Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

snabbåldra tavlor 'naturligt' själv, hur gör man/kan man det? funderingar

Diskussion i 'Diskussion' startad av masterkiller, 10 april 2014.

1. Med tanke på diskussionerna som pågår (typ alltid) om patineringen på främst Rolex tavlor, vissa index blir creme andra pissgula och vissa är helt vita, vissa tavlor får en brun ton andra inte osv osv osv+ ni hajjar säkert...

Förut var det snack om att vissa handlare alltid har typ exakt likadan patinering på alla sina ex, sedan visade det sig att troligen så mixtrar man med ljusinställningarna på tavlan eller fotar den med en schleeten gammal brun soffa som förstärker patineringen på bilden....eller kanske mixtrar med soya, vad vet jag...

MEN MEN MEN, om jag vill patinera en tavla själv då, och få det så naturligt som möjligt men ändå inte vill vänta typ 50 år, hur gör man?

Jag jobbar med produktutvekling och vi testar våra prudukter för olika saker i klimatkammare för att simulera använding över tid osv osv i olika miljöer, det kan vara, värme, luftfuktighet, solljus osv......(är dock inte alls direkt involverad i detta så jag spånar bara...)

Går det att applicera på klockor? mina funderingar....

Först bör man tänka på hur gamla är klockorna som får den önskade patineringen? kanske 30-50 år? Sedan hur mycket DIREKT soljus får en klocka under 50 år egentligen?

Nu gissar jag bara, ni kommer säkert komma med korrektare uppgifter än mig...

Under dygnets 24tim kan man väl räkna med att åtminstånde 12 går bort då det är natt, 12 kvar, sedan så är det nog inte starkt solljus mer än vad tror ni? kanske 6 tim MAX per dag eller (om det ens är soligt)? och hur mycket direkt solljus kommer på tavlan under dom 6 timmarna egentligen, man är ju inte ute hela dagen (kanske inte alls) och när man är ute har kanske skjorta eller långärmad tröja handen rör sig hela tiden osv...

Sedan har vi årstider med mindre soljus osv osv....

Ni hajjar vart jag vill komma,

Hur mycket direkt solljus får en urtavla per år? Självklart olika men nog inte så mycket som man tror när man börjar räkna efter...?

Så summa summarum, om jag skulle lägga en Rolex tavla in en klimatkammere med starkt direkt Solcell/UV ljus konstant under 24tim per dygn, kanske kombinerad med varierande luftfuktighet, skulle jag kunna skapa 'naturlig' patina på min klocka? och hur lång tid skulle det ta tror ni????

Lite rolig fundering bara från min sida....

Affe och Uffe gillar detta.
  2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Fyra

Aquaracer2, Icaras, egbert och 4 andra gillar detta.
  3. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    En intressant frågeställning som förmodligen inte har något konkret svar!!

4. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det där kan bli big business. :D

Icaras gillar detta.
  5. Uffe

Uffe Biskop

Skön frågeställning :) Har ingen aning.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

6. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Säkraste sätet är väl att prova.
    Skaffa ett testobjekt och lägg den i kammaren. Ta en bild per dag, och se skillnaden på en vecka/månad/år :)

ErikGBG gillar detta.
  7. morrism

morrism Friends of KS

Enklaste är väl att plocka ut tavlan och bleka den lätt med något lösningsmedel.

Var jobbar du?

8. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Gör en Af Sjodahl och lägg klockan på taket ett tag! :D

Icaras, Karatekid, vonbahr och 1 annan gillar detta.
  9. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

ugn i 225 grader i 20 min grill har gett en fin brun ton på index på ett par luminova-tavlor jag haft, texten grånade dock.

före, vita index

efter, brown sugar!

vätskor och tavlor tror jag är en genuint dålig idé...

Rozzy, eriksson850, Aquaracer2 och 7 andra gillar detta.
  10. ZQT

ZQT The Banker

Detta är ett exempel på en grymt bra diskussionstråd, mer sånt här på KS! :)

Icaras, Karatekid och paradis gillar detta.
  11. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Helt ortoligt..............:stop: Varför köper vi andra, dyra vintage klockor ?

