detta.
  9. cab

cab Friends of KS

Trist men den som väntar på något gott :) Fin klocka btw!

Richispice gillar detta.
  10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Fick du någon kompensation från säljaren? Ruttet att sälja en klocka i akut behov av service som nyservad.

vikgul och 80talisten gillar detta.
  11. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nej, det har jag inte fått. Har visserligen inte bett om det heller. När jag i början påpekade den stora gångavvikelsen så sa han bara att han inte upplevt det så länge han hade haft klockan.

Jag är ju lite rookie i den här branschen så jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig av säljaren när han skrivit i annonsen att service-historiken är okänd. Han skrev ju dock att den gick bra.

12. yonsson

Från:
    GBG
    Jaha, tyckte jag läste att den såldes som nyservad. Bra gick den ju inte, så då hade jag bett om kompensation alternativt ett återköp. Lie sent att komma på det nu dock. Sådant får man ju ta tag i direkt.

80talisten och Ekmikael gillar detta.
  13. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ja, det känns som tåget gått för kompensation, men surt är det.

Såhär skrev han i ett PM till mig:

"Har en Tudor 7017/0 med vit/silverfärgad tavla från 69/70 som tyvärr inte får den handledstid som den förtjänar. Den är väldigt fin till det yttre och den går bra (har dock ingen servicehistorik på den). Glaset har en liten nagg vid klockan ett, men det är inget som stör. Tavlan är i stort sett felfri. Kommer på ett svart läder från Hirsch med viklås (ej Hirsh). Skickar med några bilder på klockan, om du är intresserad skickar jag givetvis flera). Vill ha 9500:- för denna."

14. Pistol_Pete

Pistol_Pete Borgare

Från:
    Världsmedborgare

En sån där fin klocka är nog värd att lägga minst lika mycket på en service som du gav för den.
    Som referens för det påståendet:
    http://www.chrono24.com/en/tudor/day-date-vintage-oversized--id2832077.htm

15. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Pistol_Pete gillar detta.
  16. Pistol_Pete

Pistol_Pete Borgare

Från:
    Världsmedborgare
    Så lite så!
    Vi sitter ju i samma båt du och jag, min kommer nog också åka ner till Schweiz för en (dyr) genomgång och service. Väntar på domen från klockdoktorn men jag vet att uret är värt det. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Richispice gillar detta.
  17. China

China Guest

Med tanke på din egen beskrivning i trådstarten så har du tyvärr gått på en mina. Det är lätt att vara efterklok, men som jag ser det skulle du reklamerat klockan direkt, det är ingen klocka som "går bra" om den drar sig 5-10minuter efter ett par timmar. Säljaren framstår inte som seriös i mina ögon, tråkigt att du hamnat i den här situationen efter en affär på forumet.

mace, paradis, yonsson och 2 andra gillar detta.
  18. _jonte

_jonte Friends of KS

Låter som du blivit blåst av säljaren. Självklart har denne märkt en så stor gångavvikelse...
    Tycker absolut inte det är för sent för att kräva kompensation för detta. Tex att ni delar på servicekostnaden. Vill du inte skriva här vem du köpt klockan av(?), så kan du ju iaf uppmana hen att ge sin syn här i tråden.

Eurenius och yonsson gillar detta.
  19. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tyckte säljaren verkade seriös och är man med i 1000-inläggs klubben så antog jag att jag var safe.

20. Pistol_Pete

Pistol_Pete Borgare

Från:
    Världsmedborgare
    Utan att hänga ut vederbörande, så fick du en fin klocka billigt med okänd servicehistorik. Ta ett snack med säljaren över PM så slipper vi högafflar och facklor i tråden.

Sent from my iPhone using Tapatalk

David och Richispice gillar detta.
  21. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Stora frågan är väl om Den gick bra när du drog upp den manuellt? Hur mådde rotorn, snurrade den och laddade fjädern? Finns folk som är för stillasittande för att ha automatiska ur. Tänkte det var bra om detta klargjordes innan häxjakten börjar.

80talisten och Pistol_Pete gillar detta.
  22. MJ24

MJ24 Friends of KS

Om klockan drar sig 5-10 minuter på ett par timmar, så är min åsikt att säljaren inte kan ha missat det, om tillståndet var detsamma när klockan var i dennes ägo.
    Det skulle i så fall deklarerats i annonsen.

Eurenius, Bojke, _jonte och 1 annan gillar detta.
  23. yonsson

Från:
    GBG
    Tyvärr hänger det där sällan ihop. Man kan vara en tjötröv och ändå ohederlig eller okunnig.

Målarn, wundlander, Spencer och 3 andra gillar detta.
  24. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Använd forumets referensarkiv och skriv.

25. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Även om klockan behöver en dyr service så tror jag du kommer tycka det är värt det
    för det är en grymt fin klocka som efter service dessutom kommer gå perfekt.

David och Richispice gillar detta.
  26. yonsson

Från:
    GBG
    Har det någonsin skrivits något negativt där? Funkar ju inte riktigt som det är tänkt när folk bara skriver positiva saker.

JoberMan, ZQT, Målarn och 6 andra gillar detta.
  27. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Var faktiskt lite av min poäng. Nån gång är det väl dags att kasta fram sanningen där också.

paradis och yonsson gillar detta.
  28. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nej, den drog sig vid manuell uppdragning också.

Aurum gillar detta.
  29. yonsson

Från:
    GBG
    Säljaren har ju uppenbart sålt en kass klocka till dig. Har ni haft samtal om kompensation/ hävning av köpet eller har han bara försökt få dig att tro att klockan är som den ska?

Edit: Jag vet att du typ redan svarat på frågan, men dubbelkollar.

30. mlundstrom

mlundstrom Stadsbo

Det är trist sånt där, bytte till mig en Omega som verkade må prima enligt konstens alla regler. Inne på storservice nu på Omega. Vet inte när jag får den eller vad det kommer kosta. Jag klandrar ingen, ibland har man otur. Men om det är som du säger att den drog sig så mycket på så kort tid känns det lite fishy.

Mårtenssons ur Brookfield