• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

snabbåldra tavlor 'naturligt' själv, hur gör man/kan man det? funderingar

Med tanke på diskussionerna som pågår (typ alltid) om patineringen på främst Rolex tavlor, vissa index blir creme andra pissgula och vissa är helt vita, vissa tavlor får en brun ton andra inte osv osv osv+ ni hajjar säkert...

Förut var det snack om att vissa handlare alltid har typ exakt likadan patinering på alla sina ex, sedan visade det sig att troligen så mixtrar man med ljusinställningarna på tavlan eller fotar den med en schleeten gammal brun soffa som förstärker patineringen på bilden....eller kanske mixtrar med soya, vad vet jag...

MEN MEN MEN, om jag vill patinera en tavla själv då, och få det så naturligt som möjligt men ändå inte vill vänta typ 50 år, hur gör man?

Jag jobbar med produktutvekling och vi testar våra prudukter för olika saker i klimatkammare för att simulera använding över tid osv osv i olika miljöer, det kan vara, värme, luftfuktighet, solljus osv......(är dock inte alls direkt involverad i detta så jag spånar bara...)

Går det att applicera på klockor? mina funderingar....

Först bör man tänka på hur gamla är klockorna som får den önskade patineringen? kanske 30-50 år? Sedan hur mycket DIREKT soljus får en klocka under 50 år egentligen?

Nu gissar jag bara, ni kommer säkert komma med korrektare uppgifter än mig...

Under dygnets 24tim kan man väl räkna med att åtminstånde 12 går bort då det är natt, 12 kvar, sedan så är det nog inte starkt solljus mer än vad tror ni? kanske 6 tim MAX per dag eller (om det ens är soligt)? och hur mycket direkt solljus kommer på tavlan under dom 6 timmarna egentligen, man är ju inte ute hela dagen (kanske inte alls) och när man är ute har kanske skjorta eller långärmad tröja handen rör sig hela tiden osv...

Sedan har vi årstider med mindre soljus osv osv....

Ni hajjar vart jag vill komma,

Hur mycket direkt solljus får en urtavla per år? Självklart olika men nog inte så mycket som man tror när man börjar räkna efter...?

Så summa summarum, om jag skulle lägga en Rolex tavla in en klimatkammere med starkt direkt Solcell/UV ljus konstant under 24tim per dygn, kanske kombinerad med varierande luftfuktighet, skulle jag kunna skapa 'naturlig' patina på min klocka? och hur lång tid skulle det ta tror ni????

Lite rolig fundering bara från min sida....
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Med tanke på diskussionerna som pågår (typ alltid) om patineringen på främst Rolex tavlor, vissa index blir creme andra pissgula och vissa är helt vita, vissa tavlor får en brun ton andra inte osv osv osv+ ni hajjar säkert...

Förut var det snack om att vissa handlare alltid har typ exakt likadan patinering på alla sina ex, sedan visade det sig att troligen så mixtrar man med ljusinställningarna på tavlan eller fotar den med en schleeten gammal brun soffa som förstärker patineringen på bilden....eller kanske mixtrar med soya, vad vet jag...

MEN MEN MEN, om jag vill patinera en tavla själv då, och få det så naturligt som möjligt men ändå inte vill vänta typ 50 år, hur gör man?

Jag jobbar med produktutvekling och vi testar våra prudukter för olika saker i klimatkammare för att simulera använding över tid osv osv i olika miljöer, det kan vara, värme, luftfuktighet, solljus osv......(är dock inte alls direkt involverad i detta så jag spånar bara...)

Går det att applicera på klockor? mina funderingar....

Först bör man tänka på hur gamla är klockorna som får den önskade patineringen? kanske 30-50 år? Sedan hur mycket DIREKT soljus får en klocka under 50 år egentligen?

Nu gissar jag bara, ni kommer säkert komma med korrektare uppgifter än mig...

Under dygnets 24tim kan man väl räkna med att åtminstånde 12 går bort då det är natt, 12 kvar, sedan så är det nog inte starkt solljus mer än vad tror ni? kanske 6 tim MAX per dag eller (om det ens är soligt)? och hur mycket direkt solljus kommer på tavlan under dom 6 timmarna egentligen, man är ju inte ute hela dagen (kanske inte alls) och när man är ute har kanske skjorta eller långärmad tröja handen rör sig hela tiden osv...

Sedan har vi årstider med mindre soljus osv osv....

