• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sned urtavla Certina DS Action Diver

kimn1904

Breitling
Tjena forumet,

För drygt en månad sedan skickade jag iväg denna klocka till Certina för att det fanns flertal saker jag ej var nöjd med. Bl.a. så var packningen mellan och glaset och bezeln ej helt rund, index för klockan 3 och 9 satt ej helt parallellt.
Urtavla, packning m.m. byttes ut.
Jag får tillbaka klockan och kan se att indexmarkeringarna på även denna urtavla inte är perfekta, men skitsamma tänkte jag denna gång.
Efter att ha använt klockan en dag så märker jag dock att hela urtavlan är lite sned, vilket man ser vid sekundmarkeringarna om man jämför med bezeln, syns även på texten i urtavlan i verkligheten att det sitter snett.

Hur hade ni gjort i mitt fall? Levt med defekten eller skickat iväg klockan ytterligare en gång? Vem vet, nästa gång kanske det är något annat fel?

Svårt att få detta på bild men bifogade ändå två bilder.

Tacksam för svar!

Mvh,
Kim
 

Bilagor

  • 13339465_10206308698826850_8767131023253488776_n.jpg
    13339465_10206308698826850_8767131023253488776_n.jpg
    96.5 KB · Visningar: 665
  • 13322055_10206308698266836_7063161442287830691_n.jpg
    13322055_10206308698266836_7063161442287830691_n.jpg
    42.2 KB · Visningar: 630

Erik1

Patek
2-Faktor
Stör du dig på det nu tror jag du kommer fortsätta göra det, kör på garantin igen skulle jag säga.

Själv hade jag inte brytt mig faktiskt, men det är ju högst personligt.
 

pederr

Cartier
Datumet ligger, som jag uppfattar det, centrerat i fönstret. Nu är mina urmakarkunskaper ytterst begränsade, men tavla och datumskiva sitter väl på verket som sitter rätt i boetten (annars funkar det inte med kronaxeln). Alltså är både tavla och datumskiva inte rätt justerade, alternativt är det vridringen som spökar. Hur jag skulle ha gjort? Jag kan konstatera att min 4 år gamla klocka uppvisar liknande fenomen och det har funkat för mig. Det är dock du som avgör vad som är ok för dig.
 

kimn1904

Breitling
Slutade med att jag hade iväg klockan i cirka 7 veckor på service. Att jag fick vänta så länge som 7 veckor var tydligen för att dom väntade på reservdelar, okej tänkte jag...

Fick tillbaks klockan och inte ett skit har gjorts på den.
Kollar servicespecifikationen från Certinas verkstad och där står det "Battery exchange"!!

Hur hade ni gjort nu?
Skitit i det?
Reklamerat?

Tacksam för svar..
 
Slutade med att jag hade iväg klockan i cirka 7 veckor på service. Att jag fick vänta så länge som 7 veckor var tydligen för att dom väntade på reservdelar, okej tänkte jag...

Fick tillbaks klockan och inte ett skit har gjorts på den.
Kollar servicespecifikationen från Certinas verkstad och där står det "Battery exchange"!!

Hur hade ni gjort nu?
Skitit i det?
Reklamerat?

Tacksam för svar..

Jag vet inte vad jag skulle ha gjort, men jag hade blivit jävligt lack iaf.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Enligt lag får de tre försök på sig att fixa felet innan det kan reklameras. Jag hade skickat tillbaka klockan, tror inte du kommer sluta störa dig på det.
 

413x

Breitling
Enligt lag får de tre försök på sig att fixa felet innan det kan reklameras. Jag hade skickat tillbaka klockan, tror inte du kommer sluta störa dig på det.
Det är inte första gången jag läser att en säljare skulle ha tre försök på sig "enligt lag" här på Klocksnack. Men KS är den enda sidan jag sett det på.

Vilken lag refererar ni till som säger detta?

