• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smakråd för klocka runt 60 lax

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Per skrev:
SubC no-date känns som det du letar efter.

Vem faller inte för faltens bilder? :) (hoppas jag får tjuva den)

IMG-1631.jpg

Ja det känns som det eftersom jag är lite tveksam till "bubblan". :? Den ser riktigt trevlig ut på bild. Men blir ändå lite tveksam när den ligger på 40 mm, eftersom min Speedy i 41 mm känns väldigt liten. Kan dock tänka mig att denna upplevs som större pga de kraftigare bandhornen?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ekmikael skrev:
Tanken har även slagit mig att vi rätt objekt kunna gå upp lite i pris. Gillar AP men tror att den är lite för dressad för mig så jag är ute efter något rejälare.

Här en AP 15300ST
Tycker personligen inte att en 15300 är en dressklocka. Tycker den är en sportklocka. Väldigt robust och tål att användas om man kan leva med en repa eller två. Klockmässigt så är AP:n både en och två klasser över Rolex om du frågar folk som ägt bägge märkena.

Om du bor i Stockholm kan du få klämma lite på min om intresse finns. De är inte längre tillgängliga os AD.
 

Josef B

Bestraffaren
Ekmikael skrev:
Kanske lite luddig rubrik men jag har sålt några klockor nu och är ute efter något "nytt" ur i prisklassen runt 60.000. Nytt eller begagnat. Kom gärna med synpunkter eller förslag.

De klockor jag har tittat på är följande:

Rolex SDDS

naqetyqe.jpg


Rolex Explorer II (216570)

abubemeh.jpg


Cartier Santos 100 Carbon Black Dial

6uvyje5e.jpg


Omega PO XL Chronograph

atyqy8yq.jpg


Just nu lutar det åt Rolex SDDS men lite orolig att den ska bli för stor på handleden. Har tidigare haft Omega PO (45 mm) och har en Panerai som är 44 mm så det är snarare höjden på klockan som oroar mig något. Det jag gillar med den är bland annat keramisk bezel, avsaknaden av "datumbubbla" och att hela länken är borstad. Får bli att titta förbi Bergströms Ur och klämma på en.

Rolex Explorer II gillar jag nu när den är 42 mm. Känns som att ett ur under 42 mm inte är aktuellt. Har tyvärr lite svårt för "datumbubblan" men man kanske vänjer sig.

Cartiern tycker jag är snygg och kanske lite udda jämfört med Omega och Rolex. Kanske något malplacerat datum på denna modellen.

Ett alternativ är ju annars att köpa 2 st klockor runt 30.000.

Du ska inte på gtg:n? Jag har både Dipsy och ExpII:an som du kan få klämma på :)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Josef B: Jag hade gärna kommit på gtg:n om det inte varit för avståndet på ca 50 mil. Hade i för sig kunnat ta flyget. :D
Dispyn som jag är intresserad av finns nämligen i Sigtuna så man hade ju kunnat slå två flugor i en smäll.
 

Målarn

The Steak
Ekmikael skrev:
Josef B: Jag hade gärna kommit på gtg:n om det inte varit för avståndet på ca 50 mil. Hade i för sig kunnat ta flyget. :D
Dispyn som jag är intresserad av finns nämligen i Sigtuna så man hade ju kunnat slå två flugor i en smäll.

Överväg att komma :D kommer bli årets fetaste GTG :cool:
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Per skrev:
Ekmikael skrev:
Tanken har även slagit mig att vi rätt objekt kunna gå upp lite i pris. Gillar AP men tror att den är lite för dressad för mig så jag är ute efter något rejälare.

Här en AP 15300ST
Tycker personligen inte att en 15300 är en dressklocka. Tycker den är en sportklocka. Väldigt robust och tål att användas om man kan leva med en repa eller två. Klockmässigt så är AP:n både en och två klasser över Rolex om du frågar folk som ägt bägge märkena.

Om du bor i Stockholm kan du få klämma lite på min om intresse finns. De är inte längre tillgängliga os AD.

Tack så mycket för erbjudandet men jag bor "tyvärr" på västkusten. När jag skrev att jag är ute efter något rejälare då menade jag egentligen i bemärkelsen större och tjockare. Ja att AP är några klasser även Rolex tvekar jag inte på. Riktigt fina klockor.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ekmikael skrev:
Per skrev:
Ekmikael skrev:
Tanken har även slagit mig att vi rätt objekt kunna gå upp lite i pris. Gillar AP men tror att den är lite för dressad för mig så jag är ute efter något rejälare.

Här en AP 15300ST
Tycker personligen inte att en 15300 är en dressklocka. Tycker den är en sportklocka. Väldigt robust och tål att användas om man kan leva med en repa eller två. Klockmässigt så är AP:n både en och två klasser över Rolex om du frågar folk som ägt bägge märkena.

Om du bor i Stockholm kan du få klämma lite på min om intresse finns. De är inte längre tillgängliga os AD.

