• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Köpte nyss en 1803 DD från ca -68. Visarnas lume är betydligt vitare än plupparna på tavlan (som jag tror är original med gulnad lume och tidstypisk vad jag kunnat få fram) men både tavlan och visarna reagerar svagt på starkt ljus i mörker, se bild.
image.jpeg

De lyser jättesvagt i ett par sekunder.
Kan det vara så att visarna är original, med tanke på att de reagerar lika mkt som tavlan, även fast de är mycket vitare? Farsans 14060 från -91 har svagt gulnade index men visarna är fortfarande kritvita (och original).
image.jpeg

Edit: Tror väl själv att de är bytta med tanke på hur gamla de skulle vara annars, men kanske nån annan som vet bättre hur de åldras.
Svårt att se på den bilden när inte visarna fick skärpa, men ser nästan ut som att minutvisaren kan ha blivit relumad?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Svårt att se på den bilden när inte visarna fick skärpa, men ser nästan ut som att minutvisaren kan ha blivit relumad?
Tror inte på relume om jag ska vara ärlig men här är en till bild. Lite svår att detaljstudera med iPhonebild men kan inte tänka mig att den är relumad...
image.jpg

Edit: Äh, dålig bild det här med. Men förstår att du kan ana relume på första bilden - visaren blev lite konstigt reflekterad.
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Kan tillägga att lumen på timvisaren och minutvisaren ser identiska ut irl, med samma struktur och utseende som farsans orörda.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Tror inte på relume om jag ska vara ärlig men här är en till bild. Lite svår att detaljstudera med iPhonebild men kan inte tänka mig att den är relumad...
image.jpg

Edit: Äh, dålig bild det här med. Men förstår att du kan ana relume på första bilden - visaren blev lite konstigt reflekterad.

Såg helt annorlunda på andra bilden så förstår vad du menar :)
 

kalas

Breitling

BCKSTRM

Rolex
Hej alla! Hittade denna på en konstig auktion. Kan någon bedömma äkthet? Kronan känns bytt va? Bandet såklart men det gör mg inte så mkt..
Rolextank3.jpg
Rolextank2.jpg
Rolextank.jpg
 

BCKSTRM

Rolex
Kollar runt lite efter en Tudor Ranger, vilket är lite av en djungel med 99% fakes.

Kan den här vara äkta? http://www.ebay.com/itm/Tudor-Ranger-Watch-/181982275853?

Den är väldigt lik denna (samma ref.), men vet ej om den är äkta heller. Det verkar inte vara någon på TZ som ifrågasätter äktheten. http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&th=694020&mid=2144628&rid=0&rev=&reveal= (Hoppas att det är okej att länka till ett annat forum i denna kontext.)
Jag kan tyvärr inget om denna men jag tror @Mr Chance är ganska välbevandrad i Rangerträsket :)
 

Mr Chance

Kalmar
Jag kan tyvärr inget om denna men jag tror @Mr Chance är ganska välbevandrad i Rangerträsket :)
@kalas
Ska försöka svara. Den ser ganska bra ut i telefonen, men jag måse kika på större skärm. Jag hade bett om bättre bilder på referensnumret som sitter mellan luggarna och på tavlan i närbild. Kan också tycka att priset är för lågt vilket är lite alarmerande. Gå in på tudorcollector.com och läsom Rangern, där finns ganska bra info och referensbilder.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Öppnar man denna med boettkniv eller går man in via tavlan?

Edit. Hittade svaret via Google. Boettkniv.
20160119_093204-1.jpg
 
Senast ändrad:

BCKSTRM

Rolex
Hej alla mögelproffs!
Jag har en 145.022 som jag tycker mkt om. Tror 80-tal men ska öpnna och kolla. Jag har nu fått ett rejält incertsug... Vill ha en Pulsations incert och en ghost incert. Har nu några frågor:
Vart kan man hitta en Pulsations incert?
Visst är det "ok" att slänga på ett, iom att det inte var en specifik modell som hade den?
Vart kan man hitta en "vanlig" incert? Tänkte bleka själv så det ska vara så billigt som möjligt, men inget AMskit...
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

De två sista bilderna är "lånade" från nätet.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Nyttjar tråden ännu en gång. Som går att se tidigare i tråden bytte jag glas på min 1989 års 79090 Tudor för några månader sedan och i samband med detta trycktestades den till 50m. Skulle ni lita på att den är tillräckligt tät för dusch och bad eller är ett fullständigt tryckprov på sin plats? Kanske är lite för nojjig, i know, men hellre åt det hållet känner jag. :)
 

deddas

Rolex
Hej alla KS:are!
Kan jag få hjälp med denna? Är den kosher?
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    191.9 KB · Visningar: 101
  • image.png
    image.png
    183 KB · Visningar: 97
  • image.png
    image.png
    147.9 KB · Visningar: 98
  • image.png
    image.png
    79.1 KB · Visningar: 101

Macklin

Cartier
Har en snabb fråga: Varför heter Rolex Datejust som den gör? "Date"-delen är ju uppenbar men vad betyder efterledet (om något)?
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Nei, at den justerar datot snabt vid midnat, inte från 23.30 til 00.30 som var vanligt. Som i Quick Adjust. Vet inte helt, men det er min teori bara.
 

BCKSTRM

Rolex
Hej!
Min speedy 145.022 har börjat få en fin grå ton på tavlan. Bezeln är lite mörkare och jag hade gärna sett att blekningen skyndas på... ;) Har funderat på att lägga den i fönstret när jag inte använder den så att solen ligger på. Är det dumt? Torkar det ut oljor? Kan man ha på lite citronsaft på bezeln?
Edit: förstår att tavlan också skulle blekas men det gör inget ;)
 

deddas

Rolex
Jag är sugen på att bleka mitt insert...
Måste man ta av det från klockan eller går det att pensla på klorin när det sitter på? Är det stor risk att förstöra något annat?
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Någon som har bra tips på var man kan korta en jubilee länk till en 1601 i Lund/Malmö? (funkar inte tillräckligt med mikrojusteringen tyvärr)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag bumpar mig själv om det går för sig!
Jag skulle ta av det. Här är tråden för dig och @Andersbackstrom :)

https://klocksnack.se/threads/bleka-speedmaster-insert.22457/

Men be careful out there boys! Var försiktia med gamla fina originaldelar och ge er på nya serviceprylar ifall ni nu måste hålla på och patinaras ;)

Någon som har bra tips på var man kan korta en jubilee länk till en 1601 i Lund/Malmö? (funkar inte tillräckligt med mikrojusteringen tyvärr)
De kan du göra själv. Pilla upp de vikta länkbitarna försiktigt på baksidan med nåt lämpligt verktyg. Sen plockar du så många länkar du behöver och böjer tillbaks försiktigt. Om du tittar på baksidan så ser man ofta att någon vart där tidigare och böjt lite.
 

BCKSTRM

Rolex
Jag skulle ta av det. Här är tråden för dig och @Andersbackstrom :)

https://klocksnack.se/threads/bleka-speedmaster-insert.22457/

Men be careful out there boys! Var försiktia med gamla fina originaldelar och ge er på nya serviceprylar ifall ni nu måste hålla på och patinaras ;)


De kan du göra själv. Pilla upp de vikta länkbitarna försiktigt på baksidan med nåt lämpligt verktyg. Sen plockar du så många länkar du behöver och böjer tillbaks försiktigt. Om du tittar på baksidan så ser man ofta att någon vart där tidigare och böjt lite.
Ska låta tiden ge sina spår, om jag inte hittar en speedybezel till bra pris... Ngn som har en till övers? ;)
 
Topp