• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snart jul! Hur ser din önskelista ut?

David

Bödeln
Nu när det snart är jul är det förstås hög tid att spika den slutgiltiga prioriteringen i önskelistan och klistra upp den på kylen. (Jag hade alltid väldigt svårt att bestämma om jag skulle ha rymd-Lego eller tåg-Lego överst, hade ångest i veckor.)

Eftersom man numera måste köpa sina egna presenter går det förstås lika bra att ha en mapp på datorn, eller varför inte posta på ett forum för likasinnade?

Reglerna är enkla:
  • Det ska finnas tio punkter, varken fler eller färre.
  • Innehållet ska vara inom någon sorts rimliga gränser. Består listan bara av Hybris Mechanica à Grande Sonnerie, Master Gyrotourbillon 1, Romain Jerome Titanic DNA och diverse skapelser från Richard Mille kommer tomten bara att fnysa och istället ge dig en riktigt ful slips och ett par tofflor som är för små.
  • Man får givetvis ändra sig i morgon, riva upp listan och börja om.
  • Det får väldigt gärna finnas en bra motivering och foto till varje punkt.
  • Klockor du redan äger ska inte vara med, om det inte är så att du skulle vilja ha två.
Utan vidare dröjesmål börjar jag med min egen lista.

1. Tudor Black Bay

Ju mer jag ser av den desto viktigare blir det att lägga vantarna på en. Jag funderar över vad jag kan flippa för att ha råd, och jag är inte en flippare.

Tudor-Black-Bay.jpg


Jaeger LeCoultre Master Ultra Thin Moon 39

Den andra som jag gått och funderat länge på, som jag bara måste ha. Tycker att bilden talar för sig själv. Jag vet redan vad jag ska flippa för att ha råd.

Jaeger-LeCoultre-Master-Ultra-Thin-Moon-39.jpg


Rolex GMT Master 1675/3 födelseår

Med de två första är måste-listan slut, och det blir väldigt mycket svårare att prioritera. Det får nog ändå bli den här, trots att jag redan har en födelseårspepsi. Detta är nog den enda klocka som jag tycker är snyggare i tvåton än i helstål eller helguld, och även den enda klocka jag skulle föredra att ha på jubilee över både vanlig länk eller läder. Den får inte ha målad krona och den måste ha bröstvårtor!

Rolex-GMT-Master-1675_3-1977-with-applied-crown.jpg


Rolex-Explorer II 216570

Storleken, länken, lume-färgen och så gott som allt annat förutom bytet från röd till orange färg gör denna till en bättre vardagsklocka än 16570:an.

Rolex-Explorer-II-216570.jpg


Sinn 656L

Inte oöverstigligt dyr eller svår att få tag på, men det finns alltid något som är mer intressant, både i klockväg och annat.

Sinn-656L.jpg


Rolex Submariner 5513 födelseår

Jag äger inte en svart Sub, och det måste man förstås göra. Den måste vara en födelseårsklocka med fin patina och en rolig historia, men jag har inte överdrivet bråttom med den jakten.

Rolex-Submariner-5513-1977.jpg


Vintage helguld

Det är klart att man måste ha en finklocka i helguld, och Omega känns som ett klassiskt val. Även här krävs väsentligt mer research, men förutom material är jag även rätt säker på att sub-sekund är ett skall-krav.

Omega-Gold-Sub-Second-Vintage.jpg


Rolex Daytona Meteorite 116509

Lite som med alla Panerai som intresserat mig har intresset för den här dalat ordentligt, men den hänger ändå kvar i topp-tio.

Rolex-Daytona-Meteorite-116509.jpg


Rolex Submariner 116619

Ungefär samma sak med den här, men det uppstår fortfarande situationer där jag verkligen önskade att jag hade en.

Rolex-Submariner-116619.jpg



Omega Speedmaster Broad Arrow 3551.20.00

Bubblare på listan, tack för den, Ricrob! Kan inte det här med referensnummer för Omega, ser att 321.10.42.50.02.001 på Omegas hemsida också ser ganska trevlig ut, så mer research behövs.

Omega-Speedmaster-Broad-arrow-ref-3551_20_00.jpg


Är nyfiken på om det går att se tydliga skillnader på önskelistor på KS och TTT, så jag dubbelpostar.
 

Dobben

Omega
Jag är sådär typiskt gubbigt tråkig att jag inte önskar mig materiella ting på jul. Vill bara ha en lugn och fridfull jul med familjen.

Klockor och andra prylar kan jag köpa när jag vill året runt, det är fördelen med att vara vuxen och förfoga över sina egna pengar.

Avskyr för övrigt att få presenter av andra. Det är aldrig exakt det man vill ha, och förväntningana på att man ska bli jätteglad är alltid höga. Extremt ångestframkallande.
 

David

Bödeln
Dobben skrev:
Klockor och andra prylar kan jag köpa när jag vill året runt, det är fördelen med att vara vuxen och förfoga över sina egna pengar.


Håller med, tråkig. Tror du missade andra stycket: "Eftersom man numera måste köpa sina egna presenter går det förstås lika bra att ha en mapp på datorn, eller varför inte posta på ett forum för likasinnade?"
 

David

Bödeln
Har redan ändrat mig, hade ju missat både 1665 (inget tramsigt rött, dock) och 114060M, så Daytonan och 116619:an åker ut. Känns ganska skönt, kan jag tycka.

Rolex-1665-Sea-Dweller-1977.jpg


Rolex-114060M.jpg
 
Topp