• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smakråd klocka för ca 30 lax

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Nu är jag på jakt efter en ny klocka. Det är i första hand begagnat jag tittat på. Tanken va först att hitta en klocka som komplettera min Rolex SDDS och Panerai PAM088 men det behöver nödvändigtvis inte vara så.

Följande modeller har jag tittat på:

Panerai:

PAM210
y7uqebu5.jpg


PAM183
taja6yse.jpg


PAM111
y9y2y3yr.jpg


PAM112
tu8adere.jpg


PAM176
pa7ubera.jpg


PAM177
ezene3ar.jpg


Rolex:

Milgauss
vurymaja.jpg


Explorer II (den äldre modellen) i 40mm
mata4era.jpg


Submariner
avy4e4eg.jpg


Sea-Dweller
3ube7a4a.jpg


Har som sagt redan en SDDS men det hade allt funkat med även en äldre Sea-Dweller.

yhesa7yn.jpg


2 st kandidater om man skulle lägga till lite pengar är även:

Omega:

Ploprof 1200m
a2uhazy7.jpg


PO XL Chronograph
abadavu3.jpg


Ja som ni kan se är kandidaterna många så kom gärna med synpunkter.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med tanke på de klockor du har idag så..
Kanske den första Paneraien ,Rolex Explorern eller någon av de 2 Omegorna.. Varför inte en rejäl Brattechrono?
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Med tanke på de pjäserna du har skulle jag nog satsa på något som är lite mindre till storleken för att komplettera. Typ max 40 mm och av de du listar är ju således submarinern närmast till hands. Varför inte en i halvguld?
 

axa

Omega
Det är många modeller du tittat på, vilket är självklart med ett stundande inköp för en klockintresserad.

Försök få ner till ett val av tre.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Av de där skulle jag välja en radiomir. En matt vintage-5513 hade varit ett perfekt komplement till din bjässe. 4500usd borde räcka till en fin 70-talare.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
RicVin skrev:
Med tanke på de klockor du har idag så..
Kanske den första Paneraien ,Rolex Explorern eller någon av de 2 Omegorna.. Varför inte en rejäl Brattechrono?

Ja Radiomiren är jag nog mest sugen på i dagsläget. Tyvärr så är jag inte mycket för Breitling, det skulle i så fall vara någon av de nya Heritage eller Navitimer.

Gavve skrev:
Med tanke på de pjäserna du har skulle jag nog satsa på något som är lite mindre till storleken för att komplettera. Typ max 40 mm och av de du listar är ju således submarinern närmast till hands. Varför inte en i halvguld?

Jag har tidigare haft svårt för de i halvguld men börjar nog så smått få upp ögonen för dom. :) Är lite orolig över att jag skulle tycka att en Explorer II i 40 mm känns liten när man testat den nya i 42 mm i butik.

80talisten skrev:
Kanske någon mer dressig klocka vore på sin plats?

Tycker att PAM210 är åt det dressiga hållet. :D

axa skrev:
Det är många modeller du tittat på, vilket är självklart med ett stundande inköp för en klockintresserad.

Försök få ner till ett val av tre.

Ingen dum idé men det blir svårt. ;)

Per skrev:
Av de där skulle jag välja en radiomir. En matt vintage-5513 hade varit ett perfekt komplement till din bjässe.

Vintage är inte riktigt min grej men så länge den är i hyfsat skick och inte indexen börjar gå åt orange/brunt så kanske. :lol:
 

Obeedoobe

Friends of KS
Har du funderat något på GMT? Härligt med pepsi, sätter lite färg på vardagen.
Annars hade jag nog kört på något lite mer dressat. Klockor som ger hår på bröstet har du redan;).

Mvh
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Obeedoobe skrev:
Har du funderat något på GMT? Härligt med pepsi, sätter lite färg på vardagen.
Annars hade jag nog kört på något lite mer dressat. Klockor som ger hår på bröstet har du redan;).

