• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabb fotolektion

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns 1000-tals olika sätt att fota klockor på, men här kommer en snabbguide för att få hyfsade bilder ganska enkelt.

1: Välj ett lämpligt ställe att fotografera på. Välj naturligt ljus framför konstgjort ljus. Förslagsvis nära ett fönster.

2: Köp ett stativ, eller sätt upp klockan så den är rätt riktad utan att du behöver hålla den.

3: Gå in i inställningar och välja RAW/NEF så får du större möjligheter att efterredigera bilderna.

4: Sätt objektivet på manuell fokusering (M på objektivet)

5: Tryck på LV (tror jag det står) på kameran, så du ser bilden genom skärmen istället för i tittfönstret. Det gör att inte ljus riskerar att återreflekteras via linsen.

6: zomma in manuellt på kameran om nädvändigt och
ställ därefter skärpan manuellt.

7: Ställ kameran på A (läget där slutatiden kan regleras)om du vill ha lång slutartid och välj exempelvis F14. Det går även att ta på auto, men i dåligt ljus krävs längre slutartider för att få bra skärpeljus.

8: zooma ut igen, så du kan välja automatisk fotografering med tidsnedräkning.
9: Fota

e8y8e5em.jpg

Efterbearbetning fungerar väldigt enkelt och bra i Nikons View NX2. Det är gratis och kan laddas ner här:
http://www.nikonusa.com/en/Nikon-Produc ... wNX-2.html

Resultatet blev i detta fall inte helt 100, men med lite tid kan man hitta en bra vinkel utan reflektioner och dylikt:
DSC_0038.jpg
 

max

Dancing Queen
Trevlig guide!
För att slippa reflektioner är ett cirkulärt polfilter kanon! Den som aldrig provat bör göra det :)

Ett väldigt bra redigeringsprogram är lightroom, kostar 1041kr just nu på adobe.se med rabattkod dec2012

Själv har man sålt alla systemkameror och objektiv :(
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har testat lightroom, men gillade det inte alls även om bag hört från många att det är bra. Alla de funktionerna man använder i lightroom finns ju redan i Photoshops inbyggda raw-behandling. Jag tyckte lightroom var väldigt oanvändarvänligt.
 

max

Dancing Queen
Ok, jo jag använder också photoshop i första hand. Är dock för snål för att köpa fler än ett ex och att uppdatera så jag har fortf cs3 men tycker lightroom är ett bra och billigt alternativ. Är man student är det nära nog gratis. Har man redan photoshop finns det dock ingen anledning att köpa lightroom.
 

axa

Omega
Jag använder LR och gillar det. Framförallt så har den ju Biblotekfunktion vilket gör att sortering och kategorisering i katalogerna blir lättare. Har man 10 000 bilder+ så vill man ha ordning.

Dessutom räcker LR för normalredigering. Det viktiga är att bilden blir bra redan i kameran, svårt att få en dålig bild bra trots PS.
 
V

Viggen

Guest
Stativ är viktigt om man vill ha skarpa foton. Jag använder dessutom en trådlös fjärrkontroll (går lika bra med självutlösning på ca 5sek) för att inte orsaka några vibrationer. Det enda efterarbete jag gör är att räta och beskära mina foton emellanåt. Borde göra mer, men det dyker alltid upp en ursäkt om varför jag inte hinner. ;)
 

Aron

Omega
Vad jag är mest impad över är att du vågar ha fönstret öppet, man kan ju ge sin den på att man skulle råka snubbla till och välta ut kameran, så modigt kille säger jag. Och även tack, jag brukar få helkassa bilder men ska ta och sno åt mig särbons kamera nån dag och testa.
 
C

Crowolf

Guest
Precis!!! Det är så här Seiko borde plåtat.

/pope


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

David

Bödeln
Liten korrigering bara, F14 är bländarvärdet, inte slutartiden. Vill du ha högt bländarvärde (stort skärpedjup) OCH kort slutartid (mindre rörelseoskärpa) kan du alltid ändra ISO (ljuskänslighet) för att få rätt exponering.
 

axa

Omega
David skrev:
Liten korrigering bara, F14 är bländarvärdet, inte slutartiden. Vill du ha högt bländarvärde (stort skärpedjup) OCH kort slutartid (mindre rörelseoskärpa) kan du alltid ändra ISO (ljuskänslighet) för att få rätt exponering.

Är inte F14 lite att ta i?
Blir så lång slutartid om man inte har ordentligt med ljus. Dessutom brukar en del systemkamerors bildbehandlig lägga sig i vid lång slutartid.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inställningarna beror ju på många parametrar. F14 var ett exempel. Med ISO200 brukar jag få en slutartid på 7-14sekunder beroende på ljus med F14.

Eftersom jag har stativ och drar ut kronan, så gör det inget för mig att slutartiden blir lång. Allt över 1 sekund kräver ändå att jag drar ut kronan så sekundvisaren inte ser roligt ut.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Bra tips!! Köpte en "redig" kamera under julen och har börjat ta lite kort men de är lite svårt innan allt faller på plats : )
 

.dh

Breitling
ett tips att få klockan riktig rent inför "photo shoten" är att rengöra den med BERGEON RODICO 6033, har man inte detta nära till hands så fungerar vanlig häftmassa lika bra.. det den gör är att den suger åt sig all fett och partiklar, torkar man klockan men en vanlig trasa så smetar oftast bara ut fettet/smutsen.
 

Smulan

Rolex
En viktig men möjligen självklarhet är att använda lågt ISO för minsta möjliga brus. För att få tillräckligt skärpedjup behövs ofta liten bländaröppning men pga diffraktion blir då skärpan sämre på många objektiv. Välj alltså inte onödigt höga bländartal. Många bättre objektiv har sin bästa upplösning under bl 8.
 

Icaras

Rolex
Smulan skrev:
En viktig men möjligen självklarhet är att använda lågt ISO för minsta möjliga brus. För att få tillräckligt skärpedjup behövs ofta liten bländaröppning men pga diffraktion blir då skärpan sämre på många objektiv. Välj alltså inte onödigt höga bländartal. Många bättre objektiv har sin bästa upplösning under bl 8.
Har dock för mig att de inte ska vara för lågt heller, läst någon guide att det ska vara bäst i "mittenläget" av bländartalen som en tumregel. Kan alltid vara bra om man har en gammal industrilampa till hands, kan få mjukare ljus om en duk fästs framför och sen vinkla dit du vill förstärka ljuset.
Ska testa guiden imorgon :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Har dock för mig att de inte ska vara för lågt heller, läst någon guide att det ska vara bäst i "mittenläget" av bländartalen som en tumregel. Kan alltid vara bra om man har en gammal industrilampa till hands, kan få mjukare ljus om en duk fästs framför och sen vinkla dit du vill förstärka ljuset.
Ska testa guiden imorgon :)

Olika objektiv har olika "bästa" lägen när det kommer till bländarvärden.

Jag snurrar på 4 objektiv och de har alla sina skarpaste lägen vid olika bländare.
 
Topp