• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smarty End Links (för läderband på Rolex)

Threeone

Omega
Jag köpte en Rolex 16030 Datejust (heads only) för ett par år sedan för att ha som dressklocka. Av någon anledning har jag dock aldrig varit riktigt nöjd med den: i klocklådan och på andras bilder är den fantastisk, men på handleden har den bara inte sett rätt ut. Jag har framförallt burit den med ett vadderat strutsband och som så många andra har jag stört mig på hålen som uppstår mellan band och case:
16030_wo_endlinks.jpg
Jag gillar looken på nyare Daytonas, Day-Dates och Datejusts med specialändlänkar för läderband men eftersom de inte passar en närmare 40 år gammal klocka började jag titta efter alternativ. Två trådar på Rolexforums (se längre ner) fångade mitt intresse och ledde mig till Smarty End Links. Hemsidan gjorde mig lite skeptisk, men efter att ha bytt några mail med George (blixtsnabba svar!) lade jag en order på ett par ändlänkar till 16234 (som har samma case som 16030). Till saken ska sägas att orderflödet på hemsidan inte verkar fungera, så efter ett misslyckat försök fick jag paypal-adressen direkt från George.

Leveransen från Shanghai tog 8 dagar och de levererades i ett vadderat kuvert till närmsta postkontor:
unboxing.JPG
Länkarna är tillverkade i solitt stål och i jämförelse med 593-ändlänkarna till min Submariner gör de inte bort sig!
comparison.JPG
De är enkla att montera, man trycker bara fast dem underifrån, men i kombination med vadderade band eller äldre band med sladdriga hål kan det var utmanande att få fast sprintarna. Efter ett tag gav jag upp idén på att få fast strutsbandet och monterade ett svart ödleband från Hirsch i stället. Undersidan av ändlänkarna är lite tjockare än på Rolex bockade dito, men ingenting som stör komforten. De sitter tight och med bra passform:
back_w_endlinks.JPG sideview_w_endlinks.JPG
Slutresultatet är jag mycket nöjd med. Passformen är tight mot caset och det ger klockan en mer komplett look tillsammans med läderband. Förhoppningsvis gör denna modd att klockan får lite mer wrist time än tidigare!
16030_w_endlinks.jpg

Fördjupning på Rolexforums.com
Alternative to Etur's Endlinks
Addicted to custom making end links
 

Bilagor

  • watchbox.jpg
    watchbox.jpg
    146 KB · Visningar: 316
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Ser faktiskt bra ut! Nu stör jag mig inte på "glipan" som annars finns, men snyggt alternativ!
Tack för tipset (hälsar en som sålde sin DJ för 2 timmar sedan)
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Tack! Har varit lite på jakt efter alternativa band till min Expy2a och dessa gör det hela väldigt mycket snyggare!! :D
 
Topp