• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SMP vs Superocean II

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Ja! Det är en SÅN tråd! En "Jag vet inte vad jag ska göra, jag står handfallen, torka mig - jag är färdig, ge mig input på klocka" - tråd!

Skit samma, utan nya trådar dör ju forumet, och varför inte få input av människor som vet bättre än en själv?

Bakgrund: Undertecknad behöver en ny dinka!
Förutsättningar: Veka handleder. Kedjekamrater i form av silvertavlad TH Carrera Day-Date på läder och Oris Sixty-five på gummi.
Kravspec: Stållänk, gärna toolig, mörk (helst svart) tavla, helst inget repro (LLD, SOH Heritage, Black Bay etc.). Max 44 mm (gärna mindre) i diameter och 52 mm lug to lug(gärna mindre). Maxpris typ 30 glada, eller däromkring. Gärna vridring eller kronograf, så jag kommer ihåg när äggen började koka...

Jag har ju som ni säkert förstår av rubriken sonderat marknaden, och letat mig fram till två heta kandidater i form av Omega SMP Diver 300 och Breitling Superocean II 42. Bilder (det blir roligare då) som är galet stulna från Internetz, och som följer:
OMEGA Seamaster Diver Co-Axial 300M.jpg

Breitling08-700x467.jpg


Bubblare har jag ett gäng.. Breitling Colt 41 resp. Aerospace, S & S Skydiver, Tudor North Flag, säkert nån ytterligare..

Pros and cons då? De jag kommit fram till är följande:

Omega:
Pros: Länken, måtten, historian, inte vulgopolerad, in house-verk (väl?)
Cons: Länken (den är fan fulsnygg alltså), tämligen mainstream

Bratte:
Pros: Länken sjukt snygg! Breitling är fan pseudocoolt, ovanlig
Cons: Repmagnet i och med blankpolerad. Lite dyrare.


Så, vad säger ni? Motivera gärna! Och vilka dinkor har jag missat?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur kan Bratten vara dyrare? Listar ju 36200kr på länk i 42mm. För mig vore valet enkelt, Omegan lär ju vara den tveklöst bästa klockan men ack så tråkig.

IMG_4937.JPG

Våga Breitling säger jag! Snygg, toolig och cool, blir ju inte bättre. Fattar dock inte vad du lagt upp bild på, de nya är väl ändå 500m som på Breitlings hemsida, inte 1000m.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Hur kan Bratten vara dyrare? Listar ju 36200kr på länk i 42mm. För mig vore valet enkelt, Omegan lär ju vara den tveklöst bästa klockan men ack så tråkig.

IMG_4937.JPG

Våga Breitling säger jag! Snygg, toolig och cool, blir ju inte bättre. Fattar dock inte vad du lagt upp bild på, de nya är väl ändå 500m som på Breitlings hemsida, inte 1000m.

Helt rätt beträffande bilden.. Letade upp en lite för snabbt... Det är 500 m på de nya.

Men 36 på länk? Var nästan 40 när jag kollade häromdagen. Inte för att det är jätteskillnad, men med mina mått är det redan en stretch...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Svårt där, bratten är sjukt snygg. Hur är de nu, har de fortfarande gummi insert i vridningen?
 