ONTOPIC: Jag hade skickat in den igen istället för att gräma mig så länge jag har klockan, sned urtavla gör väl inte direkt underverk för andrahandspriset heller.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jag som är en tämligen anal typ förstår inte riktigt problemet med denna Certina. Tycker inte tavlan ser sned ut på min skärm möjligtvis är vridningen någon halv mm off. Detta finner du precis som @yonsson påpekar på klockor i alla prisklasser. Skulle säga att värre avvikelser förekommer på t.ex. AP runt 200k. Börjar du undersöka denna klocka i detalj kan du säkert hitta fler avvikelser på detaljnivå. Använd klockan och sluta djupdyka i detaljer. Om svårighet fortsatt föreligger att acceptera denna eventuella avvikelse så ta ett par stora glas vin så framstår detta eventuella problem förhoppningsvis som mindre. Fungerar inte detta så sälj klockan. Skicka inte in den igen.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är inte första gången jag läser att en säljare skulle ha tre försök på sig "enligt lag" här på Klocksnack. Men KS är den enda sidan jag sett det på.

Vilken lag refererar ni till som säger detta?

ONTOPIC: Jag hade skickat in den igen istället för att gräma mig så länge jag har klockan, sned urtavla gör väl inte direkt underverk för andrahandspriset heller.
Du kan förvisso kräva att häva köpet (vilket kan bli lite meckigt om säljaren vägrar då man måste dra det vidare). I annat fall har konsumenten rätt till avhjälpning (reparation) eller omleverans (om det inte orsakar säljaren oskälig kostnad). Då tillverkarna oftast inte vill byta ut en skadad produkt så faller kostnaden på säljaren att byta ut, därav blir det oftast reparation. Normalt så brukar det oavsätt detta bytas ut efter tredje försöket.

EDIT: Tre reparationsförsök är praxis från ARN.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Du kan förvisso kräva att häva köpet (vilket kan bli lite meckigt om säljaren vägrar då man måste dra det vidare). I annat fall har konsumenten rätt till avhjälpning (reparation) eller omleverans (om det inte orsakar säljaren oskälig kostnad). Då tillverkarna oftast inte vill byta ut en skadad produkt så faller kostnaden på säljaren att byta ut, därav blir det oftast reparation. Normalt så brukar det oavsätt detta bytas ut efter tredje försöket.

EDIT: Tre reparationsförsök är praxis från ARN.
Kan jag byta ut/reparera min bil om det är lite olika avstånd mellan olika karossdelar på höger och vänster sida av bilen?
Förstår ni hur absurt detta är? Det är en Certina för några tusenlappar.
 

Platinum

Cartier
Det är en Certina, skärp dig! Har sett massvis av Subbar och Seadwellers från Rolex som inte centrerar, då kan man få gnälla lite, men på en Certina? Allvarligt?
Det där känns lite fjantigt faktiskt. Man ska inte behöva betala mer för att få en produkt som inte har allvarliga kvalitetsmissar. Gör om gör rätt principen tycker jag passar i det här fallet (till företaget i fråga).

Kan jag byta ut/reparera min bil om det är lite olika avstånd mellan olika karossdelar på höger och vänster sida av bilen?
Förstår ni hur absurt detta är? Det är en Certina för några tusenlappar.
Det hela handlar väl om hur stort felet är och hur mycket det påverkar funktion/form. Är det tydligt så skulle jag inte acceptera det (och tycker ingen annan skulle göra det heller).

Många skärmtillverkare har en policy kring att minst x antal (ofta 3 eller fyra) pixlar måste vara döda/ha fastnat för att ett byte eller en reparation ska vara på sin plats. Riktigt tråkiga policies enligt mig när man själv sitter med en skärm som inte når upp till dessa krav (och stör sig på det varje dag den används).

När det kommer till kläder vill jag tro att de flesta här skulle lämna tillbaka/byta ut eller köpa annat om det visade sig att någonting var felsytt eller längre på ena sidan bland annat..
 
Senast ändrad:

marw

Panerai
2-Faktor
Du vann precis VM i värdelösa jämförelser.[/QUOTE

Du har så klart rätt till din åsikt. Starta gärna en undersökning på KS om det eventuella felet på denna klocka föranleder reparation/reklamation så får du fort en uppfattning om din eller min åsikt delas av flertalet. Denna typ av avvikelser finns på alla klockor. Denna typ av avvikelser finns vidare på alla konstruktioner bilar, cyklar, klockor osv. Är fortsatt ganska nöjd med min jämförelse. Har en Toyota där det diffar i avstånd mellan vänster och höger framskärm. Tänker vi de bägge objekten skalenliga så diffar det mer på min Toyota än på denna Certina. Ringer dem inorgon och hänvisar till denna tråd.
Det går alltid att hitta avvikelser om du letar detaljer. Tro mig att denna typ av beteende gör dig olycklig. Fokus på de stora problemen i livet och inte om en certina är 0,5 mm off.
 