Mvh

Jo det har jag gjort men har redan en Panerai med GMT. Fördelen är ju i så fall om man även skulle ha ett svart inlägg att byta till, för jag misstänker att jag hade tröttnat på pepsin.
 

axa

Omega
Av dem du listat så skulle jag tagit den förra Explorer II med vit tavla.

Varför?
Redan en klassiker, en Rolle, bra storlek, funkar bra i de flesta sammanhang, bra begagnatpriser och jag tror att den kommer bli en åtråvärd modell framöver med stigande pris.

Funderar själv att ta sikte på en sådan till......2014
 
Lite för få alternativ från Omega, kan man ju tycka. ;)

Men du har ju haft en PO Chrono innan, hade jag varit i dina skor hade jag fortsatt på det spåret. Känns givet att ta nästa steg och satsa på en PO Chrono igen, fast denna gång med kaliber 9300. Lånade bilder nedan (från bloggen Oceanictime) på världens kanske snyggaste kronograf med världens definitivt bästa kronografverk i sitt inre. Mums ! :)

OMEGA%2BSeamaster%2BPlanet%2BOcean%2BLiquidmetal%2BTitanium%2BChrono%2B9300%2B03.JPG


OMEGA%2BSeamaster%2BPlanet%2BOcean%2BLiquidmetal%2BTitanium%2BChrono%2B9300%2B12.JPG
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Smakråd klocka för ca 30 lax

Efter att ha provat Aqua Terra med blå tavla måste jag rekommendera den till alla som har råd!!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Sv: Smakråd klocka för ca 30 lax

Camo00 skrev:
Efter att ha provat Aqua Terra med blå tavla måste jag rekommendera den till alla som har råd!!
Är själv sugen på att testa den, men våran Omega AD här i Eskiklstuna har den ej inne... Vet du om den finns i Globen City..? Tänkte passa på att kika in den då jag har har planerat att åka dit framåt för att kika på några Seiko och GS modeller.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
axa skrev:
Av dem du listat så skulle jag tagit den förra Explorer II med vit tavla.

Varför?
Redan en klassiker, en Rolle, bra storlek, funkar bra i de flesta sammanhang, bra begagnatpriser och jag tror att den kommer bli en åtråvärd modell framöver med stigande pris.

Funderar själv att ta sikte på en sådan till......2014

Jag är bara orolig över att jag ska ångra mig över att jag inte köpte en Explorer II (216570) i 42 mm. Sen blir det genast svårare när klockan finns i både svart och vitt. :?

Undersköterskan skrev:
Lite för få alternativ från Omega, kan man ju tycka. ;)

Men du har ju haft en PO Chrono innan, hade jag varit i dina skor hade jag fortsatt på det spåret. Känns givet att ta nästa steg och satsa på en PO Chrono igen, fast denna gång med kaliber 9300. Lånade bilder nedan (från bloggen Oceanictime) på världens kanske snyggaste kronograf med världens definitivt bästa kronografverk i sitt inre. Mums ! :)

Ja när jag blev medlem på KS då hade jag enbart Omega (4st) och några enklare ur. Nu har jag sålt alla. :eek: Kom på mig själv igår att jag bara har 2 st klockor så nu måste jag köpa mig en till. En kandidat är faktiskt den nyare Speedmastern i 44 mm men känns lite konstigt att köpa en Speedmaster när jag precis ska sälja en. :? Var på Bergströms Ur i Göteborg och klämde på PO Chrono och det är ett as till klockan. Den är STOR men tror allt att det hade funkat.

masterkiller skrev:
En B&R heritage BR01-92 (46mm) är det uppenbara valet, cool och du pallar att bära upp 46mm...

Annars är en rad en grym dinka

Jag har kikat på lite olika B&R på Chrono24. På bland annat BR01-92 carbon och BR 03-92 steel. De har flera trevliga modeller men från är om inte 46 mm är RIKTIGT stort? Det är väl annars bara att mäta på handleden. :) Tror ändå att jag är lite mer sugen på Panerai och en sandwich dial. :D

Berg skrev:

Den är riktigt trevlig! :p Är den moddad? Tänkte på visarna i guld. Har nämligen googlat på PAM183 och bara hittat nån klocka som just har visarna i guld.