Senast ändrad:
SMPc vinner tveklöst kampen om bästa urverk vilket är nog så viktigt; co-axial gång i tre nivåer, balans som andas fritt, modifierad uppdragningsmekanism och en hel del annat smått och gott - måste vara marknadens i särklass mest modifierade ETA 2892-A2 i serieproduktion. Breitling utgår ju från den något enklare och mer traktorlika ETA 2824-2 (något man aldrig hittar i en Omega) eller motsvarande Sellita-klon där man gör någon modifiering (drivfjädern) mest bara för sakens skull - men ändå, att betala över 30k för något sådant. I övrigt är det nog tämligen likvärdiga produkter; Omegan genomsyras av en hög kvalitet där man riktigt kan känna hur kollektionen har utvecklats sedan tidigt 90-tal med bättre länk, mer förfinad tavla (nu med applicerade index) och bezelinlägg i keramik. Breitling är duktiga på detta också, men ska man nu skilja dessa bägge klockor åt (och oavsett vilken du väljer kommer du ju att bli nöjd, gå på din känsla !) räcker det med en objektiv och saklig titt på motorerna i klockornas inre. True greatness comes from within.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Subjektivt om ytan: SMP jämförs bäst med SOH II 42. Den Superocean du refererar till har allt som är fel med Breitling, plåttrigheten. Wooops! Yeah, I said it.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Bratten kan du få för strax över 20k, t.ex ish 23k här: http://www.chrono24.se/breitling/ungetragene-superocean-ii-42-a17365c9bd67150s--id4140051.htm
Omegan för några tusenlappar mer, runt 23-24k. T.ex för ish 26k här: http://www.chrono24.se/omega/seamaster-co-axial-submariner-black-diver-41-mm--id3278034.htm

Omegan är enligt mig stilrenare, funderar själv på att köpa en sån vid nästa köp. Breitlingen har lite kladdig urtavla, enda negativa med Omegan är enligt mig armbandet. Jag skulle föredra att bära den på gummi.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
SMPc vinner tveklöst kampen om bästa urverk vilket är nog så viktigt; co-axial gång i tre nivåer, balans som andas fritt, modifierad uppdragningsmekanism och en hel del annat smått och gott - måste vara marknadens i särklass mest modifierade ETA 2892-A2 i serieproduktion. Breitling utgår ju från den något enklare och mer traktorlika ETA 2824-2 (något man aldrig hittar i en Omega) eller motsvarande Sellita-klon där man gör någon modifiering (drivfjädern) mest bara för sakens skull - men ändå, att betala över 30k för något sådant. I övrigt är det nog tämligen likvärdiga produkter; Omegan genomsyras av en hög kvalitet där man riktigt kan känna hur kollektionen har utvecklats sedan tidigt 90-tal med bättre länk, mer förfinad tavla (nu med applicerade index) och bezelinlägg i keramik. Breitling är duktiga på detta också, men ska man nu skilja dessa bägge klockor åt (och oavsett vilken du väljer kommer du ju att bli nöjd, gå på din känsla !) räcker det med en objektiv och saklig titt på motorerna i klockornas inre. True greatness comes from within.

Vänligen
Forumets undersköterska

Bägge verken är COSC. Jag fattar ju att 2500 är mer avancerat än Breitling 17 (?), men rent krasst: De syns inte, de har jämförlig tidshållning och så. För mig, som vill lära mer, vad innebär de fördelarna du nämner?

Och tack!

IMG_4186.jpg

IMG_4939.JPG

Du väljer själv vem av dessa två du vill identifiera dig med @Saltkråkan

Point taken! Faktum är att jag till viss del håller med, även om du kanske spetsat till det lite ovan.. Jo, det har du! Visst!

Breitling och Omega som varumärken skiljer ju sig ganska markant i sin marknadsföring, och marknadsföringen är ju nånstans en betydande del av just klocktillverkare. Jag skäms inte för att erkänna att jag bryr mig om det. Och jag gillar Breitlings fuck off-approach, det är så jävla rätt, och framförallt udda med tanke på vilka produkter de säljer. Lite av klockvärldens John Daly, krökar och ligger runt och vinner en major ibland. Vem gillar inte John Daly liksom?

Subjektivt om ytan: SMP jämförs bäst med SOH II 42. Den Superocean du refererar till har allt som är fel med Breitling, plåttrigheten. Wooops! Yeah, I said it.

