• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Coolt, men kan tänka mig att dom bärs jäkligt bra trots storlek. Det finns ju som sagt vissa armbandsur man blir glad av att se, dessa är ett par. Något kittlande och surrealistisk över dom.
Mmmm, iom att den är böjd passar den handleden rätt bra och inte som Reversos. Känns rätt speciellt att ha ett fungerande 100-årigt ur på handleden faktiskt.
Vart hittar man dessa coolingår! ?
Överallt och ingenstans. Mina är köpta på svenska auktioner, men då har jag lurpassat i flera år också.
 

Maro

Audemars
Någon som har bra koll på vintage Doxor? Är denna legit? Har frågat om fler bilder
image.png

Länken är ju ngn hittepå.
@Gentle_Giant @Anthraxabuz @Zadenius
Ok ingen som vet ngt om lite gammalt Doxa? Nya bilder, kronan är kanske inte ok heller?
image.jpeg
image.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sjukt, på ett bra sätt! Där skulle man vilja vet vilka det var som bar dessa vid den tidpunkten.
Yes, och det intressanta är ju att denna vulgära banantank är samtida med min DuoPlan som jag lade upp här ovan. Ena är sjukt oversize och en är minimerad. Detta med mode...
 

Maro

Audemars
Yes, och det intressanta är ju att denna vulgära banantank är samtida med min DuoPlan som jag lade upp här ovan. Ena är sjukt oversize och en är minimerad. Detta med mode...
Utan att har läst överhuvudtaget så bör det väll varit hyffsad överklass som bar dessa eller? Alltså överlag armbandsur kan inte vart det vanligaste
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Utan att har läst överhuvudtaget så bör det väll varit hyffsad överklass som bar dessa eller? Alltså överlag armbandsur kan inte vart det vanligaste
Börjar vi på 20-talet var det dyrt och ovanligt med armbandsur ja. Sedan blev det gradvis mer tillgängligt för massan, först med quartzverkens intåg blev det en slit och släng-vara.
 

Maro

Audemars
Börjar vi på 20-talet var det dyrt och ovanligt med armbandsur ja. Sedan blev det gradvis mer tillgängligt för massan, först med quartzverkens intåg blev det en slit och släng-vara.
Hur gamla säger du att din rad där är? Den till höger runt 100år sen en till av dem? Frågan är vilken status det var att bära den där till höger.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Börjar vi på 20-talet var det dyrt och ovanligt med armbandsur ja. Sedan blev det gradvis mer tillgängligt för massan, först med quartzverkens intåg blev det en slit och släng-vara.
Det var mycket vanligt under 1930-talet och framåt att äga mer än ett armbandsur, främst då bland kvinnor som kunde ha en för hemmet och en för shoppingrundan bland annat.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Säker? Har du prisuppgifter? Att det fanns cocktailur för fest vet jag men vanligt?
Japp 100% säker. Har prisuppgifter samt citat tagna direkt från slutet av 1930-talet. Ett automatiskt armbandsur kostade i början på 1930-talet strax över vad ett par skidpjäxor eller finare skor kostade.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Japp 100% säker. Har prisuppgifter samt citat tagna direkt från slutet av 1930-talet. Ett automatiskt armbandsur kostade i början på 1930-talet strax över vad ett par skidpjäxor eller finare skor kostade.
Fanns ju knappt några automatiska ur... Utveckla gärna detta vid tillfälle då jag finner det mycket intressant. För vi vet ju att uren på 50-talet var dyra, sprang snabbt upp i en månadslön. En arbetarlön var ju inte hög på denna tiden.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Fanns ju knappt några automatiska ur... Utveckla gärna detta vid tillfälle då jag finner det mycket intressant. För vi vet ju att uren på 50-talet var dyra, sprang snabbt upp i en månadslön. En arbetarlön var ju inte hög på denna tiden.
Nej precis, det exemplet jag gav var en Autorist från 1931 vilket var i princip den enda automatiska just då. Det kommer betydligt mycket mer om detta i min uppsats som jag kommer publicera här efter sommaren. Också värt att notera är att armbandsur verkar ha ansetts som feminint fram till efter första världskriget, en möjlig anledning till att de inte producerats i större skala tidigare.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej precis, det exemplet jag gav var en Autorist från 1931 vilket var i princip den enda automatiska just då. Det kommer betydligt mycket mer om detta i min uppsats som jag kommer publicera här efter sommaren. Också värt att notera är att armbandsur verkar ha ansetts som feminint fram till efter första världskriget, en möjlig anledning till att de inte producerats i större skala tidigare.
Intressant! Jo har också läst att det var iom de sk trench-uren som intresset startades för herrur påriktigt. Även då man började tillverka herrur i volym?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Intressant! Jo har också läst att det var iom de sk trench-uren som intresset startades för herrur påriktigt. Även då man började tillverka herrur i volym?
Ja något mer men det verkar som att det tog tid att acceptera dem, runt mitten på 30-talet var majoriteten av de producerade uren armbandsur istället för fickur, men fickur var fortfarande relativt populärt även under 40-talet. Maskuliniteten sitter som sagt i storleken, ett faktum som var en lika stor faktor förr som idag(tyvärr) :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja något mer men det verkar som att det tog tid att acceptera dem, runt mitten på 30-talet var majoriteten av de producerade uren armbandsur istället för fickur, men fickur var fortfarande relativt populärt även under 40-talet. Maskuliniteten sitter som sagt i storleken, ett faktum som var en lika stor faktor förr som idag(tyvärr) :)
Får starta en ny tråd om detta eller vänta på din uppsats, för jag håller inte riktigt med dig här. Med det sagt har du säkert rätt men hade varit kul att diskutera detta framöver.
 