Camo00 skrev:
Efter att ha provat Aqua Terra med blå tavla måste jag rekommendera den till alla som har råd!!

Tycker att de senare modellerna av Aqua Terra är riktigt fina. Synd bara att den blå inte verkar finnas i 41 mm.
Spencer66 skrev:
80talisten skrev:
Kanske någon mer dressig klocka vore på sin plats?


+1 en Reverso skulle sitta fint!

Jag har inte riktigt behovet av en dressad klocka, annars hade det varit en given kandidat.
 

Berg

Omega
Den är moddad med guldvisare... Gör verkligen stor skillnad.
Visarna är inte så dyra... Hojta till om du behöver hjälp med att hitta dem.

Den enda radiomiren jag kan komma på som är med guldvisare är 232 och den är bra mkt dyrare och utan sekundvisare.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Berg skrev:
Den är moddad med guldvisare... Gör verkligen stor skillnad.
Visarna är inte så dyra... Hojta till om du behöver hjälp med att hitta dem.

Den enda radiomiren jag kan komma på som är med guldvisare är 232 och den är bra mkt dyrare och utan sekundvisare.

Ja det är en riktigt snygg detalj. Efter att ha sett din så tycker jag inte att den vanliga 183:an är lika snygg. :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Eftersom dressur går bort för din del och divers verkar vara din grej, så av det du verkar gilla hade jag även lagt dit den här som ett alternativ ;) :mrgreen: Det är alltid kul med en liten avstickare i samlingen..
 

Bilagor

  • IMG_1238 (900x675).jpg
    IMG_1238 (900x675).jpg
    50.2 KB · Visningar: 460

max

Dancing Queen
En Glashütte sport evo kanske?
Lite svårt att prova innan köp då jag aldrig sett någon butik med en inne, är lite orolig över höjden (42x13,45mm) men vore trevligt att prova.

DSC_0557.jpg


Går att få tag i beggad för runt 30 men det finns inte så många så kan ta lite tid att fiska upp en.
Här ser du exempel på annons med pris, sett några för lägre också.
http://forums.timezone.com/index.php?t= ... sg_6338871


Annars tycker jag en valfri sub skulle komplettera dina bjässar bra!
En 14060 skall gå att få in i budgeten.
rolex-submariner-14060-02.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
max skrev:
En Glashütte sport evo kanske?
Lite svårt att prova innan köp då jag aldrig sett någon butik med en inne, är lite orolig över höjden (42x13,45mm) men vore trevligt att prova.

DSC_0557.jpg


Går att få tag i beggad för runt 30 men det finns inte så många så kan ta lite tid att fiska upp en.
Här ser du exempel på annons med pris, sett några för lägre också.
http://forums.timezone.com/index.php?t= ... sg_6338871
[/img]
Näää det kan väl inte vara möjligt.... 30k begagnat... Ligger inte dom på en 80-100k i nypris? förövrigt gillar jag verkligen modellen.
 

max

Dancing Queen
80talisten skrev:
Näää det kan väl inte vara möjligt.... 30k begagnat... Ligger inte dom på en 80-100k i nypris? förövrigt gillar jag verkligen modellen.
Uret säljer den för 66kkr ny i svedala, köpa beggat i usa och krypa in den under radarn så kan man komma undan med 30 loppor. Den i länken ligger ju på 32kkr med länk, och bandet på bilden är imo både snyggare och billigare. Har varit sugen länge men är som sagt orolig för höjden, även om specen säger 13,45mm så ser den ju ut som en riktig bjässe på bilder medan tex en rolex 5513 ser och känns tunn som en pannkaka trots att den är 15mm. Väldigt förvirrande
dizzy.gif


EDIT: här är en som gick för 26000kr
http://forums.watchuseek.com/f29/so...-sport-panodate-$3750-749040.html#post5453980
Man kanske skulle muta Jocke för att komma på nästa gtg och visa upp lite sånna här skönheter :D
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
80talisten skrev:
Eftersom dressur går bort för din del och divers verkar vara din grej, så av det du verkar gilla hade jag även lagt dit den här som ett alternativ ;) :mrgreen: Det är alltid kul med en liten avstickare i samlingen..

