Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Snabb fotolektion

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av yonsson, 26 december 2012.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det finns 1000-tals olika sätt att fota klockor på, men här kommer en snabbguide för att få hyfsade bilder ganska enkelt.

1: Välj ett lämpligt ställe att fotografera på. Välj naturligt ljus framför konstgjort ljus. Förslagsvis nära ett fönster.

2: Köp ett stativ, eller sätt upp klockan så den är rätt riktad utan att du behöver hålla den.

3: Gå in i inställningar och välja RAW/NEF så får du större möjligheter att efterredigera bilderna.

4: Sätt objektivet på manuell fokusering (M på objektivet)

5: Tryck på LV (tror jag det står) på kameran, så du ser bilden genom skärmen istället för i tittfönstret. Det gör att inte ljus riskerar att återreflekteras via linsen.

6: zomma in manuellt på kameran om nädvändigt och
    ställ därefter skärpan manuellt.

7: Ställ kameran på A (läget där slutatiden kan regleras)om du vill ha lång slutartid och välj exempelvis F14. Det går även att ta på auto, men i dåligt ljus krävs längre slutartider för att få bra skärpeljus.

8: zooma ut igen, så du kan välja automatisk fotografering med tidsnedräkning.
    9: Fota

Efterbearbetning fungerar väldigt enkelt och bra i Nikons View NX2. Det är gratis och kan laddas ner här:
    http://www.nikonusa.com/en/Nikon-Produc ... wNX-2.html

Resultatet blev i detta fall inte helt 100, men med lite tid kan man hitta en bra vinkel utan reflektioner och dylikt:

Landshark, cheepo63 och walter gillar detta.
  2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Tack för lektionen! Ska testas då jag har tid...

3. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Snabb fotolektion

Inställningar och knappar heter annorlunda på Canon... :)

4. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Gör de? Det ör väl A för aperture på alla systemkameror?

5. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Trevlig guide!
    För att slippa reflektioner är ett cirkulärt polfilter kanon! Den som aldrig provat bör göra det :)

Ett väldigt bra redigeringsprogram är lightroom, kostar 1041kr just nu på adobe.se med rabattkod dec2012

Själv har man sålt alla systemkameror och objektiv :(

6. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Har testat lightroom, men gillade det inte alls även om bag hört från många att det är bra. Alla de funktionerna man använder i lightroom finns ju redan i Photoshops inbyggda raw-behandling. Jag tyckte lightroom var väldigt oanvändarvänligt.

7. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Ok, jo jag använder också photoshop i första hand. Är dock för snål för att köpa fler än ett ex och att uppdatera så jag har fortf cs3 men tycker lightroom är ett bra och billigt alternativ. Är man student är det nära nog gratis. Har man redan photoshop finns det dock ingen anledning att köpa lightroom.

8. axa

axa Bonde

Jag använder LR och gillar det. Framförallt så har den ju Biblotekfunktion vilket gör att sortering och kategorisering i katalogerna blir lättare. Har man 10 000 bilder+ så vill man ha ordning.

Dessutom räcker LR för normalredigering. Det viktiga är att bilden blir bra redan i kameran, svårt att få en dålig bild bra trots PS.

9. Viggen

Viggen Guest

Stativ är viktigt om man vill ha skarpa foton. Jag använder dessutom en trådlös fjärrkontroll (går lika bra med självutlösning på ca 5sek) för att inte orsaka några vibrationer. Det enda efterarbete jag gör är att räta och beskära mina foton emellanåt. Borde göra mer, men det dyker alltid upp en ursäkt om varför jag inte hinner. ;)

10. Aron

Aron Stadsbo

Från:
    Borås
    Vad jag är mest impad över är att du vågar ha fönstret öppet, man kan ju ge sin den på att man skulle råka snubbla till och välta ut kameran, så modigt kille säger jag. Och även tack, jag brukar få helkassa bilder men ska ta och sno åt mig särbons kamera nån dag och testa.

11. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Living on the edge, du vet. ;)

12. Crowolf

Crowolf Guest

Precis!!! Det är så här Seiko borde plåtat.

/pope

Sent from my iPhone using Tapatalk

13. David

David Bödeln

Liten korrigering bara, F14 är bländarvärdet, inte slutartiden. Vill du ha högt bländarvärde (stort skärpedjup) OCH kort slutartid (mindre rörelseoskärpa) kan du alltid ändra ISO (ljuskänslighet) för att få rätt exponering.

14. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Tänkte främst på "NEF" och "lv" som inte finns på fruns Canon... :)

15. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Men NEF heter väl RAW på andra märken? Det var
    Därför jag skrev RAW/NEF ;)

paradis gillar detta.
  16. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Japp. Skäms på mig... :)

17. axa

axa Bonde

Är inte F14 lite att ta i?
    Blir så lång slutartid om man inte har ordentligt med ljus. Dessutom brukar en del systemkamerors bildbehandlig lägga sig i vid lång slutartid.

18. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Inställningarna beror ju på många parametrar. F14 var ett exempel. Med ISO200 brukar jag få en slutartid på 7-14sekunder beroende på ljus med F14.

Eftersom jag har stativ och drar ut kronan, så gör det inget för mig att slutartiden blir lång. Allt över 1 sekund kräver ändå att jag drar ut kronan så sekundvisaren inte ser roligt ut.

19. Kson

Kson Friends of KS

Bra tips!! Köpte en "redig" kamera under julen och har börjat ta lite kort men de är lite svårt innan allt faller på plats : )

20. .di

.di Torpare

Från:
    Go:teborg
    ett tips att få klockan riktig rent inför "photo shoten" är att rengöra den med BERGEON RODICO 6033, har man inte detta nära till hands så fungerar vanlig häftmassa lika bra.. det den gör är att den suger åt sig all fett och partiklar, torkar man klockan men en vanlig trasa så smetar oftast bara ut fettet/smutsen.

21. SE25

SE25 Torpare

Bra guide, blir till att uppdatera på kamerafronten bara :p

22. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    En viktig men möjligen självklarhet är att använda lågt ISO för minsta möjliga brus. För att få tillräckligt skärpedjup behövs ofta liten bländaröppning men pga diffraktion blir då skärpan sämre på många objektiv. Välj alltså inte onödigt höga bländartal. Många bättre objektiv har sin bästa upplösning under bl 8.

23. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Har dock för mig att de inte ska vara för lågt heller, läst någon guide att det ska vara bäst i "mittenläget" av bländartalen som en tumregel. Kan alltid vara bra om man har en gammal industrilampa till hands, kan få mjukare ljus om en duk fästs framför och sen vinkla dit du vill förstärka ljuset.
    Ska testa guiden imorgon :)

24. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Olika objektiv har olika "bästa" lägen när det kommer till bländarvärden.

Jag snurrar på 4 objektiv och de har alla sina skarpaste lägen vid olika bländare.

Icaras gillar detta.
  25. Pett

Pett Torpare

Bra tips!