Ni hajjar vart jag vill komma,

Hur mycket direkt solljus får en urtavla per år? Självklart olika men nog inte så mycket som man tror när man börjar räkna efter...?

Så summa summarum, om jag skulle lägga en Rolex tavla in en klimatkammere med starkt direkt Solcell/UV ljus konstant under 24tim per dygn, kanske kombinerad med varierande luftfuktighet, skulle jag kunna skapa 'naturlig' patina på min klocka? och hur lång tid skulle det ta tror ni????

Lite rolig fundering bara från min sida....

Fyra
 

Minuteman

Rolex
Säkraste sätet är väl att prova.
Skaffa ett testobjekt och lägg den i kammaren. Ta en bild per dag, och se skillnaden på en vecka/månad/år :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag som inte tror att detta görs på Rolex-tavlor på bred front har dessvärre inget att tillföra. De som tror det fuskas rejält har säkert teorier; låt höra hur folk trixar med sina gilt- och rödsubstavlor för att nå den premiumhöjande patinan. ;)

Min erfarenhet är att grädda seikos i ugnen. Det ger lite färg på index men dessvärre så fuckar det också upp text och annat på tavlan. Tror ingen gamblar med dyra tavlor på det sättet så vad återstår? Soja-målning? UV-lampa i ett år?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag som inte tror att detta görs på Rolex-tavlor på bred front har dessvärre inget att tillföra. De som tror det fuskas rejält har säkert teorier; låt höra hur folk trixar med sina gilt- och rödsubstavlor för att nå den premiumhöjande patinan. ;)

Tja, enligt Shear är det vanligt och särskilt i Italien.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bara nyfiken på hur och vad. Att säga att det är vanligt känns som ett vansinnigt påstående om man inte kan säga hur det görs eller hur den färdiga produkten ser ut. Redials är jag med på men det är lätt att se. Kan en tavla göras tropical så ser jag gärna ett exempel på en fejkad patina. Samma sak med index. Eller tvivlas det brett på allt som är brunt eller gult?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Då tror jag det är ett större bekymmer med papper som läggs till. Finns uppenbara fall där punchade certs är tillagda till papperslösa klockor. Det känns som ett mycket enklare sätt att öka värdet på en klocka. Om man nu vill fuska. :)
 

calzone

Vacheron
Då tror jag det är ett större bekymmer med papper som läggs till. Finns uppenbara fall där punchade certs är tillagda till papperslösa klockor. Det känns som ett mycket enklare sätt att öka värdet på en klocka. Om man nu vill fuska. :)
Är de vanligt med falska papper? Och isåfall går det kontrollera om klockan såldes tex på 60-talet?...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Då tror jag det är ett större bekymmer med papper som läggs till. Finns uppenbara fall där punchade certs är tillagda till papperslösa klockor. Det känns som ett mycket enklare sätt att öka värdet på en klocka. Om man nu vill fuska. :)

Det är vanligt det med. Därför är jag jäkligt noggran när jag kollar certet. Flera gånger så är det faktiskt så att stämpeln inte är från en AD och då skall man börja undra.. Att bara ha certet ökar risken men har du de andra delarna som också är punched så minskar risken. Allt precis allt kan vara bedrägeri när det gäller en gammal Rolex.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Enda sättet är att ha en in på Rolex så de kan kolla var klockan ursprungligen levererades om du vill kolla papper. Jag tvivlar på att vem som helst får ut den infon dock. Stämplar, text, hålning etc är allt relativt enkelt att förfalska. Att ta ut en tavla och work some magic känns klart svårare.

Jaja.. Vore kul att se lite exempel på fusk. Annars känns diskussionen ganska död.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Det är vanligt det med. Därför är jag jäkligt noggran när jag kollar certet. Flera gånger så är det faktiskt så att stämpeln inte är från en AD och då skall man börja undra.. Att bara ha certet ökar risken men har du de andra delarna som också är punched så minskar risken. Allt precis allt kan vara bedrägeri när det gäller en gammal Rolex.
Min 1803 tex hade papper från Hong-Kong, stämplade av en AD som upphörde att var AD på/ lade ner på 80-talet och då blir det snabbt ganska rörigt.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Min 1803 tex hade papper från Hong-Kong, stämplade av en AD som upphörde att var AD på/ lade ner på 80-talet och då blir det snabbt ganska rörigt.
Det jag menar är att dom som förfalskar papper väljer ju givetvis något dyligt kontra att använda en existerande AD. Detta gör ju det mycket svårare att verifiera.
 
Topp