Senast ändrad:

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Så bara för att du inte orkar få ett fel fixat så ska det gälla alla? Om det inte följer spec så är det väl bara att få det fixat.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
spelar ingen roll om det är en rolex eller om det är en certina, prylarna ska inte vara defekta, jag hade lämnat in och fått det fixat, jag hade retat mig till vansinne på det
 

marw

Panerai
2-Faktor
Så bara för att du inte orkar få ett fel fixat så ska det gälla alla? Om det inte följer spec så är det väl bara att få det fixat.
Det är ju just det att den följer standard precis som min bil. Du får gärna länka till fakta som styrker att den inte följer standard. Tänker du att den var inne hos auktoriserad verkstad och de struntade i att åtgärda ett beskrivet fel som avvek från standard?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag tycker också att rätt ska vara rätt. Men samtidigt så orkar man ju inte tillslut, utan resignerar.
Betrakta det utifrån vinklingen av en icke klocknörd; Certinan är troligen betraktad som dyyyr. Och schweizisk ska ju innebära högsta möjliga kvalitet, eller hur!? Med det som bakgrund borde man ju bli kalasnöjd. Och det hade man säkert, om man inte var klockintresserad.
Men, i detta fall så är det kanske så, att är man überpetig kanske man behöver kliva upp något pinnhål i exklusivitet för att få det perfekt.
Med detta sagt; Låt det vara tycker jag. Fortsätter du leta avvikelser kommer du säkert hitta mer...
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är ju just det att den följer standard precis som min bil. Du får gärna länka till fakta som styrker att den inte följer standard. Tänker du att den var inne hos auktoriserad verkstad och de struntade i att åtgärda ett beskrivet fel som avvek från standard?
Ja det tänker jag, inte första gången det har hänt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag skulle reklamera. Prisklass oväsentligt. Snett är snett och rakt är rakt. Jag skulle hellre kasta den i sjön än att försöka lära mig att leva med störningen. Felet ligger ju inte på ritbordet utan hos den som skruvar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jisses, hur många klockor har ni ägt? Inga klockor är perfekta och ni gnäller på en Certina där man på bild inte ens kan se felet. Testa att blunda med ena ögat och voilà, felet flyttar på sig.
 
Man ska inte behöva betala mer för att få en produkt som inte har allvarliga kvalitetsmissar.

Du har i sak helt rätt, men frågan i just detta fall är om det verkligen handlar om en allvarlig kvalitetsmiss. Jag har, utifrån bilderna, svårt att se något avvikande alls, men visst - med klockan i handen är det ju en annan femma. Jag har full förståelse för @yonsson synsätt; känns inte som om det behöver vara något fel alls på klockan och toleransen för avvikelser är förstås högre hos billigare klockor än hos dyra sett till materialvals- och sammansättningskvalitet.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

marw

Panerai
2-Faktor
Ja det tänker jag, inte första gången det har hänt.
Jag skulle reklamera. Prisklass oväsentligt. Snett är snett och rakt är rakt. Jag skulle hellre kasta den i sjön än att försöka lära mig att leva med störningen. Felet ligger ju inte på ritbordet utan hos den som skruvar.
Jag kan inte se att tavlan är sned. Konstruktionen på denna klocka är vidare så att tavlan inte löper fritt utan följer vissa fasta lägen. Möjligtvis är vridningen lite off precis som den varit på fleratelet av mina klockor oavsett prisklass, 2k till 200k. Om ni tittar riktigt noga så kanske inte heller visarna ligger helt rätt, centrerar de verkligen när klockan är 12? Ligger datumet helt centrerat? Jag ser ev. ngt som kan vara damm på tavlan? Hur går klockan, avviker den något?
Självklart ska en klocka med uppenbara fel reklameras. Denna certina har dock inga uppenbara fel och har för övrigt redan varit inne hos auktoriserad verkstad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tur att det inte är en kvartsklocka för då hade det väl gnällts på att inte sekundvisaren träffade markeringarna 100%.
 
Topp