• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sned urtavla Certina DS Action Diver

kimn1904

Breitling
Tur att det inte är en kvartsklocka för då hade det väl gnällts på att inte sekundvisaren träffade markeringarna 100%.
Inte riktigt samma sak dock enligt mig...

Det förekommer alltså att urtavlan sitter snett på även dyrare klockor?
Bör tilläggas att detta felet ej fanns innan jag skickade iväg den första gången, utan uppstod vid bytet utav urtavla. Det gör det hela lite mer frustrerande.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte riktigt samma sak dock enligt mig...

Det förekommer alltså att urtavlan sitter snett på även dyrare klockor?
Bör tilläggas att detta felet ej fanns innan jag skickade iväg den första gången, utan uppstod vid bytet utav urtavla. Det gör det hela lite mer frustrerande.
Återigen, jag ser inget fel! Sälj skiten och köp en Patek eller något annat som är närmare perfektion, inte perfekt, närmare.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Utan att vara någon sorts klockpsykolog kan jag ofta känna igen mig i denna typ av trådar. När jag köpte mina första dyrare klockor så fråntogs nästan hela nöjet av att jag hittade olika små detaljfel på dem. Vi som har denna typ av personlighet hittar ofta fel på de flesta mekaniska prylar; klockor, cyklar, bilar, vitvaror, kameror osv... Ibland är det bra att lyssna på andra och vila i att produkten är ok. Jag har haft många klockor och lägger vi till andra medlemmar i denna tråd som verkar dela min uppfattning så har vi en ganska gedigen erfarenhet. Ingen menar något illa utan vill snarast lugna TS.
 

plexan

Cartier
Ser inget fel heller... men jag förstår hur du känner, jag fick ett dammkorn under glaset på min Tissot, syntes egentligen knappt men jag tyckte det var som ett riskorn..skickade in den, dom tog bort det, typ en månad senare dök det upp två nya.. Orkade inte bry mig längre, tänker inte på det längre, får se till att den blir riktigt rengjord när den ska in på service nästa gång.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tavlan och chapter ser rak ut, bezelinlägget ser ut att sitta lite förskjutet.
Gå till en urmakare och be denne montera av bezeln/vridringen, centrera inlägget och montera sedan tillbaka bezeln. Borde vara gjort på max 20 min om urmakaren har tid.
 

ScubaKing

Audemars
Jag stirrar och stirrar men kan för allt i världen inte se var den är sned någonstans. Och jag brukar normalt direkt se dessa saker då jag är rätt petig. Kan någon förstora bilden och typ ringa in vad som är fel på klockan? Jag kan inte heller se detta vad folk skriver om bezeln och att den inte är centrerad. :pompus:
 

Ola G

Cartier
Jag kan inte avgöra på bilderna om den är sned eller inte, men om så är fallet, så hade jag omgående reklamerat och fått det tillrättat
Med vänlig hälsning
Ola G
 

Calfen

Panerai
Kul att se hur olika alla är! Jag själv hade aldrig sett det där felet, jag missade tex nagg i glaset på en Exp2 som jag sålde och ägde för ett par år sedan, det var köparen som observerade detta, ja jag erbjöd mig köpa tillbaka klockan direkt.
 

Platinum

Cartier
Du har i sak helt rätt, men frågan i just detta fall är om det verkligen handlar om en allvarlig kvalitetsmiss. Jag har, utifrån bilderna, svårt att se något avvikande alls, men visst - med klockan i handen är det ju en annan femma. Jag har full förståelse för @yonsson synsätt; känns inte som om det behöver vara något fel alls på klockan och toleransen för avvikelser är förstås högre hos billigare klockor än hos dyra sett till materialvals- och sammansättningskvalitet.

Vänligen
Forumets undersköterska
Ja, alla är olika. Med klockan i handen är det en annan femma - jag ser problemet på bilden men det skulle lika gärna kunna vara bilden som är tagen snett framifrån och därmed vinkeln som lurar ögat.

Tur att det inte är en kvartsklocka för då hade det väl gnällts på att inte sekundvisaren träffade markeringarna 100%.
Jag har en kvartsklocka (min enda riktiga klocka faktiskt) och den går ojämnt (träffar inte alltid markeringarna till 100%). Detta har jag inget som helst problem med eftersom det är så tekniken/kvartsverk fungerar. Det går att rätta till men oftast blir det likadant efter en tids användning igen. Klockan i sig fungerar annars hur bra som helst och tidhållningen är i det närmsta perfekt så jag klagar inte överhuvudtaget.

