• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

snabbåldra tavlor 'naturligt' själv, hur gör man/kan man det? funderingar

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är ju bara att välja en valfri AD som fanns under tiden. Tror du en potentiell köpare av en klocka går till den Hongkong-baserade butiken och begär ut info om serienummer 1876324 såldes av dem 1967? Tror du butiken kan/vill svara?

Att ha allt punchat säger inte heller något om du har en korrekt hålslagare och skaffar en stämpel som säger ditt AD-namn? Idag kan du väl köpa en stämpel från Vistaprint för 19kr där du bara copy/pejstar valfri bild från nätet in på deras site. Kan nog styra en snygg AD-stämpel på 10min med lite jobb. Det är scary som fan men har man tomma papper (som enligt utsago finns i högar) så känns det jäkligt enkelt till skillnad från att modda fram en cool patina.

Helt annan diskussion iofs men just sayin..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Enda sättet är att ha en in på Rolex så de kan kolla var klockan ursprungligen levererades om du vill kolla papper. Jag tvivlar på att vem som helst får ut den infon dock. Stämplar, text, hålning etc är allt relativt enkelt att förfalska. Att ta ut en tavla och work some magic känns klart svårare.

Jaja.. Vore kul att se lite exempel på fusk. Annars känns diskussionen ganska död.

Tja för något år sedan så "fanns" ju inga laseruppbygda boetter..
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår att jag låter som arga-gubben, men som jag ser det hör det här ämnet hemma på forum för förfalskade klockor. (Jag förstår, och respekterar, att ni inte håller med mig).

Varför det? Jag tycker att denna tråden har potential att bli väldigt lärorik snarare. Det är nog jävligt bra att veta vad det fuskas med och hur det går till när det gäller äldre dyra ur. Sen att man vill grädda en och annan seiko i ugnen ser jag inga problem med.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag minns att jag läste om någon här på forumet som hämtade sina klockor från bankfacket efter att de legat där ett par år och upptäckte att indexen hade gulnat. De gulnade alltså i mörkret när de inte hade fått solljus under lång tid. Intressant teori.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tja för något år sedan så "fanns" ju inga laseruppbygda boetter..
Gjorde de inte? Laser-svetsning är mig veterligt inget nytt påfund. Det som finns idag är att vissa erbjuder det öppet men det är i sig något som existerat länge för att lägga till material. Att fejka patina är återigen något jag gärna ser mer info om. Jag säger inte att det inte görs; jag ber bara om lite exempel på hur och hur slutresultatet ser ut.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är rädd för att det går att göra tavlor bruna... Men det är ju bara spekulationer som sagt. Lite kul med bruna vridringar dock, har vid två tillfällen påpekat/sagt till AG att hans bruna ring var uppvärm, inget svar. Tycke även det var intressant när en räv påpekade att idag var nästan alla 1680s röda, vilket de inte var förr. Kul att vara konspiratorisk. Hde varit kul att se det du frågar efter Per, men de som bättrar på sina grejer vill inte dela med sig av resultatet.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Är ju bara att välja en valfri AD som fanns under tiden. Tror du en potentiell köpare av en klocka går till den Hongkong-baserade butiken och begär ut info om serienummer 1876324 såldes av dem 1967? Tror du butiken kan/vill svara?

Att ha allt punchat säger inte heller något om du har en korrekt hålslagare och skaffar en stämpel som säger ditt AD-namn? Idag kan du väl köpa en stämpel från Vistaprint för 19kr där du bara copy/pejstar valfri bild från nätet in på deras site. Kan nog styra en snygg AD-stämpel på 10min med lite jobb. Det är scary som fan men har man tomma papper (som enligt utsago finns i högar) så känns det jäkligt enkelt till skillnad från att modda fram en cool patina.

Helt annan diskussion iofs men just sayin..
Nej dom kanske inte kan/vill svara, men du har ju möjligheten att försöka åtminstone, en butik som försvann på 80-talet är ju omöjlig att fråga.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Är ju bara att välja en valfri AD som fanns under tiden. Tror du en potentiell köpare av en klocka går till den Hongkong-baserade butiken och begär ut info om serienummer 1876324 såldes av dem 1967? Tror du butiken kan/vill svara?

Att ha allt punchat säger inte heller något om du har en korrekt hålslagare och skaffar en stämpel som säger ditt AD-namn? Idag kan du väl köpa en stämpel från Vistaprint för 19kr där du bara copy/pejstar valfri bild från nätet in på deras site. Kan nog styra en snygg AD-stämpel på 10min med lite jobb. Det är scary som fan men har man tomma papper (som enligt utsago finns i högar) så känns det jäkligt enkelt till skillnad från att modda fram en cool patina.

