• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smoking-tråden

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Hejsan.
Tycker denna del av forumet behöver en smokingtråd.

Här diskuterar vi smokingar, skor och accessoarer.


Jag ställer första frågan.
Letar efter en klassisk smoking, inte en smal.
Budgeten är cirka 10.000 för bara smokingen.

Vänligen

image.jpeg
 

Josa

Omega
2-Faktor
Jag körde min från Rose & Born, väldigt nöjd, låg någonstans runt 7 000 om jag minns rätt. Möjligt att den är lite smalare än klassisk men var ej smal från början, det fixade jag med deras skräddare..
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag är så risig på det här, när ska man ha smoking egentligen? Om man inte är James Bond?
Det skall man väl bara ha om det påbjuds smoking. Typiskt till privata fester. Eller om man verkligen vill klä upp sig på typ en 60-års-fest. Samt nyårsafton... Det kan dock bli fel om det inte är påbjudet.

Edit: Funkar givetvis när man går på opera, cocktailfest eller premiär...
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det skall man väl bara ha om det påbjuds smoking. Typiskt till privata fester. Eller om man verkligen vill klä upp sig på typ en 60-års-fest. Samt nyårsafton... Det kan dock bli fel om det inte är påbjudet.
Stilnivåmässigt, var hannar man då? Att komma i frack lite sådär spontant har jag enbart gjort när jag känner folk extremt väl, kanske kommer man undan bättre med smoking?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Letar efter en klassisk smoking, inte en smal.
Budgeten är cirka 10.000 för bara smokingen.
Mycket pengar för ett "sällanplagg", om du nu inte använder det ofta.
Jag har köpt min på grosshandlarn i sthlm. Kostade ca 2000 plus skjorta och fluga/midjeband (vad det nu heter). Jag tycker det är schysst med smoking för de smokingfester jag varit på har det inte varit ngn som skaffat nytt, de äldre deltagarna har den de köpte på 60-talet, vissas är från golden 80s etc. Det gör således inget om den inte är helt 100 modern.

Om du vill köra lite dyrare är jag övertygad om att boss har. Kolla på NK också, om du ny bor i sthlm.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Stilnivåmässigt, var hannar man då? Att komma i frack lite sådär spontant har jag enbart gjort när jag känner folk extremt väl, kanske kommer man undan bättre med smoking?
Det ligger mellan kostym och frack. Jag skulle säga att det bara bör användas kvällstid. Det är vanligare med smoking i staterna, åker man på ett "finare" kryssningsfartyg kör man smoking till middagen. Det är i alla fall inte fel. Jag försökte övertyga min bror om det, men han körde väl jeans och tshirt...
Att komma i frack utan att det påbjuds blir en lite crazy thing. Att köra smoking på en 60-års fest (middag kvällstid) är inte lika fel även om det inte påbjuds.

Kolla på http://www.ctshirts.com/uk/mens-suits/complete/tuxedos/ för lite engelska smokingar från charles tyrwhitt.
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Jag är så risig på det här, när ska man ha smoking egentligen? Om man inte är James Bond?

Vem har sagt att jag inte är James Bond?;)

Nej, men olika tillställningar där klädkoden är smoking. Den används oftast på nyårsafton, men används också vid andra högtider och festligheter så som cocktailpartyn, galor och bröllop.
 
Senast ändrad:

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Stilnivåmässigt, var hannar man då? Att komma i frack lite sådär spontant har jag enbart gjort när jag känner folk extremt väl, kanske kommer man undan bättre med smoking?

Alltså det är ju olika klädkoder för olika tillställningar. Om man rankar formaliteten så är det Frack, smoking, mörk kostym, kavaj och lägst uddakavaj.
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Mycket pengar för ett "sällanplagg", om du nu inte använder det ofta.
Jag har köpt min på grosshandlarn i sthlm. Kostade ca 2000 plus skjorta och fluga/midjeband (vad det nu heter). Jag tycker det är schysst med smoking för de smokingfester jag varit på har det inte varit ngn som skaffat nytt, de äldre deltagarna har den de köpte på 60-talet, vissas är från golden 80s etc. Det gör således inget om den inte är helt 100 modern.

