• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snedsteg av Armida?

Bjorn1

Breitling
Visst, men dom har tagit designen rakt av och lagt in ett datum. Det gör det inte okej, för mig i alla fall. Datumet gör det också bra mycket fulare

Om man nu har något generellt mot homagegenren klockor så är det klart att man inte heller kan gilla denna, men jag har inget emot genren och hade kanske heller aldrig lagt de pengarna ett original hade kostat mig på en klocka (håller i stora delar med om detta: http://gearpatrol.com/2013/08/13/opinion-homage-watches/ ).

Hela milsubgenren förutom Rolex egna hade ju rätt mycket rykt då om man vill värna ett formskydd som inte finns.

Men det är en annan sak om man tycker just denna klocka är snygg eller ful.

Skulle Rolex vilja hävda ett skydd för designen så skulle de ju kunna göra det i domstol, men det skulle inte hålla... Har personligen ingen fisk att fritera avseende Rolex eventuella minskade kassaflöde pga den här klockan.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Om man nu har något generellt mot homagegenren klockor så är det klart att man inte heller kan gilla denna, men jag har inget emot genren och hade kanske heller aldrig lagt de pengarna ett original hade kostat mig på en klocka (håller i stora delar med om detta: http://gearpatrol.com/2013/08/13/opinion-homage-watches/ ).

Hela milsubgenren förutom Rolex egna hade ju rätt mycket rykt då om man vill värna ett formskydd som inte finns.

Men det är en annan sak om man tycker just denna klocka är snygg eller ful.

Skulle Rolex vilja hävda ett skydd för designen så skulle de ju kunna göra det i domstol, men det skulle inte hålla... Har personligen ingen fisk att fritera avseende Rolex eventuella minskade kassaflöde pga den här klockan.

Jag tycker det är fel att ta ett annat företags design och tjäna pengar på det. Hommage är alltid "nästan" klockor, en kopia av det man egentligen vill ha. Vilket för mig känns helt meningslöst, gå runt med en klocka som man önskar va något det inte är. Pinsamt till och med.

Jag skulle hemsk gärna äga en Paul Newman eller Milsub, men det ligger en bra bit över mig. Men jag skulle aldrig köpa en kopia/designplankning av dessa klockor då det känns fullständigt meningslöst och pinsamt.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Var lite hygglig mot grabben. Om han gillar klockan så är väl det bra. Att den sedan är rätt ful är ju en annan sak ;)
 

Bjorn1

Breitling
Jag tycker det är fel att ta ett annat företags design och tjäna pengar på det. Hommage är alltid "nästan" klockor, en kopia av det man egentligen vill ha. Vilket för mig känns helt meningslöst, gå runt med en klocka som man önskar va något det inte är. Pinsamt till och med.

Jag skulle hemsk gärna äga en Paul Newman eller Milsub, men det ligger en bra bit över mig. Men jag skulle aldrig köpa en kopia/designplankning av dessa klockor då det känns fullständigt meningslöst och pinsamt.

Jag vill ju inte ha Daytonan, är öht måttligt förtjust i Rolex med undantag möjligtvis för en gammal milsub, men ville gärna ha en mindre Armida än min A1:a (hade A2:an en kort stund men kände inte så mycket för den) och ville gärna också ha en quartzare att bara slänga på utan krångel.

Tror kanske jag kan vara nöjd med mitt Armidainnehav om jag kunde hitta en mindre modell i brons. Och kanske en A1:a i brons.

Även detta kan anföras: http://www.ablogtowatch.com/ask-wat...panies-suing-copyright-infringement-day-long/

Det är fel att ta ett annat företags design och tjäna pengar på den, om den är skyddad. Annars är det business as usual. Jobbigt om Saab aldrig hade kunnat sätta fyra hjul på en bil bara för att Ford gjort det tidigare...
 
Topp