Tack så mycket för erbjudandet men jag bor "tyvärr" på västkusten. När jag skrev att jag är ute efter något rejälare då menade jag egentligen i bemärkelsen större och tjockare. Ja att AP är några klasser även Rolex tvekar jag inte på. Riktigt fina klockor.
Den integrerade länken gör den onekligen större än måttet 39mm. Jämfört med speedyn så är den stor på ett annat sätt. Vill du prompt ha stort? Kika på ROO.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Målarn skrev:
Ekmikael skrev:
Josef B: Jag hade gärna kommit på gtg:n om det inte varit för avståndet på ca 50 mil. Hade i för sig kunnat ta flyget. :D
Dispyn som jag är intresserad av finns nämligen i Sigtuna så man hade ju kunnat slå två flugor i en smäll.

Överväg att komma :D kommer bli årets fetaste GTG :cool:

Ja man blir ju bra sugen att komma när man ser det stora intresset för GTG:n. :)
 

Genta

Cartier
Kan varmt rekommendera Deepsea. Fina detaljer som känslan i vridringen, steglösa inställningen i stålbandet och härlig närvaro på handleden. Men, det kan bli för mycket närvaro i längden...
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Genta skrev:
Kan varmt rekommendera Deepsea. Fina detaljer som känslan i vridringen, steglösa inställningen i stålbandet och härlig närvaro på handleden. Men, det kan bli för mycket närvaro i längden...

Skönt att höra. Vad menar du med att det kan bli för mycket närvaro? Du tänker på vikten och storleken? :)
 

Genta

Cartier
Jag upplevde den som lite för topptung, så det är nog tyngden jag hade problem med. Min AP ROO som är lika tjock och bred är lättare, vilket fungerar bra.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Genta skrev:
Jag upplevde den som lite för topptung, så det är nog tyngden jag hade problem med. Min AP ROO som är lika tjock och bred är lättare, vilket fungerar bra.

Då förstår jag. Får bli att klämma på den i butik innan jag bestämmer mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du verkar ju inte helt låst direkt, så vad sägs om att kika på denna?

blancpain_fifty_fathoms_whole.jpg


Edit; Lite dyr dock. Trodde den var billigare.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
yonsson skrev:
Du verkar ju inte helt låst direkt, så vad sägs om att kika på denna?

blancpain_fifty_fathoms_whole.jpg


Edit; Lite dyr dock. Trodde den var billigare.

Där har vi en riktig dykare. Efter en titt på chrono24 så ser jag att den ändå går att få ny för 65.000. Helt klart intressant objekt. Tack! :)
 

Pleximannen

Cartier
JakobZ skrev:
Ja, eller är jag helt ute och cyklar nu? Vi hade en diskussion för ett tag sen angående Rolex 2013, släpper dom inte 2013-kollektionen snart? (varför diskuterade vi annars Rolex 2013? :? )

Fast nu slår det mig att det är ju inte säkert, eller till och med mer troligt, att Rolex inte gör någon förändring på SubC? :roll:

De visar väl inte nyheter före Baselmässan (?). Plus att jag iaf inte kan se nån anledning att tro på nån förändring av Sub-C. Om man väntar kan man lika gärna råka skjuta sig i foten så sett att priserna kanske hinner höjas ytterligare en gång samtidigt som det förmodligen inte kommer några större förändringar eller nyheter - så man kan lika gärna köra på med köp med en gång.
 
Pleximannen skrev:
JakobZ skrev:
Ja, eller är jag helt ute och cyklar nu? Vi hade en diskussion för ett tag sen angående Rolex 2013, släpper dom inte 2013-kollektionen snart? (varför diskuterade vi annars Rolex 2013? :? )

Fast nu slår det mig att det är ju inte säkert, eller till och med mer troligt, att Rolex inte gör någon förändring på SubC? :roll:

De visar väl inte nyheter före Baselmässan (?). Plus att jag iaf inte kan se nån anledning att tro på nån förändring av Sub-C. Om man väntar kan man lika gärna råka skjuta sig i foten så sett att priserna kanske hinner höjas ytterligare en gång samtidigt som det förmodligen inte kommer några större förändringar eller nyheter - så man kan lika gärna köra på med köp med en gång.

Prisökningarna på Rolex brukar komma i September tror jag!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ekmikael skrev:
Där har vi en riktig dykare. Efter en titt på chrono24 så ser jag att den ändå går att få ny för 65.000. Helt klart intressant objekt. Tack! :)

Ja, den är riktigt nice och funkar ju till allt tycker jag. Har kikat på den IRL några gånger och den är riktigt fin. Jag hade också för mig att priserna inte var helt vansinniga, men hittade bara dyra specialmodeller när jag snabbsökte.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Ekmikael skrev:
Leben: Sugen på att sälja eller? :) Jag hade egentligen den på min lista över intressanta ur. Det skulle i så fall bli att köpa 2 st klockor. Såg att det låg ute en Ploprof på Blocket och även på ct-watches.dk.