Boris Balkan, Icaras och Camo00 gillar detta.
  12. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Mycket intressant frågeställning! Ska bli kul o följa denna tråd och alla intressanta svar :)

13. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Det var ju faktiskt riktigt snyggt! Några bilder på andra tavlorna? :)

14. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Hehe...var tyvärr bara inserten som blektes :p!

vikgul gillar detta.
  15. 10past10

10past10 Bonde

Jag förstår att jag låter som arga-gubben, men som jag ser det hör det här ämnet hemma på forum för förfalskade klockor. (Jag förstår, och respekterar, att ni inte håller med mig).

eriksson850, Boris Balkan, paradis och 1 annan gillar detta.
  16. Per

Per Björklövens finest

Jag som inte tror att detta görs på Rolex-tavlor på bred front har dessvärre inget att tillföra. De som tror det fuskas rejält har säkert teorier; låt höra hur folk trixar med sina gilt- och rödsubstavlor för att nå den premiumhöjande patinan. ;)

Min erfarenhet är att grädda seikos i ugnen. Det ger lite färg på index men dessvärre så fuckar det också upp text och annat på tavlan. Tror ingen gamblar med dyra tavlor på det sättet så vad återstår? Soja-målning? UV-lampa i ett år?

17. Spencer

Tja, enligt Shear är det vanligt och särskilt i Italien.

yonsson gillar detta.
  18. Per

Per Björklövens finest

Hur fuskas det då?

19. Spencer

Det var det mesta i tavelväg faktiskt som "förädlades".

20. Per

Per Björklövens finest

Men rent konkret. Hur? Kan vi få se ett exempel på ett fusk?

21. Spencer

Jag frågade bara var de fixade tavlor (trodde Asien) han svarade Italien. Frågade vad de gjorde och han svarade det mesta som tex trevligare indexfärg, patineringar, redialningar etc.

yonsson gillar detta.
  22. Per

Per Björklövens finest

Bara nyfiken på hur och vad. Att säga att det är vanligt känns som ett vansinnigt påstående om man inte kan säga hur det görs eller hur den färdiga produkten ser ut. Redials är jag med på men det är lätt att se. Kan en tavla göras tropical så ser jag gärna ett exempel på en fejkad patina. Samma sak med index. Eller tvivlas det brett på allt som är brunt eller gult?

easy rider och NiklasArvid gillar detta.
  23. Per

Per Björklövens finest

Då tror jag det är ett större bekymmer med papper som läggs till. Finns uppenbara fall där punchade certs är tillagda till papperslösa klockor. Det känns som ett mycket enklare sätt att öka värdet på en klocka. Om man nu vill fuska. :)

Karatekid, paradis och NiklasArvid gillar detta.
  24. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

No way att nån kan fixa en tropical, då hade vi sett massor...

easy rider, Karatekid och Per gillar detta.
  25. calzone

calzone Biskop

Är de vanligt med falska papper? Och isåfall går det kontrollera om klockan såldes tex på 60-talet?...

26. Spencer

Det är vanligt det med. Därför är jag jäkligt noggran när jag kollar certet. Flera gånger så är det faktiskt så att stämpeln inte är från en AD och då skall man börja undra.. Att bara ha certet ökar risken men har du de andra delarna som också är punched så minskar risken. Allt precis allt kan vara bedrägeri när det gäller en gammal Rolex.

Belic gillar detta.
  27. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tricket är ju att match pappret till klockan. Klockan kan ju fortfarande vara såld på 60-talet även om pappren är nya.

28. Per

Per Björklövens finest

Enda sättet är att ha en in på Rolex så de kan kolla var klockan ursprungligen levererades om du vill kolla papper. Jag tvivlar på att vem som helst får ut den infon dock. Stämplar, text, hålning etc är allt relativt enkelt att förfalska. Att ta ut en tavla och work some magic känns klart svårare.

Jaja.. Vore kul att se lite exempel på fusk. Annars känns diskussionen ganska död.

29. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Min 1803 tex hade papper från Hong-Kong, stämplade av en AD som upphörde att var AD på/ lade ner på 80-talet och då blir det snabbt ganska rörigt.

30. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Det jag menar är att dom som förfalskar papper väljer ju givetvis något dyligt kontra att använda en existerande AD. Detta gör ju det mycket svårare att verifiera.

Spencer gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield