• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bingo, tack!

Vad får jag ut av detta urverk? Att det saknas delar, right?

Det står enbart swiss made och 17 jewels så vitt jag kan se..

IMG_0423.JPG
Aah! Lägg inte tavla och visare nedåt... :nailbiting:

Vet inte kaliber men tippar på något fhf ebauche.
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Aah! Lägg inte tavla och visare nedåt... :nailbiting:

Vet inte kaliber men tippar på något fhf ebauche.


Sant. Men det gick bra ;).

Tack! Det säger mig inte så mycket. Klockan tickar en stund sedan stannar den. Antar att det är automatiskt? -kan inte dra upp den iaf.

Vet du om det är svårt eller dyrt att serva? Tycker mig uppfatta att det saknas två små skruvar, så antar att urverket kanske inte är komplett. Skulle gärna få det att funka.

Hur får jag reda på årtalet på klockan?
Tack för all hjälp, hittills. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sant. Men det gick bra ;).

Tack! Det säger mig inte så mycket. Klockan tickar en stund sedan stannar den. Antar att det är automatiskt? -kan inte dra upp den iaf.

Vet du om det är svårt eller dyrt att serva? Tycker mig uppfatta att det saknas två små skruvar, så antar att urverket kanske inte är komplett. Skulle gärna få det att funka.

Hur får jag reda på årtalet på klockan?
Tack för all hjälp, hittills. :)
Troligtvis är det bara smuts som gör att den stannar och inte orkar gå runt, om det behövs delar kan det vara lite klurigare att få igång den. Vad jag kan se på bilden ser det enbart ut som skruvhål för att fästa den i en boett, din boett använder inte den lösningen så antingen tog man bara ett sådant verk vid montering eller så har det blivit utbytt senare. De hålen borde iaf inte ha något att göra med urverkets funktion vad jag kan se.

Den är manuell dvs inte automatisk utan måste dras upp lite drygt en gång per dygn. Om den inte går att dra upp, låter det som att fjädern är fullt uppdragen och någonting låser verket från att ticka.
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Troligtvis är det bara smuts som gör att den stannar och inte orkar gå runt, om det behövs delar kan det vara lite klurigare att få igång den. Vad jag kan se på bilden ser det enbart ut som skruvhål för att fästa den i en boett, din boett använder inte den lösningen så antingen tog man bara ett sådant verk vid montering eller så har det blivit utbytt senare. De hålen borde iaf inte ha något att göra med urverkets funktion vad jag kan se.

Den är manuell dvs inte automatisk utan måste dras upp lite drygt en gång per dygn. Om den inte går att dra upp, låter det som att fjädern är fullt uppdragen och någonting låser verket från att ticka.


Superduper tack!!:angel: Hm, får spåna vidare i det!
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Finns det någon på forumet som tightar till jubilee länkar? Har lite för mycket stretch i min. Kanske @McGyver sysslar med sånt?
 

Vicdoc

Omega
Vilken ebay-säljare var det som sålde massvis med NOS-band till bra priser? Vet att länken har varit uppe här tidigare några gånger, ev av rozzy eller aurum.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Bara att slå/trycka ihop mittbitarna om länken inte är för ny, bild?
Har ingen bild på länken men det är ett gammalt America jubilee. Har varit och klämt på några andra länkar och det har inte gått så bra, så vet inte om jag vågar på denna :) Så här ser bitarna ut.
DSC04188.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har ingen bild på länken men det är ett gammalt America jubilee. Har varit och klämt på några andra länkar och det har inte gått så bra, så vet inte om jag vågar på denna :) Så här ser bitarna ut.
DSC04188.jpg
Ne, kanske inget för den oerfarne men det går helt klart att tighta åt den själv. Bara den är tillräckligt lång.
 
Hej klocksnackare! Var idag uppe hos min farmor och rotade runt lite i lådor och skåp. Jag fann dessa mögel, är det någon man bör satsa på att göra iordning? Vägled mig gärna och berätta om någon är extra intressant.

IMG_2403.JPG


Admes är märket
IMG_2405.JPG
IMG_2408.JPG
IMG_2411.JPG
 

rogart-63

Patek
Ingen aning. Det kan du garanterat bättre än mig. Är det ett verk du kan serva? :)
Absolut i mån av tid. Lite mycket just för tillfället. Men ska inte vara några större problem. Även om jag har fel om verket så kan det funka lite längre fram.
Tank klockor är rätt vanligt att dom är extra skitiga. Finns inget som skyddar. Men dom är lätta att serva . Plocka ihop och kasta i verket med tavla och allt.
 

Exxet

Rolex
Hej klocksnackare! Var idag uppe hos min farmor och rotade runt lite i lådor och skåp. Jag fann dessa mögel, är det någon man bör satsa på att göra iordning? Vägled mig gärna och berätta om någon är extra intressant.

IMG_2403.JPG


Admes är märket
IMG_2405.JPG
IMG_2408.JPG
IMG_2411.JPG
Att lämna in någon av dom är en förlustaffär, kan du fixa till dom själv så är det ju bra, Revuen är väl den som är roligast, lite militärstuk, Citizen är ju ett okej märke, Bitunian är väl kul om gillar lite udda tavlor och coin edge-bezel, tror jag det heter, den sista Admes lr nått är nog inget att hänga i granen, fulmetal i boetten men armbandet kan kanske var något att ha, inte hemma på såna men det finns nog andra som kan.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Att lämna in någon av dom är en förlustaffär, kan du fixa till dom själv så är det ju bra, Revuen är väl den som är roligast, lite militärstuk, Citizen är ju ett okej märke, Bitunian är väl kul om gillar lite udda tavlor och coin edge-bezel, tror jag det heter, den sista Admes lr nått är nog inget att hänga i granen, fulmetal i boetten men armbandet kan kanske var något att ha, inte hemma på såna men det finns nog andra som kan.
Gillade mer armbandet till bitunian, ser ut som det kan vara cordovan bund :)

Edit: Bandet till admes ser ut som ett sådant där svensktillverkat som liknar "bonklip", har aldrig fått ett sådant att sitta bra tyvärr.
 

Stbg

Omega
Hej,
Såvitt jag har förstått det så tillverkades inte gmt 16760 med svart insert. Passar alla gmt inserts till alla referenser så att jag kan köpa ett insert från en helt annan referens?
 
Gillade mer armbandet till bitunian, ser ut som det kan vara cordovan bund :)

Edit: Bandet till admes ser ut som ett sådant där svensktillverkat som liknar "bonklip", har aldrig fått ett sådant att sitta bra tyvärr.

Det är mycket riktigt ett "bonklip", gräsligt fult enligt mig själv ;).

Jag får nog satsa på att använda citizen och revuen. De andra är lite för mycket att göra vid, bitunian går inte alls.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Hej,
Såvitt jag har förstått det så tillverkades inte gmt 16760 med svart insert. Passar alla gmt inserts till alla referenser så att jag kan köpa ett insert från en helt annan referens?

Samma insert på 5 sif. safir:
16700 / 16760 / 16710
Outside Diameter: 37.65mm
Inside Diameter: 30.7mm
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Hej, har blivit ärbjuden den här lilla skindivern.36 mm, Felsa 692 Bidynator. Nån som har en fömening om vettig pris?

18056849_1087452941358663_8313228384850584843_n.jpg
18118839_1087453098025314_8125851714665620604_n.jpg
 

Brunleif

Panerai
Någon av er proffs som vet hur man ställer datum/dag separat på denna? Blir båda när man skruvar 24h nämligen. Men det blir ju inte alldeles rätt...

IMG_0525.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Någon av er proffs som vet hur man ställer datum/dag separat på denna? Blir båda när man skruvar 24h nämligen. Men det blir ju inte alldeles rätt...

IMG_0525.JPG
Brukar vara så att man först ställer veckodagen och se till att även datumet växlar, sedan vrider du tillbaks klockat till ca kl 8, veckodagen går bakåt en dag men inte datumet och sedan ställer du fram tills både dag och datum ändrar sig och så gör du om detta tills båda stämmer.

Ibland har någon urmakare varit framme och missat att växlingen skall ske vid midnatt så kolla så att klockan växlar.
 
Topp