Jag förstår att vissa inte bryr sig om det, allting handlar väl om prioriteringar egentligen. Vill man tjafsa om en sådan liten sak eller accepterar man det som det är.
 

sweedee

Cartier
Det är en Certina, skärp dig! Har sett massvis av Subbar och Seadwellers från Rolex som inte centrerar, då kan man få gnälla lite, men på en Certina? Allvarligt?

Konstigt jävla inlägg.

Personen i fråga köper en ny(?) klocka för runt 5000(?):- vilket är en hel del pengar för vissa personer att lägga på en klocka. Men på grund av att det inte är en dyr Rolex så får man inte tycka att urtavlan ska sitta centrerad enligt dig?! Jag påstår inte att jag ser några konstigheter på bilderna, men personen i fråga har klockan IRL och jag kikar på bilder. Han har väl för fan all rättighet att känna sig nöjd med en ny klocka som han lägger tusentals kronor på?

Tur att det inte är en kvartsklocka för då hade det väl gnällts på att inte sekundvisaren träffade markeringarna 100%.

Några mer påhittade åsikter du vill tillägga för att försöka förlöjliga trådskaparen??

Till trådskaparen; Har du möjlighet att jämföra med samma modell IRL för att få dina missnöjen bekräftade?
 
Senast ändrad:

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Asså, en bezel som inte träffar på milimetern är ju inget problem eller fel. Funktionen är att mäta dyktid, diffen på .15 minuter är inget man ska förlita sig på i vilket fall. Överlag är det ofta så när man doppar tån i något nytt; att verkligheten inte överensstämmer med illusionen man intalat sig själv (med god hjälp från tillverkarnas marknadsföring!).
När det gäller sådana saker som att ett bezel-inlägg inte matchar till 100% får man nog svälja det, oavsett prisnivå. Vill man garanterat slippa problemet finns det många klockor utan vridring, är man millimeterprecis av naturen finns det alltid GS Quartz.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en kvartsklocka (min enda riktiga klocka faktiskt) och den går ojämnt (träffar inte alltid markeringarna till 100%). Detta har jag inget som helst problem med eftersom det är så tekniken/kvartsverk fungerar. Det går att rätta till men oftast blir det likadant efter en tids användning igen. Klockan i sig fungerar annars hur bra som helst och tidhållningen är i det närmsta perfekt så jag klagar inte överhuvudtaget.

Jag förstår att vissa inte bryr sig om det, allting handlar väl om prioriteringar egentligen. Vill man tjafsa om en sådan liten sak eller accepterar man det som det är.
Om man har så höga förväntningar så bör man nog sträcka sig längre än till Certina. Kan man inte ens se felet på bild så är det troligtvis parallaxeffekt som spökar. Linjer i olika nivåer har en förmåga att inte se linjerade ut.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Konstigt jävla inlägg.

Personen i fråga köper en ny(?) klocka för runt 5000(?):- vilket är en hel del pengar för vissa personer att lägga på en klocka. Men på grund av att det inte är en dyr Rolex så får man inte tycka att urtavlan ska sitta centrerad enligt dig?! Jag påstår inte att jag ser några konstigheter på bilderna, men personen i fråga har klockan IRL och jag kikar på bilder. Han har väl för fan all rättighet att känna sig nöjd med en ny klocka som han lägger tusentals kronor på?



Några mer påhittade åsikter du vill tillägga för att försöka förlöjliga trådskaparen??

Till trådskaparen; Har du möjlighet att jämföra med samma modell IRL för att få dina missnöjen bekräftade?
Klart man som ägare får tycka vad man vill om sin klocka, vad jag menar är att förväntningarna är för högt ställde utifrån produkten. Sekundvisare som inte linjerar, tavlor som inte linjerar 100% med bezeln och exempelvis glapp i vridringen eller en krona som vobblar lite varierar från produkt till produkt. Att ge råd att fel som inte ens syns på bild är fel stora nog att reklamera ser jag som ganska oseriöst.
 

RemiWM

Breitling
Jeg kan heller ikke se om den sitter skjevt. Det er mulig vinkelen bildet er tatt i som gjør dette. Men uansett, er du ikke fornøyd, så klag til AD og få fikset problemet. Eventuelt heve kjøpet om de har prøvd å reparere feilen 3 ganger.
 
Topp