• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba Rolex-frågor

jabla

Sarlacc
Haha jag kanske var otydlig, 16622 har platinum bezelinlägg men själva vridringen är av stål. 116622 har platinum bezelinlägg och platinum även i vridningen:)
Jag har själv haft en 16622 :)
Hur förklarar du att vridring med inlägg väger mer än dubbelt så mycket som motsvarande på en sub om vridringen är i stål på båda?
 

BrianFallon

KS Explorers Club
Fick inte någon rolextag vid köp av AD för ett par månader sedan, har de gjort ett misstag eller medföljer inte tags vid nyare modeller? Mvh
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej.

Ni som har en nyare Rolex kanske kan hjälpa mig? Jag saknar det yttre papphöljet som omsluter själva pappboxen till min 116610 LN.
Står klockans serienummer utskrivet på höljet eller kan jag med lite tur komplettera? Står numret blir det ju svårt att få till som komplett.

Skickar med en bild för att visa vad jag menar, dvs den vänstra vita.
IMG_6910.PNG

Med vänlig hälsning
Jonas
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Har tavlor egna ref? Om jag vill köpa och byta tavla till min DJ, hur vet jag att den passar? (om jag söker andra platser än hos AD).
Alltså: Jag vill byta tavla på min Dj 31 mm, ref 178274. Kan det finnas tavlor till 31 mm som inte passar? Jag tänker om de ändrats något genom åren och därav inte skulle passa min klocka?
 
Hej.

Ni som har en nyare Rolex kanske kan hjälpa mig? Jag saknar det yttre papphöljet som omsluter själva pappboxen till min 116610 LN.
Står klockans serienummer utskrivet på höljet eller kan jag med lite tur komplettera? Står numret blir det ju svårt att få till som komplett.

Skickar med en bild för att visa vad jag menar, dvs den vänstra vita.
IMG_6910.PNG

Med vänlig hälsning
Jonas

Höljet behålls i normala fall av AD och är inget som "måste" ingå vid sälj.
Förut så stod bara referens, numera står referens, serie och länkreferens.
 
Har tavlor egna ref? Om jag vill köpa och byta tavla till min DJ, hur vet jag att den passar? (om jag söker andra platser än hos AD).
Alltså: Jag vill byta tavla på min Dj 31 mm, ref 178274. Kan det finnas tavlor till 31 mm som inte passar? Jag tänker om de ändrats något genom åren och därav inte skulle passa min klocka?
Tavlorna har egna referenser ja, men de är tyvärr inget som hjälper slutkunden då dessa referenser inte dokumenteras i klockans papper, bara en beskrivning på tavlan.
Samtliga tavlor som sitter i 178XXX passar i varandra rent tekniskt, även om en tavla till en 178273 inte ska/får monteras i en 178274 t ex. (178273 är stål/guld och har således index eller stenfattning i gulguld, medan 178274 som är stål med vitguldsring har index/diamantfattning i vitguld.)
Men rent tekniskt passar de, ja!
Har du några specifika frågor så är det bara fråga häe eller i PM om det!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Har tavlor egna ref? Om jag vill köpa och byta tavla till min DJ, hur vet jag att den passar? (om jag söker andra platser än hos AD).
Alltså: Jag vill byta tavla på min Dj 31 mm, ref 178274. Kan det finnas tavlor till 31 mm som inte passar? Jag tänker om de ändrats något genom åren och därav inte skulle passa min klocka?
Kolla om denna länken kan hjälpa dig. Tavlor för 2015-16
http://pics.r-l-x.de/picserv/files/3/Kataloge/Dials1516.pdf
 
Kolla om denna länken kan hjälpa dig. Tavlor för 2015-16
http://pics.r-l-x.de/picserv/files/3/Kataloge/Dials1516.pdf

Sen är det där bara de tavlor som levereras i klockor från fabrik, och endast en bråkdel av alla tavlor som finns. (Det finns bokstavligen ett hundratal olika tavlor till DD36 ref 118XXX som går att beställa. Merparten är dock olika konfigurationer av diamanter, ädelstenar och tavlor i olika mineralämnen så som ferrit, grossular, bulls eye, lapis lazuli m.fl.)
 

Schildfat

Cartier
Okej, dum fråga. Behöver veta om min klocka håller tätheten fortfarande... Det är en gammal 16613 från tidigt 2000 tal. Om jag placerar bara boetten (plockar lös bandet) i ett glas vatten, och det inte "bubblar" upp små luftbubblor... Är den då ok att simma/bada i?
 

Ruben

Rolex
Okej, dum fråga. Behöver veta om min klocka håller tätheten fortfarande... Det är en gammal 16613 från tidigt 2000 tal. Om jag placerar bara boetten (plockar lös bandet) i ett glas vatten, och det inte "bubblar" upp små luftbubblor... Är den då ok att simma/bada i?
Ja och du kan förstöra hela klockan.
Gå till en urmakare och trycktesta den. Alt gå till AD och byt packningarna.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Okej, dum fråga. Behöver veta om min klocka håller tätheten fortfarande... Det är en gammal 16613 från tidigt 2000 tal. Om jag placerar bara boetten (plockar lös bandet) i ett glas vatten, och det inte "bubblar" upp små luftbubblor... Är den då ok att simma/bada i?
Filma när du gör det!



-gå till Ad.
 
Topp