Om du vill köra lite dyrare är jag övertygad om att boss har. Kolla på NK också, om du ny bor i sthlm.

Jag känner väl mer så här, att jag kommer kunna ha smokingen länge och att den kommer användas under flera år framöver. Så att satsa lite extra känns värt.

Ska kika på Boss. Är väl mer ute efter ett brittsikt märke. Eventuellt italienskt.
 

Edin

Panerai
Jag har hyrt smoking så många gånger nu att nästa gång det blir dags att använda smoking kommer jag köpa en. Visst, man använder den max två-tre gånger om året men om du har en och håller matchvikt kan du ju ha igen pengen på att köpa en för 7k om du bara använder den sju gånger. Likaså efter fem gånger om man köper en för 5k.

Vad anser ni man ska ha för skor till? Lackskor är ju ett säkert kort men jag tycker användningen är så extremt begränsad att man aldrig kommer hinna gå in skorna och då att förknippa smokingen med skoskav av guds nåde dagen efter är inte en hitt. Har själv ställt in mig på sammetstofflor till nästa gång. Känns lite roligare och bekvämare men minst lika stilsäkert som jag fattat det. Frågan är dock om man kan köra med initialer på..
 

Carolin

Cartier
Jag har hyrt smoking så många gånger nu att nästa gång det blir dags att använda smoking kommer jag köpa en. Visst, man använder den max två-tre gånger om året men om du har en och håller matchvikt kan du ju ha igen pengen på att köpa en för 7k om du bara använder den sju gånger. Likaså efter fem gånger om man köper en för 5k.

Vad anser ni man ska ha för skor till? Lackskor är ju ett säkert kort men jag tycker användningen är så extremt begränsad att man aldrig kommer hinna gå in skorna och då att förknippa smokingen med skoskav av guds nåde dagen efter är inte en hitt. Har själv ställt in mig på sammetstofflor till nästa gång. Känns lite roligare och bekvämare men minst lika stilsäkert som jag fattat det. Frågan är dock om man kan köra med initialer på..
Här ett skotips från mig. När jag har köpt ett par nya skor som är tänkta att användas på en tillställning så brukar jag samma dag jag köpt dem ha på mig dem hemma någon eller några timmar varje dag. Mjukisbyxor och högklackat i en härlig kombination men resultatet blir bra.
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Jag har hyrt smoking så många gånger nu att nästa gång det blir dags att använda smoking kommer jag köpa en. Visst, man använder den max två-tre gånger om året men om du har en och håller matchvikt kan du ju ha igen pengen på att köpa en för 7k om du bara använder den sju gånger. Likaså efter fem gånger om man köper en för 5k.

Vad anser ni man ska ha för skor till? Lackskor är ju ett säkert kort men jag tycker användningen är så extremt begränsad att man aldrig kommer hinna gå in skorna och då att förknippa smokingen med skoskav av guds nåde dagen efter är inte en hitt. Har själv ställt in mig på sammetstofflor till nästa gång. Känns lite roligare och bekvämare men minst lika stilsäkert som jag fattat det. Frågan är dock om man kan köra med initialer på..

Operapumps!! Så djävulskt häftiga skor. En sann klassiker och det korrektaste valet till smoking. Men också de mest svårburna.

image.jpeg



Dessa kommer från brittiska Gaziano & Girling.
 

Edin

Panerai
Här ett skotips från mig. När jag har köpt ett par nya skor som är tänkta att användas på en tillställning så brukar jag samma dag jag köpt dem ha på mig dem hemma någon eller några timmar varje dag. Mjukisbyxor och högklackat i en härlig kombination men resultatet blir bra.

