• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smakråd Rolex Datejust II eller SubC date

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Funderar på att flippa min Omega PO och se mig om efter något nytt. Då jag är väldigt nöjd med min Dipsy och Explorer II så lutar det åt en Rolex.

De 2 st kandidaterna som jag har just nu är en Rolex Datejust II (116334) eller en SubC Date (116610LN). Vilken skulle ni ha valt om ni fick välja en av dom?

Bilder ifrån Google.

DJII




SubC date
 

Bilagor

  • img56295398.jpg
    img56295398.jpg
    36.7 KB · Visningar: 570
  • DSC_8058.jpg
    DSC_8058.jpg
    84 KB · Visningar: 800
  • Rolex-Ceramic-Bezel-Submariner-116610LN[10].jpg
    Rolex-Ceramic-Bezel-Submariner-116610LN[10].jpg
    46.7 KB · Visningar: 996
  • lwmo5i-rolex-116610-ln.jpg
    lwmo5i-rolex-116610-ln.jpg
    50.3 KB · Visningar: 1,460

Josef B

Bestraffaren
Du har ju redan en dykare, så varför inte en mer dressad sak i DJII? Nog för att subc passar för dressad med...
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Personligen hade jag valt SubC date, älskar den verkligen!
Men om jag även hade ägt dem klockorna som du har så hade jag valt DJII.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Även om de är ganska olika klockor så är väl dipsyn och suben lite väl lika?! I ditt läge så skulle jag ta datejusten eller behålla POn :D
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Josef B skrev:
Du har ju redan en dykare, så varför inte en mer dressad sak i DJII? Nog för att subc passar för dressad med...

Ja det är lite så jag tänker. Sen är ju SubC så vanlig. Vill inte gärna erkänna det men jag har även funderat på en vit Explorer II. :lol:

RicVin skrev:
Även om de är ganska olika klockor så är väl dipsyn och suben lite väl lika?! I ditt läge så skulle jag ta datejusten eller behålla POn :D

Det är just det som jag är lite orolig över. I för sig så är ju SubC mindre och har datumbubbla men annars är de ju ganska lika. Tror tyvärr att det blir att POn får lämna plats för något nytt. :)

Vintage92 skrev:
Personligen hade jag valt SubC date, älskar den verkligen!
Men om jag även hade ägt dem klockorna som du har så hade jag valt DJII.

theargonaut skrev:
Micke B skrev:
Det här är ju en sån jävla no-brainer.

SUB!
Exakt min tanke också... DJ kompletterar bättre ;)

Trodde faktiskt att fler skulle rösta på SubC. Är inte helt övertygad om att DJII är något för mig men det får bli att testa i butik. Ni som "sitter" på en SubC eller DJII får gärna slänga upp någon bild här.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Spencer66 skrev:
DJ, Sub och Dipsy blir tårta på tårta..

Skönt att du dumpar PO:n ;)

Ja det känns som att man kanske skulle försöka vänja sig vid något mindre ur än 44-45 mm (Dipsyn får dock stanna). :D Är mycket nöjd med storleken på min Exp II (216570).

Tanken var aldrig DJ, Sub och Dipsy utan DJ, Dipsy och Exp II eller Sub, Dipsy och Exp II.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Subben blir ju väldigt mycket kaka på kaka, med tanke på att du har deepsean.

DJII är stor och lite klumpig på något konstigt sätt..

Och vill du ha en vit explorer så är det bara att byta tavla...
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
vaniljglass skrev:
Subben blir ju väldigt mycket kaka på kaka, med tanke på att du har deepsean.

DJII är stor och lite klumpig på något konstigt sätt..

Och vill du ha en vit explorer så är det bara att byta tavla...

Jag gillar min svarta Explorer så byta tavla är inte aktuellt. Men hade det varit aktuellt då "måste" även visarna bytas.

Börjar fundera på om man kanske skulle skaffa en SubC och sen eventuellt byta Dipsyn mot något annat. :? Men det bästa är nog ändå att testa både Subben och DJII i butik så man får en uppfattning om hur de upplevs på armen. Första gången jag testade en SubC då tyckte jag att den kändes alldeles för liten men då var jag van vid Omega PO på 45 mm.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Testade en DJ II med stavindex och slät ring på Bergström i fredags, helt magisk! Den släta ringen gjorde att den inte kändes för stor.

//andheg
 
U

urinvånaren

Guest
Naturligtvis :D
 

Bilagor

  • 20130130_210449.jpg
    20130130_210449.jpg
    751 KB · Visningar: 417

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
DJ2 med stavindex och vitguldsbezel! Om du vill bryta av med färg finns ju alltid hulken.....
 
Att ha både SubC och DSSD känns om flera andra säger som kaka på kaka MEN om du väljer SubC Hulk då är dom tillräckligt olika för att äga båda IMHO...