Nope, men den på Blocket för 35 tkr känns på tok för billig :)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
leben skrev:
Ekmikael skrev:
Leben: Sugen på att sälja eller? :) Jag hade egentligen den på min lista över intressanta ur. Det skulle i så fall bli att köpa 2 st klockor. Såg att det låg ute en Ploprof på Blocket och även på ct-watches.dk.

Nope, men den på Blocket för 35 tkr känns på tok för billig :)

Ja och det svaret jag fick när jag mailade säljaren hade nog avrått de flesta ifrån en affär med honom. :)
 

Optimisten

Cartier
Ekmikael skrev:
Optimisten skrev:
Patek Philippe Midsize/Gent's Stainless Steel Aquanaut # 5064-A Strapwatch
2189768b.jpg

http://www.chrono24.com/en/patekphilipp ... 189768.htm

kr 57,276 + möms

34 mm känns tyvärr alldeles för litet. Annars är det en riktigt fin klocka. Hade dock föredragit den nyare modellen där gummibandet sluter tätt emot boetten men då är det ju ett annat pris.

Ja, dessutom är detta en kvartsklocka. De nya klockorna verkar ha annorlunda formade armband, det är därför det blir tätt mot boetten. Mönstringen skiljer sig ju lite mot de gamla armbanden, men kanske kan man köra ett nytt armband på en gammal modell.

Men man får ju vad man betalar för.

Går du till ett billigare märke kan du ju få fler av de parametrar du söker, tex
IWC Portuguese 7-Day Power Reserve - Full Box & Papers 63000 sek
2158150.jpg
 

Optimisten

Cartier
Ricrob skrev:
Står det mellan dina ovan nämnda val skulle jag lätt köra på DSSD, även om den som sagt är ngt för hög för sin bredd. Kanske inte gör ngt iofs, jag är lite för bred för min höjd och det verkar funka ok i det flesta fall ändå.. :mrgreen:

Mitt personliga val i den prisklassen (beg såklart, ny ligger väl på 107k har jag för mig):
file.php

Även det ett fint val, men tänk på att vissa av IWC:s (och andra) stora stålklockor väger upp mot 250 g, nästan det dubbla vad en vanlig sportrolex väger. Det skulle inte passa mig iaf.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ekmikael skrev:
yonsson skrev:
Du verkar ju inte helt låst direkt, så vad sägs om att kika på denna?

blancpain_fifty_fathoms_whole.jpg


Edit; Lite dyr dock. Trodde den var billigare.

Där har vi en riktig dykare. Efter en titt på chrono24 så ser jag att den ändå går att få ny för 65.000. Helt klart intressant objekt. Tack! :)
Har dessa fått riktiga urverk numera? Vill minnas de gamla fifty fathoms hade ett urverk som fick en kinakopia att framstå som high-end.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Optimisten skrev:
Ricrob skrev:
Står det mellan dina ovan nämnda val skulle jag lätt köra på DSSD, även om den som sagt är ngt för hög för sin bredd. Kanske inte gör ngt iofs, jag är lite för bred för min höjd och det verkar funka ok i det flesta fall ändå.. :mrgreen:

Mitt personliga val i den prisklassen (beg såklart, ny ligger väl på 107k har jag för mig):
file.php

Även det ett fint val, men tänk på att vissa av IWC:s (och andra) stora stålklockor väger upp mot 250 g, nästan det dubbla vad en vanlig sportrolex väger. Det skulle inte passa mig iaf.

Ja det tål att tänkas på. Min PO 8500 vägde en del men inte riktigt mycket utan det får bli att prova i butik.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Per skrev:
Ekmikael skrev:
yonsson skrev:
Du verkar ju inte helt låst direkt, så vad sägs om att kika på denna?

blancpain_fifty_fathoms_whole.jpg


Edit; Lite dyr dock. Trodde den var billigare.

Där har vi en riktig dykare. Efter en titt på chrono24 så ser jag att den ändå går att få ny för 65.000. Helt klart intressant objekt. Tack! :)
Har dessa fått riktiga urverk numera? Vill minnas de gamla fifty fathoms hade ett urverk som fick en kinakopia att framstå som high-end.

Jag har faktiskt ingen koll på det. Läste mig till att de har uppdaterat urverken när de släppte en ny version av denna klocka. Men det lutar åt en Rolex just nu.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Som Optimisten skrev så finns det ju även en del intressanta ur ifrån IWC. De som verkligen faller mig i smaken är Portuguese men åtminstone i mina ögon så tycker jag att de möjligtvis är lite för dressade. Hade gärna velat ha en i min samling men tror att jag är ute efter ett "kraftigare" ur så som Omega PO 8500 chrono, Rolex SubC eller Rolex SDDS.
 

Bilagor

  • IW371447.jpg
    IW371447.jpg
    91 KB · Visningar: 661
  • 51nb8vF4rOL.jpg
    51nb8vF4rOL.jpg
    41.3 KB · Visningar: 657
Topp