• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smidigaste sättet att ta av en vridring?

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Hej,

har en Seamaster som jag funderar på att byta vridring på, från blå till polerad. Finns det ngn här som gjort detta, vilket är det bästa sättet, och med bäst menar jag minst risk att skada klockan på.

Försiktigt med tex en kniv eller ngt smart verktyg.

/Andy7750
 

Johan M

Cartier
Inget man brukar göra själv eftersom vridringarna sitter rätt bra och lossnar inte så lätt. Jag tror inte att det är tänkt att man skall kunna byta själv då vridringarna håller tillräckligt hög kvalite för att inte blekas av lite sol, dessutom så försvårar det framställningen av frankenklockor.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det jag menade var inte att bara ta första bästa träffen utan läs de övriga resultaten trådarna så ser du att det är väldigt svårt att lösa det utan att ha rätt verktyg. Ofrei säljer de saker du behöver men räkna med 2000:- för att lösa det.. alternativt så sätter du fast boetten i något så den är helt still.. har något som "fäster" mot inserten på vridringen och därefter applicerar du tryck och vrider i motsatt riktning som vridringen.. då kan du om du har tur få lös inserten :)

Omega säljer som jag förstår det inte bara inserts utan byter då hela bezeln om något sånt ska göras.. så kanske inte så konstigt om det är bökigt.

Förslagsvis så lämnar du in den om du inte orkar googla och gå igenom 20st forumtrådar för att hitta en lösning :)
 

POO

Panerai
Hjälper mig inget. Och det här är definitivt inget alternativ.


/Andy7750

Förutom att han är lite klantig så är ju principen rätt. Lägg klockan i handflatan in med en kniv mellan boett och ring och tryck in den med fingrarna genom att stänga handen typ. Inte spetsen på kniven utan bladet. Funkar utmärkt. Är man rädd av sig kan man ju tejpa och ha sig.
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Det jag menade var inte att bara ta första bästa träffen utan läs de övriga resultaten trådarna så ser du att det är väldigt svårt att lösa det utan att ha rätt verktyg. Ofrei säljer de saker du behöver men räkna med 2000:- för att lösa det.. alternativt så sätter du fast boetten i något så den är helt still.. har något som "fäster" mot inserten på vridringen och därefter applicerar du tryck och vrider i motsatt riktning som vridringen.. då kan du om du har tur få lös inserten :)

Omega säljer som jag förstår det inte bara inserts utan byter då hela bezeln om något sånt ska göras.. så kanske inte så konstigt om det är bökigt.

Förslagsvis så lämnar du in den om du inte orkar googla och gå igenom 20st forumtrådar för att hitta en lösning :)

Tack för infon :)

/Andy7750
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Förutom att han är lite klantig så är ju principen rätt. Lägg klockan i handflatan in med en kniv mellan boett och ring och tryck in den med fingrarna genom att stänga handen typ. Inte spetsen på kniven utan bladet. Funkar utmärkt. Är man rädd av sig kan man ju tejpa och ha sig.

Kanske skulle testa detta, dock mer försiktigt än snubben i klippet.

/Andy7750
 

rogart-63

Patek
Gjorde såhär med en Tissot jag har . Fick ett riktigt bra tag . Det är en glasdemonteringsmakapär från Ebay :oops:.Sätt nåt som skyddar boetten .Gjorde visserligen inte det men jag klarade mig ändå från repor på boetten .

XMfSiCM.jpg
 

Yesper

Omega
lånar tråden lite, på http://www.ofrei.com/page663.html finns SMP bezel att köpa för 265 USD. Kan man vandra in till urmakare/AD med en sån och be dom byta? Tänker att det borde bli lite billigare än att låta ad göra allt. Någon som har erfarenhet av byte av vridringen hos AD och vad det kostar ungefär?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
lånar tråden lite, på http://www.ofrei.com/page663.html finns SMP bezel att köpa för 265 USD. Kan man vandra in till urmakare/AD med en sån och be dom byta? Tänker att det borde bli lite billigare än att låta ad göra allt. Någon som har erfarenhet av byte av vridringen hos AD och vad det kostar ungefär?


Men den delen som du egentligen vill byta är ju den blekta delen. Den delen är ju dit limmad och således bör den gå att få väck utan att du behöver plocka bort hela vridringen. Dessa säljs ju dock inte original utan du får leta reda på en på eBay och då pratar vi typ 150-250kr :)
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_t...sert&_nkw=seamaster+insert&_sacat=0&_from=R40
 

Yesper

Omega
Topp