• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smakfulla budgetval.

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
...men de bör klara ett bad, eller hur?! Kanske till och med Mako XL som inte har skruvad dag-pusher... :)

Ja, men självklart. Tycker dock att skx007 håller bättre kvalitet till samma pris och dessutom finns det bra länkar att tillgå vilket det inte gör till makon. En klocka på länk, men med dålig länk, kan lika gärna köpas utan länk.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Tips, köp inget nu utan spara ihop runt 6000 tkr och köp en riktig klocka istället, typ en Oris eller liknande o_O


Den där tanken har man försökt lura i sig själv ett flertal gånger. Jag tror nog att det är lika bra att köpa en klocka om man redan bestämt sig, men att man kanske satsar på en som man vet är lättsåld. Tex SKX007/009, jag tror det är en stor anledning till varför många anger just den klockan. Å andra sidan vet vi ju inte om det var en dykare han ville ha. :p
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ja, men självklart. Tycker dock att skx007 håller bättre kvalitet till samma pris och dessutom finns det bra länkar att tillgå vilket det inte gör till makon. En klocka på länk, men med dålig länk, kan lika gärna köpas utan länk.

Håller med om att Seikos billiga dykare/dykarliknande är bättre än orients. Betalar man dock lite mer än vad en Mako kostar har Orient också bra dykare. Dock om man inte sportdyker utan bara skall bada eller snorkla funkar makon alldeles utmärkt. :) (jag brukar bara gå ner till 10-12 , som mest, när jag snorklar och är inte nere på det djupet särskilt länge. Men är man grym på fridykning skall man nog tänka efter)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag älskar den här typen av frågor! Det känns betydligt enklare att svara på frågan om budgeten hade varit 30-40kkr. I detta fall tänker man ju till och letar i skallen bland alla klockor man ägt och jämför kvalitet,pris och känsla, och eftersom budgeten inte är så hög blir det betydligt snävare och mindre förlåtande när man gör den fördelningen.

Jag tycker tvärt om jag anser att det finns mycket mer roligt upp till cirka 15 000 efter det börjar utbudet på "roliga" klockor tunnas ut. :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker tvärt om jag anser att det finns mycket mer roligt upp till cirka 15 000 efter det börjar utbudet på "roliga" klockor tunnas ut. :)


Absolut! Jag förstår dig till ett hundra procent!
Att klockorna upp till 15k är "roligare" går inte emot mitt påstående om att det är "enklare" med dyrare klockor. För mig som anser att 30-40kkr är mycket pengar, blir det enklare att välja typ av klocka och märke då jag är mer säker på vad jag INTE vill lägga dessa pengar på.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
8516175159_59f88e02f2_c.jpg

skx009 tycker jag är givet, superstiliga.(bild från internetz)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Denna klocka kan också vara något:
mEzTzhi.jpg

(Ursäkta den dåliga mobilkamerabilden, man ser ju inte ens att det står G-Shock uppe på klockan)

En billig klocka som tål det mesta kan också vara ett alternativ, dock blir den troligtvis oekonomisk när det kommer till batteribyte.. Måste ju trycktestas. Och så är den inte så mycket billigare än Seikos automatiska dykare. Men jäklar vad stryk den har tålt.

Detta exemplaret har skrapats mot en väldigt skrovlig tegelvägg samt att glaset har fått några stötar mot hårda material men lever än idag utan några större märken. Klockan har också släppts ner på golvet några gånger, flyger ner från sängbordet lite då och då. Perfekt för en klumpeduns (som mig).
 

exxpert

Omega
2-Faktor
Dressare tycker jag en manuell Omega från 60-70 är helt outstanding och går att hitta till bra pris.
Dykare skulle jag säga Orient Ray el Seiko 007.
Som daily beater har jag en Certina som är till salu, men allt handlar om vad TS är ute efter för typ av klocka! Smaken är ju som baken, delad.. Finns ju en hel del att välja på för liten peng..
 
Topp