SOH II är egentligen snyggare, ja. Men det du beskriver som fel, tycker jag nog mest är helrätt, mycket för att det är just Breitling. I det ingår också de polerade ytorna, klockan syns helt enkelt. Just de polerade ytorna är jag dock rädd att jag kommer störa mig lite på efter ett tag. Vill jag åt det stilrena kör jag på min Carrera. Men absolut, det är ju subjektivt, precis som du säger.

Bratten kan du få för strax över 20k, t.ex ish 23k här: http://www.chrono24.se/breitling/ungetragene-superocean-ii-42-a17365c9bd67150s--id4140051.htm
Omegan för några tusenlappar mer, runt 23-24k. T.ex för ish 26k här: http://www.chrono24.se/omega/seamaster-co-axial-submariner-black-diver-41-mm--id3278034.htm

Omegan är enligt mig stilrenare, funderar själv på att köpa en sån vid nästa köp. Breitlingen har lite kladdig urtavla, enda negativa med Omegan är enligt mig armbandet. Jag skulle föredra att bära den på gummi.

Jag vill nog kunna variera band också, och där tror jag Omegan är mer flexibel. Dels inbillar jag mig att den gör sig bättre på fler band, dels är den kortare lug to lug.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Bratten kan du få för strax över 20k, t.ex ish 23k här: http://www.chrono24.se/breitling/ungetragene-superocean-ii-42-a17365c9bd67150s--id4140051.htm
Omegan för några tusenlappar mer, runt 23-24k. T.ex för ish 26k här: http://www.chrono24.se/omega/seamaster-co-axial-submariner-black-diver-41-mm--id3278034.htm

Omegan är enligt mig stilrenare, funderar själv på att köpa en sån vid nästa köp. Breitlingen har lite kladdig urtavla, enda negativa med Omegan är enligt mig armbandet. Jag skulle föredra att bära den på gummi.

Den du länkar till är på gummi, men visst, Plus Watch har på stål för nån tusen ytterligare. Kontaktade dock via chrono24 häromdagen, och svaret jag fick var att han inte kunde leverera mer till Sverige i år, detta pga. överskriden försäljning enligt nån EU-lag B2C.. Jag kunde dock beställa till priset direkt från italiensk AD, eller få klockan levererad till Italien (ska på semester till Venedig i juli), men jag vet inte. Jag gillar konceptet med trusted checkout då det kommer till de här summorna..
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Den du länkar till är på gummi, men visst, Plus Watch har på stål för nån tusen ytterligare. Kontaktade dock via chrono24 häromdagen, och svaret jag fick var att han inte kunde leverera mer till Sverige i år, detta pga. överskriden försäljning enligt nån EU-lag B2C.. Jag kunde dock beställa till priset direkt från italiensk AD, eller få klockan levererad till Italien (ska på semester till Venedig i juli), men jag vet inte. Jag gillar konceptet med trusted checkout då det kommer till de här summorna..
Fel av mig! Visst saknade den jag länkade länk, blir nästan samma pris i slutändan då. :) Jag skulle köpa från någon annan handlare isf. Jag skulle också banga på att köpa F2F i Italien av en gråhandlare och att överföra summan direkt till AD, tycker det verkar smidigt med mellanhanden i form av trusted checkout (Även om jag inte handlat från Chrono24 men jag var nära på att göra det en gång).
 
Bägge verken är COSC. Jag fattar ju att 2500 är mer avancerat än Breitling 17 (?), men rent krasst: De syns inte, de har jämförlig tidshållning och så. För mig, som vill lära mer, vad innebär de fördelarna du nämner?