Helt annan diskussion iofs men just sayin..

Tror nog det går att få verifierat vilken AD som såld om man har kontakter. Förfalskaren vet nog knappast vilken AD som sålde..
 
Frågan är väl egentligen varför vissa klockor skulle få så patinerade tavlor och andra inte, om vi bortser från yttre faktorer, och att dem är lika gamla kan man ju börja undra.
Men att göra det manuellt kan inte vara så svårt. det är ju bara en tavla, viktigast är ju att dem som gör det inte kommer undan med det.

Själv tror jag att vattentäthet är en sak som kan påverka, luft och fukt kommer in, försämra tavlan egentligen, men leder till att den blir sk. patinerad

Handlar väl även om vilken variant och kvalitÈ det är på lumen.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror nog det går att få verifierat vilken AD som såld om man har kontakter. Förfalskaren vet nog knappast vilken AD som sålde..
Precis. Om man har kontakter.

Osäker på att den gemene köparen kan eller kommer på att kolla. Då finns det ändå en ganska klar uppsida för de med en shady agenda. Jag betalar för all del inte premium på papper men i de fall jag haft så har jag inte tänkt tanken att gå till AD och verifiera. Förhoppningsvis bara jag som är så dum och naiv. :)
 

paradis

Audemars
Dom kallar det att ,reparera,men när jag frågade en gång om att skicka en Sub tavla ,helt vitt
1680_dial_before.jpg
1680_dial_after.jpg
,ock att jag ville ha den med mörk patina,så gick det bra.............så här kan det se ut.......Watch Service & Restor
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är en relume. Knappast det Spencer66 och andra syftar på? Att se om något är relumat är förhållandevis enkelt om du har tavlan i din hand.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Personligen så ser jag inte varför man vill ha den mörka patinan som Shear verkade hylla i den andra tråden, det är ju mycket snyggare med cremefärgade än orangea index....
För mig är det väldigt individuellt med patina och därför jag inte tror att det fuskas med det. Vissa föredrar kritvitt, andra cremefärgat och vissa pippigult. Tror i ärlighetens namn att sansad patina är det de flesta vill ha. Huvudsaken är att det inte är skadat.

Per , ge mig din tavla, jag kan säga till gubbarna på jobbet att slänga in den i klimatkammaren, hur många år extra vill du ha? :)
Är happy med mina. Ta någon av de som säger att det är premium om de vill göra sig en hacka. ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fast också kraftigt påbättrad där det varit färgbortfall samt en fejkpatina.
Allt som allt ett väldigt bra jobb på en förstörd tavla. Hade den varit min hade jag varit nöjd med jobbet även om jag nog föredragit en något mer sansad patina. Att fixa förstörda saker är för mig inte fusk såvida det inte säljs som orört. Denna hade knappast passerat som orörd heller. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är rädd för att det går att göra tavlor bruna... Men det är ju bara spekulationer som sagt. Lite kul med bruna vridringar dock, har vid två tillfällen påpekat/sagt till AG att hans bruna ring var uppvärm, inget svar. Tycke även det var intressant när en räv påpekade att idag var nästan alla 1680s röda, vilket de inte var förr. Kul att vara konspiratorisk. Hde varit kul att se det du frågar efter Per, men de som bättrar på sina grejer vill inte dela med sig av resultatet.
Vill ändå se den som tar sin gilt-tavla eller rödsub och kör tavlan i ugnen för att göra den tropical. Jag ser inte att någon kommit på ett sätt som gör att risken minimeras så att man gör det på urtavlor som redan är värda mycket för x % potentiell profit. Speciellt som det inte är tvärenkelt att ersätta dem när texten blir ful eller om lacken bubblar och går sönder. För mig har jag svårt att se att risken är värd rewarden.

Inserts kostar inget och det är en annan sak. Idag betalar nog väldigt få mycket premium för fade eller brunt även om newbies säkert kan bli blåsta på någon tusenlapp eller två. Fusket som sker är nog snarare av estetiska skäl även om det kanske finns dumskallar som gör vad som helst för kaffepengar.

Klart inte fuskare delar med sig men om folk vet att det fuskas så förutsätter jag att dessa personer kan peka ut exempel. Att bara säga att något finns utan belägg är för mig ganska svagt. Det är inte som förfalskningsdiskussioner där inte folk vill gå in på exakta detaljer för att det kan riskera att hjälpa fel folk för skillnaden här är ju att fakes hittas och outas. Har hittills inte sett ett enda exempel där någon actaully outats på ett seriöst sätt när det kommer till att hotta upp tavlor så det ger premium.
 
Topp