• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabbfix, eget glas

Så igår köpte jag mig en billig Seiko 5 7009-876A med ordentligt slitet glas. Att köpa ett anpassat glas kostade ca 10gbp och det var jag inte riktigt sugen på att betala, även om man kan hitta (vad jag tror passar) för under 2gbp så ska det hem från england och det kostar mer än det kanske är värt just nu.

Så jag kom på att jag hade ett ark akrylplast (plexiglas) som är 2mm tjock, originalglaset vart 1,85ish så jag tänkte att jag provar göra ett själv.

sagt och gjort!

Sågade ut en bit och klämde hop mellan två träbitar, paketet svarvades ner till önskad storlek.
u4gz4j1.jpg


Lite repor fick slipas bort och poleras
UpjBC97.jpg


Monterat! Sjukt mycket bättre än innan, men glaset är lite sisådär ändå särskiljt kanterna/fasen. Ganska nöjd tills jag får för mig att köpa ett "riktigt" glas!
Gpi9bmY.jpg
 

rogart-63

Patek
Så igår köpte jag mig en billig Seiko 5 7009-876A med ordentligt slitet glas. Att köpa ett anpassat glas kostade ca 10gbp och det var jag inte riktigt sugen på att betala, även om man kan hitta (vad jag tror passar) för under 2gbp så ska det hem från england och det kostar mer än det kanske är värt just nu.

Så jag kom på att jag hade ett ark akrylplast (plexiglas) som är 2mm tjock, originalglaset vart 1,85ish så jag tänkte att jag provar göra ett själv.

sagt och gjort!

Sågade ut en bit och klämde hop mellan två träbitar, paketet svarvades ner till önskad storlek.
u4gz4j1.jpg


Lite repor fick slipas bort och poleras
UpjBC97.jpg


Monterat! Sjukt mycket bättre än innan, men glaset är lite sisådär ändå särskiljt kanterna/fasen. Ganska nöjd tills jag får för mig att köpa ett "riktigt" glas!
Gpi9bmY.jpg

Var det mineral eller akryl innan ?
 

_jonte

Patek
Snyggt fixat!:)
Antar att det var Seiko originalglas som kostade £10(?).. Generiskt med samma mått borde du kunna hitta betydligt billigare.
 
Topp