KMS

Rolex
Ok ingen som vet ngt om lite gammalt Doxa? Nya bilder, kronan är kanske inte ok heller?
image.jpeg
image.jpeg
Nåt speciellt du tänker på?
Lite halvsvårt att se på bilderna, men kronan kan vara bytt. Å andra sidan fanns dessa omärkta original också efter No-T subbarna (som hade DOXA märkning)och innan Synchron eran (Synchron loggan). Repigt glas och visarna lite i vägen, men tavlan ser rätt ok ut. Glaset är nog inte original. Länken är ju inte heller den original.
 

Maro

Audemars
Nåt speciellt du tänker på?
Lite halvsvårt att se på bilderna, men kronan kan vara bytt. Å andra sidan fanns dessa omärkta original också efter No-T subbarna (som hade DOXA märkning)och innan Synchron eran (Synchron loggan). Repigt glas och visarna lite i vägen, men tavlan ser rätt ok ut. Glaset är nog inte original. Länken är ju inte heller den original.
Ok, tack! Missade den. Var rätt sugen men dyrt att köpa länk. Hade behövt ett bra pris
 

Rolfen

Rolex
Börjar vi på 20-talet var det dyrt och ovanligt med armbandsur ja. Sedan blev det gradvis mer tillgängligt för massan, först med quartzverkens intåg blev det en slit och släng-vara.
Jänkarna hade sina dollarur, alltså riktiga snikklockor som såldes för en dollar. Började med fickur på slutet av 1800 talet men gick senare över till armbandsur och höll på in på 50-talet. Sök på Dollar Watch för mer info.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jänkarna hade sina dollarur, alltså riktiga snikklockor som såldes för en dollar. Började med fickur på slutet av 1800 talet men gick senare över till armbandsur och höll på in på 50-talet. Sök på Dollar Watch för mer info.
Ja, de är hemska. Men de blev ju aldrig heller riktiga armbandsur så inte riktigt de jag syftade på. Men fanns det så pass billiga ur var kanske inte de fina så dyra som jag trott.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Fick nyss hem denna klocka från tyska ebay! Buler Astromaster
14643651903071335962861.jpg


Säljaren skrev att den fungerade vilket den inte verkar göra nu :sorry:. Den har väl förmodligen stannat under frakten eller i värsta fall så ljuger säljaren, tycker ändå han verkade vara en reko kille.
Jag gillar klockan så jag vill helst undvika att skicka tillbaka den till Tyskland.
EDIT: Efter jag hade rengjort klockan så såg jag att den plötsligt tickade igen :D Den behövde nog bara lite kärlek :angel:

Fråga nummer 2: Den sitter något tight på min handled och jag har tyvärr ändrat mikrojusteringen till dom yttersta (Hade det funnits en storlek till så hade den suttit perfekt :banghead:).
Någon som vet vart man kan få tag på en länkbit? Någon vänlig själ här på forumet som har en över kanske? :angel: Betalar givetvis!
 
Topp