Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Smartaste månaden att köpa Rolex

Diskussion i 'Diskussion' startad av Challe, 11 augusti 2015.

1. Challe
    Trådstartare

Challe Bonde

Hej!
    Jag är fruktansvärt sugen på en 116610LN och har pengarna för en men vill självklart göra en bra affär, gärna ny hos en AD.
    Jag har kollat på prisjakt och sett att den klockan pendlat lite i pris. Min fråga är om någon vet att just den månaden eller den gången på året köpt jag/ brukar det vara billigare att köpa?
    Tacksam för svar!
    Mvh

2. Taxman

Taxman Friends of KS

Tror inte att det finns någon särskild månad då det är billigare. Senaste prishöjningen gjordes i jan/feb 2015. När nästa blir vet ingen.

yonsson gillar detta.
  3. Challe
    Trådstartare

Challe Bonde

Okej, men vet du om det brukar bli höjningar till det kommer en ny modell eller om det även kan minska i pris?

4. Landshark

Landshark Borgare

Du menar sannolikt nedanstående graf från prisjakt...? Glöm det, priserna flukturerar inte på det sättet!
    Listpris hos AD är ca 72 papp.

CA2FR42L.jpg

yonsson gillar detta.
  5. alfgren

alfgren Biskop

Det där är nog mer en effekt av hur prisjakt lyckats skrapa priser från olika sajter. Exempelvis om en sajt är otillgänglig som tidigare haft lägsta pris och den sajten inte svarar så kommer prisjakt anta att det priset inte längre är tillgängligt och därmed är varan prishöjd.

6. noxela

noxela Stadsbo

Från:
    Skåne
    Jag tror det är samma svar som på denna frågan:

skoner, MalmöKlockarn, JayLar och 12 andra gillar detta.
  7. Challe
    Trådstartare

Challe Bonde

Okej, så de priserna är hos "gråhandlare" och en AD följer inte priserna? Har jag missförstått dig då? Jag vet att den just nu ligger på 72, därför jag undrade när jag ser att den en gång har legat på ca 50 enligt prisjakt?

8. mmx

mmx Stadsbo

Har du övervägt att förhandla priset?

9. Challe
    Trådstartare

Challe Bonde

Jag var inne på bergströms och hon jag talade med tryckte väldigt hårt på att det är en klocka som säljer sig själv och liknande. Jag hade inte pratat pris eller prutning:p

10. Landshark

Landshark Borgare

Ja, då har du missförstått: Glöm Prisjakts uppgifter. De stämmer inte!

11. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    AD priserna förändras när rolex säger att de ska förändras, dock kan säkert prutmånen ändras beroende på diverse omständigheter. Gråhandlar priserna förändras när gråhandlaren hittar en mer desperat AD som måste tömma sitt lager någonstans i europa.

12. Challe
    Trådstartare

Challe Bonde

Tackar för alla svar! Det var några som tog upp prutning, vet ni ungefär hur mycket det går att pruta? Många dumma frågor nu kanske, men passar på när man kan få hjälp:)

13. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Smartast är att söka.

14. mmx

mmx Stadsbo

Prata om det! Klart de flesta vill ha ut listpris om du är ett nytt ansikte etc. I det här fallet rider ju försäljaren på exklusivitet, fåfänga, stolthet etc.

15. Bolio

Bolio Friends of KS

Från:
    Norrland
    Skulle den legat för 50k ett kortare tag är jag rätt säker på att det stod Lolex på tavlan.

16. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Hur långt är ett snöre? Köp klockan när du vill ha den. Var trevlig och kolla om AD kan lösa ett lite bättre pris eller annan bonus etc, men förvänta dig inte så mycket prut på nya Rolex.

17. Challe
    Trådstartare

Challe Bonde

Tack! Jag har läst på diverse trådar och förstår att det kanske inte blir många tusenlappar om ens någon rabatt alls. Får kanske försöka diskutera service i bästa fall.

18. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    alla månader är bra för köp.

christian-h och vonbahr gillar detta.
  19. Macklin

Macklin Stadsbo

Inte för att jag är spekulant men jag är nyfiken på om forumet anser att något land eller region är bättre att köpa Rolex eller andra exklusiva klockor i? Finns det platser med mer prutmån eller gäller mer eller mindre världsmarknadspriser? Nu spekulerar jag vilt men kan länder vars ekonomier är i recession vara något för andrahandsköpare? Hur såg det ut historiskt, innan internet?

Läste ju t.ex. om hur Kubas nomenklatura kunde köpa Rolex till "internationellt väldigt låga priser" i denna tråden.
    http://klocksnack.se/threads/rolex-från-castros-kuba.41376/

20. Aquastaren

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    När jag köpte min GMT i Rolex-butiken i Geneve så försökte jag diskutera priset med försäljerskan. Hon var obeveklig, men jag fick 500 CHF lägre pris om jag betalade kontant istället för med kort! Varvid jag gick ut till bankomaten och hämtade degen. Blev ganska bra timpenning på den övningen.

21. Chuck

Chuck Friends of KS

Januari efter helgerna fattigaste månaden på året. Du kanske tom får ett glas champagne vid köp image.jpg

Philippe Stern gillar detta.
  22. Challe
    Trådstartare

Challe Bonde

Haha, det kanske inte är en dum idé !

23. Xalle

Xalle Friends of KS

Januari i fjol...

horologium gillar detta.
  24. sunspot

sunspot Torpare

Vad beror den ständiga prishöjningen av Submariners på? Jag menar, Rolex tillverkar 2000 klockor om dagen och helt plötsligt hävdar handlarna på Chrono24 att det skett en prishöjning.

25. KenKun

KenKun Biskop

Man säger att man anpassar sig efter valutan. Restauranger brukar också ha prishöjningar varje år, till exempel.

26. Aquastaren

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Det beror på att CHF gått upp kraftigt och Rolex måste justera priserna därefter. Enkel matematik. Bara senaste året har SEK/CHFgått från cirka 7 till 8,50 och var tillfälligt uppe i nästan 10. Det gäller i princip mot alla valutor.

27. wayne

wayne Friends of KS

Kan möjligtvis även bero på att omkostnaderna ökar;)

28. Aquastaren

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
  29. wayne

wayne Friends of KS

30. Challe
    Trådstartare

Challe Bonde

200kr kunde rabatteras på 116610ln hos AD:woot:

KenKun och Chuck gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield