• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

nöt

Vacheron
2-Faktor
Fick idag hem länken. Den harr 19mm ändlänkar och är bara 14mm brett vid spännet. Är det en damlänk eller bara till en icke-sub? Kanske en gammal exp eller så? Den ör märkt 71 som jag antar är tillverkningsåret. Ett par bilder:
image.jpeg
image.jpeg

Ps. Lemanian kom också hem idag :) Dock spricka i glaset men i övrigt fin till det yttre... Ds
Edit: hittade en på EBay, verkar vara för Airking/Exp1 etc. Det var ju bra, även om jag hoppades på en 20mm...
Hur som, nu får jag leta flitigare efter en Airking 5504 ;)
Oysterdate är ju 34mm så kan kanske vara till en sån? Skulle passa damens Tudor Date antar jag.
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Vad får man räkna med att slanta för glasbyte på en gammal Omega? Snackar vi några hundringar, röding, tusing?
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Glas kan vara olika höga och ofta fuskar urmakare och sätter i ett lite för högt glas. Omega har tex dragit ner på antal glasmodeller och säljer istället lite för höga standardglas.
Aha ok. Du skrev "så långt som möjligt" ovan men då antar jag du menar "så lågt" som möjligt då? :) Tack för dina svar!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Min kära 6138 har stannat från en dag till en annan. Inget våld. Den känns nästan fullt uppdragen i kronan men varken minut/tim-visarna eller kronografen funkar... Börjar bli lite orolig. Har någon varit med om något liknande? Vad kan problemet vara? :(
image.jpeg

Edit: Provade att skada den lite till och nu verkar den ha hoppat igång igen.
 

Sjobedan

Rolex
Min kära 6138 har stannat från en dag till en annan. Inget våld. Den känns nästan fullt uppdragen i kronan men varken minut/tim-visarna eller kronografen funkar... Börjar bli lite orolig. Har någon varit med om något liknande? Vad kan problemet vara? :(
image.jpeg

Edit: Provade att skada den lite till och nu verkar den ha hoppat igång igen.
Ajdå, det verkar inte bra... Du måste sälja den till mig. ;)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Ska jag sälja min hög med vintage och fokusera på vintage Vacheron, Cartier och Rolex?
Ja, nej eller kanske?
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Tar tacksamt emot tips på var jag kan köpa mig armband som är 18mm vid luggarna och 14mm vid spännet! Har nu två klockor med det odugliga måttet för att originalspännena ska passa. Vet att Hirsch har några (dyra) och jag hittade även några på Watch band center, men det var inga som passade direkt. Tack på förhand!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tänkte överraska en kompis med ett nytt armband i rätt bredd. Det han har nu på sin Nilax Unitas sitter för rackigt. Är det någon som vet bredden mellan luggarna?

image.jpg
 

Husse

Patek
Hej alla kunniga KS:are!
Detta skedde pre KS! ( visste inte om detta eminenta forum på den tiden). Hjälpte en bekant att sälja en klocka, blev vi totallurad, eller var priset ok? Så här såg auktionen ut:
Klockor

Övriga klockor
GRAND PRIX, Election, herrur, 36 mm, doublé, manuell, plexiglas, dag, datum, månad, liten sekundvisare, skadad urtavla, defekt, skadad boett, ca 1955, metallänk ej original.

750 kr
Klubbad till budgivare
Valuta
Frakt Normal
Utropspris 350 kr
Lägsta pris 50 kr
0

Ge mig domen;)!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej alla kunniga KS:are!
Detta skedde pre KS! ( visste inte om detta eminenta forum på den tiden). Hjälpte en bekant att sälja en klocka, blev vi totallurad, eller var priset ok? Så här såg auktionen ut:
Klockor

Övriga klockor
GRAND PRIX, Election, herrur, 36 mm, doublé, manuell, plexiglas, dag, datum, månad, liten sekundvisare, skadad urtavla, defekt, skadad boett, ca 1955, metallänk ej original.

750 kr
Klubbad till budgivare
Valuta
Frakt Normal
Utropspris 350 kr
Lägsta pris 50 kr
0

Ge mig domen;)!
Tja det är väl grejen med auktioner, du kan inte på förväg veta slutpriset. Helt ok pris för köparen kan jag tycka, däremot ser ju inte boetten allt för kul ut så att hoppas på så mycket mer än ett par hundralappar till, till säljarens sida kanske inte vore rimligt.
 

Husse

Patek
Tja det är väl grejen med auktioner, du kan inte på förväg veta slutpriset. Helt ok pris för köparen kan jag tycka, däremot ser ju inte boetten allt för kul ut så att hoppas på så mycket mer än ett par hundralappar till, till säljarens sida kanske inte vore rimligt.
Tack för ärligt och snabbt svar!
 
Topp