Jag skulle nog köpa SubC och sälja DSSD och köpa en DJII men det är jag...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
DJ2 => med blå tavla och vita stavindex! Då får du mer variation mot Dipsyn samt en med blå urtava i kontrast mot de svarta du har haft innan

Har du testat DJ2 live? Förespråkar nog den föregående generationen, den är mer balanserad i sin design tycker jag - men kör på det som rockar DIN båt - inte vår ;)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
En annan tanke är väl att bryta av med en guldklocka eller guld/stål? 16613?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Asplund skrev:

Jag va tidigare helt inne på no date men med datum har växt i mina ögon.

easy rider skrev:
SubC. DJII är ju inte snygg med romerska siffror. Dessutom ska dressare stanna på 36 mm enligt mig.

Har tyvärr svårt att tänka mig en klocka som är 36 mm fastän en 1803 lockar. :)

andheg skrev:
Testade en DJ II med stavindex och slät ring på Bergström i fredags, helt magisk! Den släta ringen gjorde att den inte kändes för stor.

//andheg

Tack för tipset! Jag får åka förbi Bergströms och testa.

urinvånaren skrev:

Är du nöjd med den? Har du fler bilder? ;)

leben skrev:
DJ2 med stavindex och vitguldsbezel! Om du vill bryta av med färg finns ju alltid hulken.....

Tror tyvärr att jag hade tröttnat på hulken. :?

masterkiller skrev:
Att ha både SubC och DSSD känns om flera andra säger som kaka på kaka MEN om du väljer SubC Hulk då är dom tillräckligt olika för att äga båda IMHO...

Jag skulle nog köpa SubC och sälja DSSD och köpa en DJII men det är jag...

Ja Dipsyn är lite för lik SubC så jag funderar faktiskt på om möjligtvis Dipsyn får lämna plats åt något annat. :?

JS_80 skrev:
DJ2 => med blå tavla och vita stavindex! Då får du mer variation mot Dipsyn samt en med blå urtava i kontrast mot de svarta du har haft innan

Har du testat DJ2 live? Förespråkar nog den föregående generationen, den är mer balanserad i sin design tycker jag - men kör på det som rockar DIN båt - inte vår ;)

Nä jag har inte testat den live så förhoppningsvis får jag en bättre uppfattning efter att ha testat den i butik.

leben skrev:
En annan tanke är väl att bryta av med en guldklocka eller guld/stål? 16613?

Ja den tanken har jag haft men frugan tycker att den är gräslig. :lol: Kan inte riktigt bestämma mig för om jag skulle föredra en 16613 eller en 116613.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Ingen fan av DJII men som alla andra säger blir det lite lika med Dipsy+SubC.

Varför inte en GMTII eller ExpII ? (du kanske redan har någon)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
cab skrev:
Ingen fan av DJII men som alla andra säger blir det lite lika med Dipsy+SubC.

Varför inte en GMTII eller ExpII ? (du kanske redan har någon)

Nu är det så att det är just dessa två modeller som jag blivit erbjuden av vid ett eventuellt inbyte av min PO. En ExpII har jag redan.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Satt bredvid en kille med DJ2 TT sist jag flög och den var riktigt jäkla läcker! Sub-C är lite trist, tycker du inte? :)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Ekmikael skrev:
cab skrev:
Ingen fan av DJII men som alla andra säger blir det lite lika med Dipsy+SubC.

Varför inte en GMTII eller ExpII ? (du kanske redan har någon)

Nu är det så att det är just dessa två modeller som jag blivit erbjuden av vid ett eventuellt inbyte av min PO. En ExpII har jag redan.

Då skulle jag prova GMT II. Inte direkt svårsåld om du ångrar dig.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
leben skrev:
Ekmikael skrev:
cab skrev:
Ingen fan av DJII men som alla andra säger blir det lite lika med Dipsy+SubC.

Varför inte en GMTII eller ExpII ? (du kanske redan har någon)

Nu är det så att det är just dessa två modeller som jag blivit erbjuden av vid ett eventuellt inbyte av min PO. En ExpII har jag redan.

Då skulle jag prova GMT II. Inte direkt svårsåld om du ångrar dig.

Det är alltså SubC och DatejustII som jag blivit erbjuden. :D
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Ekmikael skrev:
leben skrev:
Ekmikael skrev:
cab skrev:
Ingen fan av DJII men som alla andra säger blir det lite lika med Dipsy+SubC.

Varför inte en GMTII eller ExpII ? (du kanske redan har någon)

Nu är det så att det är just dessa två modeller som jag blivit erbjuden av vid ett eventuellt inbyte av min PO. En ExpII har jag redan.

Då skulle jag prova GMT II. Inte direkt svårsåld om du ångrar dig.

Det är alltså SubC och DatejustII som jag blivit erbjuden. :D

Aha. Oops. Sorry :)


Edit: lite hastig tanke......
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
För min del skulle det vara dött lopp för SubC, DjII är ingen höjdare in my opinion.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Fryken skrev:
Satt bredvid en kille med DJ2 TT sist jag flög och den var riktigt jäkla läcker! Sub-C är lite trist, tycker du inte? :)

Jo det är så jag tänker. :D Men helst hade jag kanske föredragit en utan romerska siffror men det är just den modellen som jag la upp som jag blivit erbjuden. En SubC lär dock vara lättare att flippa.
 
Topp