• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba Rolex-frågor

BrianFallon

KS Explorers Club
20161105_224142.jpg
Ska rolexkronan på ringen runt tavlan vid kl 12 vara centrerad? Tror det är en sommarjobbare som satt ihop min klocka

Verkar som att kronan ska sitta i mitten efter jag googlat lite, riktigt illa av ett företag som Rolex, om det nu inte är tänkt som det är.
 
Senast ändrad:

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
20161105_224142.jpg
Ska rolexkronan på ringen runt tavlan vid kl 12 vara centrerad? Tror det är en sommarjobbare som satt ihop min klocka

Verkar som att kronan ska sitta i mitten efter jag googlat lite, riktigt illa av ett företag som Rolex, om det nu inte är tänkt som det är.
Sett det där förr tyvärr, kolla med AD! Tråkigt att det inte är hundra på en såpass dyr klocka.
 

BrianFallon

KS Explorers Club
Sett det där förr tyvärr, kolla med AD! Tråkigt att det inte är hundra på en såpass dyr klocka.
Ja, jäkligt surt. Ska gå in med den i veckan. Har upptäckt andra suspekta fel också, så som att visarna är helt slappa när man ställer in tiden med "små rörelser". Detta gör det extremt svårt att få minutvisaren att gå rätt, om det nu ens är möjligt.
 

Cryssarn

Rolex
Har märkt att Rolex kronan ( logon ) på min air king är tjockare än dom på andra air kings runt samma ålder. är det vanligt att det ändras beroende på år?
tmp_32742-IMG-20160620-WA0000-1950872737.jpg
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
20161105_224142.jpg
Ska rolexkronan på ringen runt tavlan vid kl 12 vara centrerad? Tror det är en sommarjobbare som satt ihop min klocka

Verkar som att kronan ska sitta i mitten efter jag googlat lite, riktigt illa av ett företag som Rolex, om det nu inte är tänkt som det är.
Finns en hel tråd om detta någonstans. Tydligen olika på de flesta.
 

Snilsson

Cartier
IMG_1766.JPG


Min DJ från -84 fick sig en liten törn i glaset mellan 4-5. Hade ni bytt glaset eller är det acceptabelt med krigsskador på en gammal klocka?
 

Schildfat

Cartier
Vad är det för skillnad på 16622 och 116622 förutom spännet? Det är främst den blåa urtavlan och den finns i både 16622 och 116622?
 

Consensus

Omega
Ok, tacksam för svar här.
Något förvånad upptäcker jag att en skruv har skruvat upp sig lite (lite drygt ett varv tror jag) i länken på min ca 6 mån gamla BLRO.
En snabb googling, gör jag bedömningen att detta är något som kan hända på en rolex med denna länk samt att man INTE bör åtgärda det själv.

Frågan, behövs certet tas med till aukt handlare eller räcker det att dyka upp?
Det ska sitta Loctite 222 på gängorna. Det är svag gänglåsning (rosa). Utan den så kan sprintarna gänga upp sig. Och det kan hända vilken jäkla länk som helst med gängade sprintar.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Såg en fin idag för 40 dock fel färg! Men måste nog fundera lite mer om jag ska lägga på 10..
Du bör ta dig en funderare på om du vill ha en senare med solida ändlänkar eller inte. Är box och papper viktigt för dig? Är du beredd att ta en snar service?
En 90-talare utan b&p och servicehistorik kan du nog hitta runt 30'. Men en servad från de senare åren med b&p knappast under 40'
 

Makkanxd

Rolex
Du bör ta dig en funderare på om du vill ha en senare med solida ändlänkar eller inte. Är box och papper viktigt för dig? Är du beredd att ta en snar service?
En 90-talare utan b&p och servicehistorik kan du nog hitta runt 30'. Men en servad från de senare åren med b&p knappast under 40'
Okej! Länkarna hade jag inte alls tänkt på. Skick går före Box och papper. Sen är det ju trevligt om den går någorlunda bra när man köper den..:rolleyes:
 
Topp