Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Smörja dykarring på 1680?

Diskussion i 'Vintage' startad av JS, 23 juli 2013.

1. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Gents,

Tycker vridringen på min 1680 sitter så jefla hårt. Tog bort den och gjorde rent "bezeln" samt "tension ring" (eller vad den nu heter" och monterade tillbaka allt.

Resultatet blev att vridringen gått från trög till fast... dvs den jävlen rör sig inte alls när jag försöker vrida på den nu

Så min fråga är rätt enkel - bör man smörja med något för att den ska röra sig lättare? Metall mot metall är ju inte alltid helt friktionsfritt

2. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Låter weird. Jag har aldrig smörjt min och tror inte det ska göras, är ju knappast tätt vid bezeln så eventuell olja skulle nog försvinna relativt snabbt. Monterat tillbaka allt efter konstens alla regler? Låter som det är något som tar emot...

3. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Mmm, antagligen är det nått sånt. Har gjort samma övning ett antal gånger och det brukar funka, men nu satt den som berget.

4. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Minst sagt skumt. En tur till Rob möjligtvis?

5. DrDre

DrDre Friends of KS

Den kan ju gå lite trögt som det samlas smuts där. Men om man tar bort det så brukar den glida ganska lätt. Jag förmodar att du känner till att man måste trycka ned ringen lite för att vrida den?

6. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Jag körde rent alla delar i ultraljudstvätten, så smutsen är nog löst. Misstänker att den sitter 99,99% rakt bara, så spelet minskar väl antar jag

7. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Aha - som jag trodde, jag gav den lite extra tummassage och det knäppte till. Nu går den att snurra igen. Så den satt inte helt 100

Jokkmokkswe gillar detta.
  8. Sond

Sond Friends of KS

Sorry, men känns lite som Pepes Bodega..:)

Hoppas inget allvarligt har hänt dock.

9. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Jag och klockan tog en grogg och redde ut allt - nu flyter det på igen

10. Sond

Sond Friends of KS

80% rom på vinflaska förstår jag..:)

11. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Kolla en min in...

Sond gillar detta.
  12. Sond

Sond Friends of KS

Det är ju så otroligt bra! Såg hela avsnittet. Kan inte bli bättre. Kultur. Man skulle kunna ha en tråd om varje scen..:) Men de meckade inte med sin bezel..;)