Brukar göra detta (med en lätt fuktad strumpa) med men mina F-ing lackskor vill inte ge sig. Vet inte om det är skillnad på skinnet i en lacksko och en "vanlig" sko. Sist på extrasyrrans bröllop åkte skorna av vid tre. Sex var det sorti och sängdags men man var långt ifrån ensam om att köra barfota sista timmarna. Vissa hade knappt kläder på sig - trots bad i soluppgång borträknat .. :D
 

PIC

Cartier
2-Faktor
På mitt förra arbete så hade vi två fester om året med smoking, resultatet nu är att lackskorna har börjat spricka i gångvecken. Men dem är väl ingångna så jag tänker inte byta ut dem än.
Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en dyrare smoking, men som nyexaminerad så fanns det inte så mycket att lägga ut speciellt inte om man året innan köpt en mässdräkt för nära 10k.

(Det finns en silikonsprej just för lackskor, den gör under på alla fula märken)
 
Jag har hyrt smoking så många gånger nu att nästa gång det blir dags att använda smoking kommer jag köpa en. Visst, man använder den max två-tre gånger om året men om du har en och håller matchvikt kan du ju ha igen pengen på att köpa en för 7k om du bara använder den sju gånger. Likaså efter fem gånger om man köper en för 5k.

Vad anser ni man ska ha för skor till? Lackskor är ju ett säkert kort men jag tycker användningen är så extremt begränsad att man aldrig kommer hinna gå in skorna och då att förknippa smokingen med skoskav av guds nåde dagen efter är inte en hitt. Har själv ställt in mig på sammetstofflor till nästa gång. Känns lite roligare och bekvämare men minst lika stilsäkert som jag fattat det. Frågan är dock om man kan köra med initialer på..
Önskar jag blev "tvingad" till Smoking några ggr/år :)
Vad gäller skor skulle jag då satsat på ett par svarta oxford eller möjligen svarta wholecut (tveksam till om det anses vidare korrekt dock). skor man kan använda något mer men som jag inte tycker gör bort sig alls.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Vad anser ni man ska ha för skor till? Lackskor är ju ett säkert kort men jag tycker användningen är så extremt begränsad att man aldrig kommer hinna gå in skorna och då att förknippa smokingen med skoskav av guds nåde dagen efter är inte en hitt. Har själv ställt in mig på sammetstofflor till nästa gång. Känns lite roligare och bekvämare men minst lika stilsäkert som jag fattat det. Frågan är dock om man kan köra med initialer på..
Operapumps är ju coolt om man nu kan bära upp dem, annars är ju sammetstofflor soft, i dubbel bemärkelse. Kanske allra bäst till smokingjacka i sammet. Själv kör jag ett par extra välputsade oxfords med lite tunnare sula, de har ju ett otroligt mycket bredare användningsområde än ett par lackskor. Vill man tvunget ha lack så finns det ju att hitta för under 2 k. Jag har alltid undrat om samma sak gäller för lackskor som för det mesta annat; att dyrare håller bättre, eller om det är så att lackat skinn spricker oavsett om man lagt nästan tio papp på ett par G&G eller 1595:- på ett par från Grosshandlar'n?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
För mig går mönstrade bröstnäsdukar och flugor fet-bort när det är dags för smoking. Då är det svart och vitt som gäller och ingenting annat. Vill man dock ha flugan i sammet eller siden tycker inte jag det spelar någon större roll.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
För mig går mönstrade bröstnäsdukar och flugor fet-bort när det är dags för smoking. Då är det svart och vitt som gäller och ingenting annat. Vill man dock ha flugan i sammet eller siden tycker inte jag det spelar någon större roll.
Haha, den komentaren kändes riktad. Jag håller dock i princip med dig. Till mitt försvar skall jag nämna att vid tillfället ovan gick jag på en stor födelsedagsfest som hölls i ett penthouse en ljus sommarkväll och jag visste att jag skulle vara lite overdressed i smoking. Så detta var ett försök att tona ner formaliteten och skojja till det med kamo-fluga och ljusblå bröstnäsduk (notera mina pin up-manschettknappar med hologram så att kvinnan viftar på benet i olika vinklar!).
Bär sportklocka dessutom... ;)

Men visst, är man puritanist så är det bara svart fluga som gäller. (Dock fick jag förvånansvärt många komplimanger från kvinnor (men även män) på födelsedagsfesten. Förmodligen i led av deras okunskap dock :))
 
Senast ändrad:
Topp