Jag känner mig tyvärr inte redo för en Seiko i samlingen. :)

max skrev:
En Glashütte sport evo kanske?
Lite svårt att prova innan köp då jag aldrig sett någon butik med en inne, är lite orolig över höjden (42x13,45mm) men vore trevligt att prova.

Går att få tag i beggad för runt 30 men det finns inte så många så kan ta lite tid att fiska upp en.
Här ser du exempel på annons med pris, sett några för lägre också.

Annars tycker jag en valfri sub skulle komplettera dina bjässar bra!
En 14060 skall gå att få in i budgeten.

Tycker att vid en snabb anblick att Glashütte sport evo påminner något om tidigare PO och jag gillar tyvärr inte länken. Däremot är 14060 en given kandidat. ;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
max skrev:
80talisten skrev:
Näää det kan väl inte vara möjligt.... 30k begagnat... Ligger inte dom på en 80-100k i nypris? förövrigt gillar jag verkligen modellen.
Uret säljer den för 66kkr ny i svedala, köpa beggat i usa och krypa in den under radarn så kan man komma undan med 30 loppor. Den i länken ligger ju på 32kkr med länk, och bandet på bilden är imo både snyggare och billigare. Har varit sugen länge men är som sagt orolig för höjden, även om specen säger 13,45mm så ser den ju ut som en riktig bjässe på bilder medan tex en rolex 5513 ser och känns tunn som en pannkaka trots att den är 15mm. Väldigt förvirrande
dizzy.gif


EDIT: här är en som gick för 26000kr
http://forums.watchuseek.com/f29/so...-sport-panodate-$3750-749040.html#post5453980
Man kanske skulle muta Jocke för att komma på nästa gtg och visa upp lite sånna här skönheter :D
Den är inte stor... tror det är en 41:a om jag inte minns fel, och särskilt hög såg den inte ut när jag tittade på den genom en monter i Franks ur. Troligen den finaste dressdivern tillsammans med Blancpain Fifty Fathoms och Grand Seiko SBGAS029/31.
 

JohanHLM

Rolex
Om jag vore så lyckligt lottad att jag hade en SDDS samt en Pam 088 och funderade på en tredje vore valet för mig ganska enkelt. Även om du inte anser dig behöva ett dressat ur antar jag att du använder skjorta då du klär upp dig? Därför hade jag personligen valt något tunnt som ledigt får plats under manschetten utan att knapparna håller på att flyga av. Cartier Santos 100 kan upplevas både dressad och sportig beroende på klädval vilket gör att jag definitivt kollat efter en sådan och det bör inte vara några problem att hitta en lätt begagnad förr 25-30 tkr.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
JohanHLM skrev:
Om jag vore så lyckligt lottad att jag hade en SDDS samt en Pam 088 och funderade på en tredje vore valet för mig ganska enkelt. Även om du inte anser dig behöva ett dressat ur antar jag att du använder skjorta då du klär upp dig? Därför hade jag personligen valt något tunnt som ledigt får plats under manschetten utan att knapparna håller på att flyga av. Cartier Santos 100 kan upplevas både dressad och sportig beroende på klädval vilket gör att jag definitivt kollat efter en sådan och det bör inte vara några problem att hitta en lätt begagnad förr 25-30 tkr.

Tack för tipset! Va lite inne på en Cartier Santos innan jag bestämde mig för SDDS. Ska nog kolla om det finns någon butik som har den hemma så man får testa den på armen. Får i så fall bli en XL.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Om jag skulle gå åt det mer dressade då känns det som att en IWC Portuguese lockar mest.

9e5yhy3y.jpg


Känns som att man får ta sig tid och sätta sig och stryka några kandidater ifrån listan om man någon gång ska kunna bestämma sig.
 
Topp