• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SMP vs Superocean II

vill man ha ful instegsmodell med fula visare och ful länk från Omega eller en cool bratte? Svårare än så är det inte.

Helt rätt, bäste yonsson. Och vad är väl snyggare än just visarna och länken till SMPc ? Tillsammans med den externa heliumventilen andas de ju Omegas DNA och karaktäriserar hela klockan, på en sekund känner man igen tillverkaren bakom produkten - det här är ju en designmässig fullträff som gjorde 2531.80.00 till Omegas bäst säljande klocka och en modell som efter introduktionen år 1993 nästan på egen hand bar hela varumärket genom 90-talet. En tidlös design som fungerat väl i snart 25 år och som kommer att fungera väl i 25 år till. Breitlingen däremot...var är rider-tabsen ? Nja...

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Michael.

Rolex
Var också lite tveksam till Smp länken till en början.. Tyckte att den var "fulsnygg" , nu har jag dock vuxit upp och kan bara säga att den är skit snygg!
IMG_0991.PNG
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Hjärtat säger Breitling, men just denna tavlan är galet plottrig! Varför så oerhört mycket siffror:facepalm:. Så i denna duellen går min röst till Omega.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Smp andas studentpresent. Smaksak, men jag gillar den inte. Bratten är den snyggare kandidaten enligt mig.
Jag tycker su ska gå på utsidan, köp den du tycker är snyggast (på handleden ==> prova!)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
det här är ju en designmässig fullträff som gjorde 2531.80.00 till Omegas bäst säljande klocka och en modell som efter introduktionen år 1993 nästan på egen hand bar hela varumärket genom 90-talet. En tidlös design som fungerat väl i snart 25 år och som kommer att fungera väl i 25 år till.
Precis. Och det är ju därför den är så förbannat tråkig nuförtiden... Gillar Omega men spyr snart på SMPn... Kan vi inte bara prata om planet ocean eller nåt...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kul jämförelse och jag gillar Breitlingen. Det är dock tyvärr ingen match mot SMPC:n, det är en blivande klassiker.
 

par

Patek
2-Faktor
Helt rätt, bäste yonsson. Och vad är väl snyggare än just visarna och länken till SMPc ? Tillsammans med den externa heliumventilen andas de ju Omegas DNA och karaktäriserar hela klockan, på en sekund känner man igen tillverkaren bakom produkten - det här är ju en designmässig fullträff som gjorde 2531.80.00 till Omegas bäst säljande klocka och en modell som efter introduktionen år 1993 nästan på egen hand bar hela varumärket genom 90-talet. En tidlös design som fungerat väl i snart 25 år och som kommer att fungera väl i 25 år till. Breitlingen däremot...var är rider-tabsen ? Nja...

Vänligen
Forumets undersköterska
Länken skulle Omega lämnat till 90-talet där den hör hemma!!
 

ScubaKing

Audemars
Breitling, speciellt den modellen. Såg den senast idag på en kille på gymmet. Den är magisk in real life. Omegan är, ja som alla andra sagt i tråden.....tråkig.
 

Rearden

Cartier
Bratte såklart - Med omegan kommer du en dag sitta på tuben och se att alla runt dig har en exakt likadan... Och alla kommer ha gjort fel val då de köpt en klocka som inte bara ha fulaste länken utan även de fulaste visarna som tillverkas.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kläm, prova och välj på känsla. Man kan inte köpa klocka på bilder och andras råd. Omega ger mer för pengarna men Breitling kan ju kännas mer spännande. Kanske vidga vyerna till andra Omega? Planet Ocean är häftig.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor

Månklockan är ett alternativ, men ställer mig som många andra lite skeptisk till vattenresistensen. Sen är jag nog ute efter nåt... "Grövre"...

Tänk vad bra tråden hade blivit med en poll.

Nä. Då hade det ju blivit en tråd som alla andra.. :banghead: ;)

Kläm, prova och välj på känsla. Man kan inte köpa klocka på bilder och andras råd. Omega ger mer för pengarna men Breitling kan ju kännas mer spännande. Kanske vidga vyerna till andra Omega? Planet Ocean är häftig.

Nej, och det kommer jag inte göra heller. Men det här är ingen klocka jag köper för att flippa, jag frågar mest för att få lite input på saker jag inte tänkt på.

Personligen tycker jag ju Bratten är den mer spännande av de två, medan Omegan förefaller vara mer är den mer tidlösa. Knappast uppseendeväckande åsikter, inser det...
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Månklockan är ett alternativ, men ställer mig som många andra lite skeptisk till vattenresistensen. Sen är jag nog ute efter nåt... "Grövre"...
Jo, men Speedy är Omegas stadigt populäraste modell och det av en anledning. Den är mysigast och har mest känsla! Funkar till precis alla tillfällen allt utom bad och kanske utförsåkning. Glaset förvisso repkänsligt men kan poleras och är rätt billigt att byta. Manuellt funkar, man drar upp den på morgonen. Jag har aldrig glömt det. Trodde inte jag ville vara utan datum men det gör den enkel att ställa den för stannar gör den om man roterar mellan flera klockor. Alla bör i alla fall prova och klämma på en Speedy innan man avfärdar den.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Jo, men Speedy är Omegas stadigt populäraste modell och det av en anledning. Den är mysigast och har mest känsla! Funkar till precis alla tillfällen allt utom bad och kanske utförsåkning. Glaset förvisso repkänsligt men kan poleras och är rätt billigt att byta. Manuellt funkar, man drar upp den på morgonen. Jag har aldrig glömt det. Trodde inte jag ville vara utan datum men det gör den enkel att ställa den för stannar gör den om man roterar mellan flera klockor. Alla bör i alla fall prova och klämma på en Speedy innan man avfärdar den.

Grannen har en speedy från 90-talet, och jag har prövat ny i butik också. Säger absolut inte emot dig beträffande mångsidigheten, och avsaknad av datum är inte heller det någon egentlig nackdel. Grejen är bara den att jag inte känner att den behöver vara fullt så mångsidig, i och med att den kommer rotera med andra klockor.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Hade utan tvekan lagt mina pengar på smp. Den funkar till det mesta men jag måste hålla med om att länken hade kunnat vara snyggare.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag hade aldrig tänkt tanken att SMP-länken är ful innan jag läste det på KS. Tycker fortfarande inte den är ful, däremot känns den väl lite 90/00-tal (jag HAR en Seamaster med denna länk), Bond i Goldeneye eller så. Men visst, smaken är som baken, dom som köpt Tag Link i föregående årsmodeller kan väl inte heller tyckt att länken var ful. Men till TS vill jag säga, tycker du inte länken är snygg så skall du inte köpa SMP. Finns IMO inga andra bra alternativ till band än original-länken (jag gillar inte NATO).
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det finns ju riktigt snygga Omega, synd att den supertråkiga SMP i kommunfullmäktigemodell är den som konkurrerar med bratten.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Det spelar ingen roll hur skön SMP-länken än må vara. Man får bara inte ha den.
SMP känns så "vi måste rädda Omega vi gör vad som helst snabbt" det var ungefär vid den här tiden Omega dog helt.
 

Oysterman

Omega
2-Faktor
Gillar Omega seamaster och har länge gjort. Sedan att det förmodligen är en utav den snyggaste klockorna på nato säljer in den med. Du blir snyggast på stranden i sommar! :drowning::happyhappy:
 
Topp