• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Jag skulle ta av det. Här är tråden för dig och @Andersbackstrom :)

https://klocksnack.se/threads/bleka-speedmaster-insert.22457/

Men be careful out there boys! Var försiktia med gamla fina originaldelar och ge er på nya serviceprylar ifall ni nu måste hålla på och patinaras ;)


De kan du göra själv. Pilla upp de vikta länkbitarna försiktigt på baksidan med nåt lämpligt verktyg. Sen plockar du så många länkar du behöver och böjer tillbaks försiktigt. Om du tittar på baksidan så ser man ofta att någon vart där tidigare och böjt lite.

Kanske ska testa det först själv. Med vikta länkbitarna menar du där länken sitter fast i "huvudet"?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Kanske ska testa det först själv. Med vikta länkbitarna menar du där länken sitter fast i "huvudet"?
Nej i spännet. De dubbla i mitten.
image.jpeg
 

deddas

Rolex
Jag skulle ta av det. Här är tråden för dig och @Andersbackstrom :)

https://klocksnack.se/threads/bleka-speedmaster-insert.22457/

Men be careful out there boys! Var försiktia med gamla fina originaldelar och ge er på nya serviceprylar ifall ni nu måste hålla på och patinaras ;)


De kan du göra själv. Pilla upp de vikta länkbitarna försiktigt på baksidan med nåt lämpligt verktyg. Sen plockar du så många länkar du behöver och böjer tillbaks försiktigt. Om du tittar på baksidan så ser man ofta att någon vart där tidigare och böjt lite.
Du är en klippa!
Tack så mycket :)
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Jag började pilla lite med DJn för försöka korta länken. Men fastnade rätt snabbt.
@Gummo

DSC_0179.JPG

Vad ska jag göra nu? (Knappt något utrymme att bända någonstans). Tack :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag började pilla lite med DJn för försöka korta länken. Men fastnade rätt snabbt.
@Gummo

DSC_0179.JPG

Vad ska jag göra nu? (Knappt något utrymme att bända någonstans). Tack :)
Det går att pilla in en vass kniv/mejsel och bända lite försiktigt. Det är "dubbellänkarna" ska du på, de andra är ihopböjda både i mitten och längst ut. Glappet mellan dem är också störst som du ser.
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Det går att pilla in en vass kniv/mejsel och bända lite försiktigt. Det är "dubbellänkarna" ska du på, de andra är ihopböjda både i mitten och längst ut. Glappet mellan dem är också störst som du ser.

Tack för svaret Gummo. Bifogar en ny bild bara för säkerhetsskull. Vill inte försätta länken första jag gör. Är det blå eller röd som ska bändas? Har du gjort det själv innan?
2wg4ygx.png
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Hej!
Jag har en gammal invicta chrono som jag gillar men eg inte vet någonting om.
Har sett att det iaf finns en till likadan på forumet. Finns det någon som kan hjälpa mig med info om klockan? Årtal, verk, bra eller anus, etc...?
Stort tack på förhand
-JL-
image.jpeg
image.jpeg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej!
Jag har en gammal invicta chrono som jag gillar men eg inte vet någonting om.
Har sett att det iaf finns en till likadan på forumet. Finns det någon som kan hjälpa mig med info om klockan? Årtal, verk, bra eller anus, etc...?
Stort tack på förhand
-JL-
image.jpeg
image.jpeg
Vet ingenting förutom att den är Hiskeligt snygg. :)
 

Wiliamo

Panerai
Det är nog din jag sett tidigare på forumet.
Vet att invicta sticker en del i ögonen men tänker mig (hoppas) att man kommer undan med en vintage :sorry:
Du är safe... Invicta var till en början ett riktigt klockmärke, drevs av en schweizisk familj och producerade kvalitativa mekaniska ur. På 90-talet köptes de upp av ett amerikanskt företag och därifrån började deras sortiment utgöra någon fjantig typ av strävan efter att kopiera klockor men sätta egen logotyp på, s.k. "homager". Det är dessa sistnämnda som sticker i folks ögon, av förståeliga anledningar. Din klocka är riktigt fin och du kan (och bör) bära den med stolthet :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Skulle vilja få bort ett litet kort hårstrå som chillar på insidan av glaset på min CS. Är det något man vågar sig på själv eller ska den in till en urmakare? Ser ut som att man skulle kunna kila in en kniv eller liknande i sidan och bända upp men jag vet inte. Vill inte sitta med ett glas i handen som jag sen inte får på.
image.jpeg

image.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle vilja få bort ett litet kort hårstrå som chillar på insidan av glaset på min CS. Är det något man vågar sig på själv eller ska den in till en urmakare? Ser ut som att man skulle kunna kila in en kniv eller liknande i sidan och bända upp men jag vet inte. Vill inte sitta med ett glas i handen som jag sen inte får på.
image.jpeg

image.jpeg
Ja det borde gå att öppna upp med en kniv och det brukar oftast inte krävas någon större kraft för att trycka tillbaka glas och glasring. Skulle dock rekommenderat att ha en glaspress nära till hands om glasringen bråkar.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ja det borde gå att öppna upp med en kniv och det brukar oftast inte krävas någon större kraft för att trycka tillbaka glas och glasring. Skulle dock rekommenderat att ha en glaspress nära till hands om glasringen bråkar.
Ok tack! Hm, det har jag inte. Kanske borde ta den till urmakaren för att vara på säkra sidan.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hm, kanske ska prova då. Jag förmodar att glasringen trycks tillbaka när den ligger plant mot boetten? Har du något tips? :)
Ja, tror inte att den behöver tryckas helt rakt på heller.
Alla jag tagit loss och tryckt tillbaka har fungerat fint att bara trycka tillbaka på samma sätt som ett boettlock. Låt glaset sitta kvar i glasringen, det kan annars vara lite svårare att få tillbaka.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ja, tror inte att den behöver tryckas helt rakt på heller.
Alla jag tagit loss och tryckt tillbaka har fungerat fint att bara trycka tillbaka på samma sätt som ett boettlock. Låt glaset sitta kvar i glasringen, det kan annars vara lite svårare att få tillbaka.
Alright, tack för hjälpen! Ska prova nu.
 
  • Like
Reactions: JLW

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En schysst liten fickkniv. Känner mig som jordens jävla amatör, meckar klocka med fickkniv. Svårast är nog att komma in emellan, sedan kanske det går lättare att vrida upp den.

Det älskade lilla dammet...
image.jpeg
Ok, bäst är ju såklart en boettkniv men en kniv modell morakniv borde också fungera fint.
 

bullen

Cartier
image.png

Urtavlan sitter inte riktigt sitter inte riktigt centrerat eller hur man nu ska uttrycka sej, den är lite vriden medsols. Är detta enkelt att fixa?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
image.png

Urtavlan sitter inte riktigt sitter inte riktigt centrerat eller hur man nu ska uttrycka sej, den är lite vriden medsols. Är detta enkelt att fixa?
Det där är jättekonstigt. Rör sig verket när du ställer tiden och fungerar kronograffunktionerna och pushers som de ska?
 
Topp