• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SMP vs U1 vs MM300

Vilken dykare skulle du välja?


  • Totala väljare
    69

mouqvist

Rolex
Håller på att bestämma mig på vilken dykare jag ska skaffa mig inför en höstsemester på Gran Canaria
Jag verkar ha bestämt mig för ett etablerat märke isf mikrotillverkare (tänker lite framåt för en gångs skull, fast jag kan tänka om i sista minuten). Klockan ska vara ny eller ha mist ett års garanti kvar. Skicket är avgörande. 300m eller mer (det är inte omöjligt att jag ev snorklar kring 5m djup, man ska inte chansa då!) ingen kronograf, jag använder inte funktionen.
Longines LLD hade jag som kandidat, men jag vill ha en klocka som tål tuffare tag.
Oris är borta, jag har svårt med det lilla mellanrummet mellan hornen och att man inte kan byta till vilket band som helst.
Breitling är för dyr, tyvärr
Tag Heuer har jag haft många stycken av, vill prova nåt nytt.

Jag har fastnat för en Omega SMP, Sinn U1 eller UX eller Seiko MM300.
Jag har svårt att bestämma mig och undrar hur ni skulle tänka vad gäller dessa tre.
Vad är era egna erfarenheter eller vad bör jag tänka på?
Startar samtidigt en omröstning.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
U2 hela vägen.
2013-04-26_20-58-33_888_zpsf9d78440.jpg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag kommer inte överens med utseendet på kronan (liten och insjunken) på SMP, och jag tycker det kan vara lite fånigt med manuell heliumventil. I trion du listar hade jag satsat på U1. Enda invändningen är att den är blästrad, vilket är svårt att polera eller återställa om det blir repor, men jag har förstått att de ska vara väldigt stryktåliga.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Läs recensionen av U1 som JayJay skrev. Mycket bra och jag känner igen mig i det mesta då U1 och U2 är syskon. Lägg till några kronor och få den Teigment behandlad. Jag har använt min som beater på jobbet i ett halvår och inte lyckats repa den än.
 

JayJay

Rolex
Av dessa röstar jag på U1. Ja, jag är partisk. Tycker också du ska fundera på att ta en TEGIMENT behandling i s f. På andra plats MM300. SMP lämnar mig helt kall. Du kan ju också kika på Sinn EZM 3, den är jävligt cool och lite mindre i formatet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
SMP300. Spexa sen till det med OEM-gummi och viklås och du har en riktigt schysst ny klocka att plaska runt med.

IMG_4893.jpg
 

DrDre

Patek
Den förnuftige satsar ju på det säkra kortet, dvs SMP'n. Den är lätt att kränga på en eftermiddag. Den snyggaste i gänget är nog allt MM300;an men man måste väl skicka iväg den för service. Så jag skulle välja Sinn:en. Ganska ovanlig, snygg och modern design och varenda urmakare kan olja upp den om det behövs.
 

tomten

Breitling
under radarn bland vanligt folk, riktigt fint urverk, väcker intresse hos klocknörden, det givna valet i min världs är Seiko MM300.
 

carlanton

Audemars
MM300:an tycker jag faktiskt bäst om av alla tre. Fast då tycker jag inte om den så jättemycket....

Vill du ha en schysst klocka i samma prisklass tycker jag du kan kolla på Breitling Superocean också. Brukar kosta runt 8k begagnad.

Edit: Läste din trådstart....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det handlar ju som vanligt om smak. Samtliga klockor klarar 5m dykning med bravur. :D
Mitt val är mm300. Kör den på länk och köp till ett gummi från timefactors för 200kr, så har du länken till middagar och gummi till när du dyker. Länken funkar ju kanon även till dykning, men ombyte förnöjer som man säger.

DSC_0106.jpg

6D8927A5-440B-4E0D-A293-A94D4405987E-16015-0000133B6A99D4B7_zps549ced38-17_zps3c7077f0.jpg

null_zpsd4532f1d-11_zps0fa4c00f.jpg


Jag tycker alla smp utan liquid metal versionerna är riktigt tråkiga. Både U1 och UX är väldigt tooliga. Grymma modeller, men som sagt väldigt tooliga. MM300an har mycket fler roliga detaljer som exempelvis fasade visare, glasövertäckt vridring och monoque case. Mitt andrahandsval hade varit UXen.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det handlar ju som vanligt om smak. Samtliga klockor klarar 5m dykning med bravur. :D
Mitt val är mm300. Kör den på länk och köp till ett gummi från timefactors för 200kr, så har du länken till middagar och gummi till när du dyker. Länken funkar ju kanon även till dykning, men ombyte förnöjer som man säger.

DSC_0106.jpg

6D8927A5-440B-4E0D-A293-A94D4405987E-16015-0000133B6A99D4B7_zps549ced38-17_zps3c7077f0.jpg

null_zpsd4532f1d-11_zps0fa4c00f.jpg


Jag tycker alla smp utan liquid metal versionerna är riktigt tråkiga. Både U1 och UX är väldigt tooliga. Grymma modeller, men som sagt väldigt tooliga. MM300an har mycket fler roliga detaljer som exempelvis fasade visare, glasövertäckt vridring och monoque case. Mitt andrahandsval hade varit UXen.
Bra makrobilder du fick till där!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tackar. Första makrobilden visar ju bra hur visarna är borstade på ovansidan och polerade på sidorna. Rätt mycket fler detaljer än på både smpn och syndarna.
Absolut... Jag tycker att urtavlor är en av Seikos styrkor. Sen tycker jag visarna på SMP är ganska så fula.. Dom med svärdvisare är snyggare anser jag.
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har en MM300 och har inte testat någon av de andra, så det är ju en hyfsat ensidig åsikt.

Som yonsson skrev så är länken flådig och ger klockan ett helt annat utseende än på gummi. Jag tycker också att orginalgummit är helt ok också. Efter yonssons tips så köpte jag också ett gummiband från timefactors vilket jag är mycket nöjd med. Klockan funkar också väldigt bra på nato och är helt ok på sharkmesh.

Lycka till med val och affär.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tänkte bara visa en sak med urtavlan som kan vara svårt att se på bild... Förutom detaljerna som yonsson visade så är den som en krater till utformingen. Den har ett häftigt 3d-djup i sig.

1unQyaI.jpg
 

Ricrob

Patek
Skulle det gälla köp nu, så ligger UX närmast men jag röstade som om det gällde en av dem 4 life... SMP utan att ens tänka!
 

Rivalen

Rolex
Har aldrig känt på en Marine Master, men den lär ha hög kvalitetskänsla. Men å andra sidan så sitter ju denna på armen just nu och den sitter skönt.
5VQGlNF.jpg
q9SVZRz.jpg
 

Cryssarn

Rolex
Jag lånar tråden lite här. Ursäkta för en 1,5 års bump.
Kort sagt så har jag fått ett bud på min omega 2531.80 och det är till antingen Sinn EZM3 eller U1 som blickarna dras till. Jag är med på att en SMP är mer dressy och passar till skjorta etc. Dock så har jag märkt att 9 gånger av 10 så har jag använt min röda Black Bay när det kommit till sådana saker, då jag helt enkelt tycker att den är finare.
i övrigt så har jag:
Airman 9
vintage PR516
Laco Aachen

vad tror ni?
 
Topp