Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Smidigaste sättet att ta av en vridring?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Andy7750, 27 augusti 2013.

1. Andy7750
    Trådstartare

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Hej,

har en Seamaster som jag funderar på att byta vridring på, från blå till polerad. Finns det ngn här som gjort detta, vilket är det bästa sättet, och med bäst menar jag minst risk att skada klockan på.

Försiktigt med tex en kniv eller ngt smart verktyg.

/Andy7750

2. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    det bästa sättet, dvs minst risk att skada klockan på torde vara att besöka en urmakare ;)

Donkii och slimjim gillar detta.
  3. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
  4. Andy7750
    Trådstartare

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv

Jo det är ju alltid ett alternativ :) men pillig av sig som man är så vill jag göra det själv.

/Andy7750

5. Andy7750
    Trådstartare

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Aquaracer2 gillar detta.
  6. Johan M

Johan M Borgare

Inget man brukar göra själv eftersom vridringarna sitter rätt bra och lossnar inte så lätt. Jag tror inte att det är tänkt att man skall kunna byta själv då vridringarna håller tillräckligt hög kvalite för att inte blekas av lite sol, dessutom så försvårar det framställningen av frankenklockor.

7. Donkii

Från:
    Östersund
    Det jag menade var inte att bara ta första bästa träffen utan läs de övriga resultaten trådarna så ser du att det är väldigt svårt att lösa det utan att ha rätt verktyg. Ofrei säljer de saker du behöver men räkna med 2000:- för att lösa det.. alternativt så sätter du fast boetten i något så den är helt still.. har något som "fäster" mot inserten på vridringen och därefter applicerar du tryck och vrider i motsatt riktning som vridringen.. då kan du om du har tur få lös inserten :)

Omega säljer som jag förstår det inte bara inserts utan byter då hela bezeln om något sånt ska göras.. så kanske inte så konstigt om det är bökigt.

Förslagsvis så lämnar du in den om du inte orkar googla och gå igenom 20st forumtrådar för att hitta en lösning :)

8. POO

POO Präst

Förutom att han är lite klantig så är ju principen rätt. Lägg klockan i handflatan in med en kniv mellan boett och ring och tryck in den med fingrarna genom att stänga handen typ. Inte spetsen på kniven utan bladet. Funkar utmärkt. Är man rädd av sig kan man ju tejpa och ha sig.

9. Andy7750
    Trådstartare

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Tack för infon :)

/Andy7750

10. Andy7750
    Trådstartare

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Kanske skulle testa detta, dock mer försiktigt än snubben i klippet.

/Andy7750

11. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Gjorde såhär med en Tissot jag har . Fick ett riktigt bra tag . Det är en glasdemonteringsmakapär från Ebay :oops:.Sätt nåt som skyddar boetten .Gjorde visserligen inte det men jag klarade mig ändå från repor på boetten .

Andy7750 gillar detta.
  12. _jonte

_jonte Friends of KS

Gör inte såhär!!! Kan sluta med repor...

13. Donkii

Från:
    Östersund
    _jonte
    Tror han skrev det också :)

14. Yesper

Yesper Bonde

lånar tråden lite, på http://www.ofrei.com/page663.html finns SMP bezel att köpa för 265 USD. Kan man vandra in till urmakare/AD med en sån och be dom byta? Tänker att det borde bli lite billigare än att låta ad göra allt. Någon som har erfarenhet av byte av vridringen hos AD och vad det kostar ungefär?

15. Donkii

Från:
    Östersund

Men den delen som du egentligen vill byta är ju den blekta delen. Den delen är ju dit limmad och således bör den gå att få väck utan att du behöver plocka bort hela vridringen. Dessa säljs ju dock inte original utan du får leta reda på en på eBay och då pratar vi typ 150-250kr :)
    http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_t...sert&_nkw=seamaster+insert&_sacat=0&_from=R40

16. Yesper

Yesper Bonde

17. Charles_

Charles_ Präst

Usch!

Mårtenssons ur Brookfield