COSC visar hur ett urverk presterar där och då - det säger ingenting om urverkets förmåga till exakt gångprecision i det långa loppet och alla de modifieringar Omega har utfört är faktiskt till för att just synas och märkas. Den modifierade uppdragningen (som implementerades redan i kaliber 1120 på vilken kaliber 2500 bygger och som är orsaken till att kaliber 1120 har 23 stenar jämfört med 21st i ETA 2892-A2) innebär att drivfjädern når full kraftreserv genom ett färre antal varv på rotorn än vad som annars varit fallet - det kan vara klart betydelsefullt för konsumenten att ha en klocka som snabbare når full kraftreserv när klockan väl sitter på armen. Likaså är det en klar bonus att balansen är free sprung. En balansspiral som får andas fritt, utan något index som styr dess aktiva längd, är alltid att föredra då det ger fina förutsättningar till en exakt gångprecision i det långa loppet och bland annat leder till en minskad känslighet för stötar - helt säkert något konsumenten också uppskattar. Och så har vi co-axial gången; en häpnadsväckande teknisk delikatess vars syfte är göra balansen mindre beroende av olja (en akilleshäl som hittills präglat världens alla mekaniska urverk och som dr George Daniels vigde sitt liv åt att komma tillrätta med) och därmed i längden bidra till en bättre gångprecision och även längre serviceintervaller (i just kaliber 2500D är dock denna bara marginellt längre än urverket i Breitling-klockan då urverket i övrigt inte är byggt eller dimensionerat för co-axial gång redan från början likt Omegas fantastiska manufakturkalibrar i 8500-familjen).

Det här gör sammantaget att Omegas urverk spelar i en annan och högre division än Breitlings motsvarighet (som alls inte är dåligt).

Vänligen
Forumets undersköterska
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Är inte vridringen på Omegan rätt hopplös att hantera? Med blöta händer typ omöjlig. Eller? Hur som så är ju formen sjukt opraktisk, bortsett från att den aldrig någonsin lär göra sig skyldig till fördärv av skjortmanschetten.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hade valt Bratten. Omega smp känns sjukt tråkig bara, även om det är en schysst klocka egentligen. Finns ingen klocka som andas svensk mellanchef så som smpn...
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Alltså.. Jag föredrar ofta Omega, men jag måste hålla med om länken. Den är Skitful. Av dessa två vinner bratten. Go for it!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fel av mig! Visst saknade den jag länkade länk, blir nästan samma pris i slutändan då. :) Jag skulle köpa från någon annan handlare isf. Jag skulle också banga på att köpa F2F i Italien av en gråhandlare och att överföra summan direkt till AD, tycker det verkar smidigt med mellanhanden i form av trusted checkout (Även om jag inte handlat från Chrono24 men jag var nära på att göra det en gång).
Om du bestämmer dig för Bratten så ring/gå runt och kolla vad du kan få för priser. Blir nog svårt att matcha billigast i världen men du lär kunna bli nöjd men priset även i Sverige.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Hur kan Bratten vara dyrare? Listar ju 36200kr på länk i 42mm. För mig vore valet enkelt, Omegan lär ju vara den tveklöst bästa klockan men ack så tråkig.

IMG_4937.JPG

Våga Breitling säger jag! Snygg, toolig och cool, blir ju inte bättre. Fattar dock inte vad du lagt upp bild på, de nya är väl ändå 500m som på Breitlings hemsida, inte 1000m.
42mm har 500m
44mm har 1000m

Röstar också på Breitlingen btw.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
en häpnadsväckande teknisk delikatess
Det där fluffet går vi inte på längre. Frågan är enkel i detta fall; vill man ha ful instegsmodell med fula visare och ful länk från Omega eller en cool bratte? Svårare än så är det inte.

Breitling må inte utstråla "teknisk inovation" men det försöker den inte heller i detta fall, den är ändå den överlägset snyggare och coolare modellen av dessa två.
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Av de två alternativen Omega Smp alla dagar i veckan. Det finns andra snyggare Breitlingar....
Prova dem och se vilken du tycker bäst om.
 

Camo00

Patek
Breitling alla dar i veckan, och det kommer från en som älskar Bond-prylar, SMP OCH länken!! Men Breitling har det där lilla extra, Je ne sais quoi!! :hungry:
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Breitligen säger även jag. Smp är en dussinklocka, känns som att alla har den. Riktigt tråkig med andra ord.
 
Topp