• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snick snack om Visare!

Xalle

Audemars
2-Faktor
6464c735c8061c3a9617b3cc120a5128.jpg
Tänkte bara kolla läget vad som är bra visare på en klocka! För det är ju alltid snack om LLDs visare som enligt många ser ut som om dom skulle vara stansade ut ifrån en påse skit! Men jag är inte riktigt enig. Jag gillar dom, LLDs visare ser bara retro ut i mina ögon. Visa gärna och förklara vad som bär upp ett par vackra "visare". Vad är konstverk och vad är mindre attraktiva visare... Så man kan lära sig något! Eller kort och gott vad är ett par kvalitets visare på en klocka!? Xalle
 
6464c735c8061c3a9617b3cc120a5128.jpg
Tänkte bara kolla läget vad som är bra visare på en klocka! För det är ju alltid snack om LLDs visare som enligt många ser ut som om dom skulle vara stansade ut ifrån en påse skit! Men jag är inte riktigt enig. Jag gillar dom, LLDs visare ser bara retro ut i mina ögon. Visa gärna och förklara vad som bär upp ett par vackra "visare". Vad är konstverk och vad är mindre attraktiva visare... Så man kan lära sig något! Eller kort och gott vad är ett par kvalitets visare på en klocka!? Xalle

De enklaste visarna kan funka på rätt klocka.
Andra klockor kräver snitsigare visare.
Jag kan omöjligt säga vilka visare som är bra, vackra eller konstverk.
Tycker det beror på vilken klocka de sitter på.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag tror det är många som delar din åsikt Bluesmanv8, men är LLDs visare av sämre kvalitet eller bara fel av estetiska orsaker? Med tanke på dom personer som ofta nämner LLD som exempel på kassa visare...
 

Joseph

Cartier
Visarna måste vara i harmoni med resten av klockan. Så beror ju på. Jag är svag för svärdvisare ( på rätt klocka såklart)
 

Sond

Patek
Min favorittyp av visare är Dauphine. Om jag bara tänker på visare, men det ska givetvis funka med klockan också. Med det sagt tycker jag att mercedesvisare är grymma till Sub.

Dauphine på mitt senaste köp:
image.jpg

Håller helt med om att de där visarna är de vackraste om man bara tittar på visarna. Att sedan vissa andra visare passar bättre på andra klockor är en annan sak. Dock heter de Aplpha-visare: https://klocksnack.se/threads/marken-rämnar-dauphine-är-alpha-eller.12535/

En bild på min med Alpha:
IMG_8360.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Visarna på LLD är ju stansade för att de är det på originalet, så det finns en tanke bakom!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor


Personligen är jag svar för GS visare som är skarpa och vassa, polerade på sidorna och borstade på ovansidan så att någonting på dem alltid fångas av ljuset och lyser upp visarna vilket ökar läsbarheten.

Är även svag för slutna sekundvisare, alltså sekundvisare utan hål i mitten.

Platta visare är tråkigt! Kolla in PR-visaren, inte ens den är platt.

Sen finns det ju annat kul också; Visare med onyxinlägg, blånerade visare etc.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
a6397f04c4a9c4ac1aeca294523f1ed0.jpg
Rent funktionellt är ju visarna det mest viktiga för att visa tiden på en klocka men lika väl inte alltid det mest estetiska... Till historien hör att jag satt och granska visarna till denna klocka för 40 spänn och blev ganska förvånad att visarna var i alla fall funktionella...
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Håller helt med om att de där visarna är de vackraste om man bara tittar på visarna. Att sedan vissa andra visare passar bättre på andra klockor är en annan sak. Dock heter de Aplpha-visare: https://klocksnack.se/threads/marken-rämnar-dauphine-är-alpha-eller.12535/

En bild på min med Alpha:
IMG_8360.jpg

Mycket fin klocka Sond! Dina visare gör en hel del för utseendet. På DJ är det just detaljerna som gör skillnad tycker jag.

Så som jag förstått det är dauphine bredare än alpha, kort sagt. Jag köpte klockan från Jacek och HQ Milton med beskrivningen "dauphine hands"... Och Jacek tillhör de mer kunniga i djungeln av Rolex. Klart att alla kan ha fel, men men...

Oavsett namn: den här formen på visarna är guld i en elegant klocka
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Det ser ut som jag personligen lider av SHS då jag har Införskaffat två av dom mest karakteristiska SHS köpen på marknaden:D. Dock så anser jag personligen att WIS personer har OCD med tanke på all diskussion Explorer 214270 har fått gällande för sina korta visare.
274b86d4ce8135d1c6a56919b79619b5.jpg
 
  • Like
Reactions: ZQT

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
För mig har det visat sig att visarna varit en mycket viktigt del av en klockas utseende. Gillar oftast de som sticker ut lite, och fångar blickfånget lite extra... Här några favoriter samlade på samma bild...



På bilden nedan blev valet enkelt vilken DJ jag gillade lite mer bl.a. pga utseendet på visarna... Självklart Dauphinevisare framför de lite intetsägande raka :)

 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det ser ut som jag personligen lider av SHS då jag har Införskaffat två av dom mest karakteristiska SHS köpen på marknaden:D. Dock så anser jag personligen att WIS personer har OCD med tanke på all diskussion Explorer 214270 har fått gällande för sina korta visare.
274b86d4ce8135d1c6a56919b79619b5.jpg
Personligen har jag inget problem med SHS, men jag vet folk på forumet som har det :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
För mig har det visat sig att visarna varit en mycket viktigt del av en klockas utseende. Gillar oftast de som sticker ut lite, och fångar blickfånget lite extra... Här några favoriter samlade på samma bild...



På bilden nedan blev valet enkelt vilken DJ jag gillade lite mer bl.a. pga utseendet på visarna... Självklart Dauphinevisare framför de lite intetsägande raka :)

Sorry dubbelinlägg :p

Fan en sån där City har min farsa och han undrar om jag ville ha den :p han dök tydligen med den på 70-talet.
 

MånsT

Rolex
Visarna ska givetvis vara i harmoni med resten av klockan, en typs visare kan se perfekt ut på en modell medan dem ser förfärliga ut på en annan. Två exemplar som jag är väldigt svag för är gamla Seamasterns svärdvisare samt de A. Lange & Söhne använder:

A-Lange-and-Sohne-1815.jpg
 
Topp