• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snowflake på service....behöver råd!

Ryttaren

Rolex
Hej,
Har precis lämnat in min Tudor flinga på kostnadsförslag för service/översyn hos Rob Engström. De sa att de normalt byter plexit för att t.ex. täthetsgarantin ska gälla, detta trots att jag har en nästan nytt glas på :(

Tanken slog då att sätta dit ett plexi för no-date. Jag vill ha datum men tycker estetiskt mer om subbarna utan bubblan. De trodde att det skulle vara en "tillåten" ändring.

Har sett några på nätet och tycker det ser bra ut.

Vad säger ni, är det hädelse att skapa en "snow-dweller" :)

Jag är ingen flippare så räknar med att behålla den, och skulle det bli aktuellt är det ju inget jättejobb att sätta dit orginalplexi i samband med täthetsöversyn.


Exbild från rolexforums.com

cl3OjQq.jpg



Min sub:
tN3hmIe.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är nog inga problem. Att tänka på är att du får serviceglas som inte är lika kupade som gamla tiders superdome. Det kommer att vara nästan platt. Ska du ha kupat glas så får du nog jaga fram det först och bifoga det för servicen.
 

Ryttaren

Rolex
Joo, räknade med att det blir serviceglas. Det har jag idag också fast med bubblan.

Lite fel ordval kanske, med originalplexi menade jag typen med bubbla.

/n
 

calzone

Vacheron
Va dåligt att dom inte garanterar tätheten med det gamla plexit. Min urmakare lämnar 2 årsgaranti även på tätheten av det gamla plexit :D


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

Ryttaren

Rolex
Tack för alla synpunkter. Lite svider det att frångå orginalitet, hade känts värre med en rolex dock.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om du ändå funderar på att skita i datumbubblan... så är doomat plexi, i alla lägen, mysigast, punkt slut!!!
 

vekktah

Cartier
Finns ju dem som tar bort bubblan på sina rolex så gör som du vill. Jag tycker den är för stor generellt och en vän gjorde nyligen samma på sin datejust och det lev riktigt clean och snyggt.

På min 1680 är bubblan kvar men när det vankas service så blir det utan. Lätt.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Finns ju dem som tar bort bubblan på sina rolex så gör som du vill. Jag tycker den är för stor generellt och en vän gjorde nyligen samma på sin datejust och det lev riktigt clean och snyggt.

På min 1680 är bubblan kvar men när det vankas service så blir det utan. Lätt.

Att ta bort bubblan på ett plexi låter ju intressant.... Tror det slutar i svordomar!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hur lätt som helst. Fram med filen, sedan sandpapper och avsluta polermedel. Man kan passa på att kupa glaset lite extra när man håller på.

Ah...slugt...såg framför mig ett stämjärn. En blodig tumme och ett spräckt plexi.... Fila ner skiten.....tänkte inte på det...
 

vekktah

Cartier
Syftade då iofs på typ Niclas Arvids metod på safir, men allt funkar väl. I vännens fall byte till slätt glas

dumu6e3a.jpg
 
Hej,
Har precis lämnat in min Tudor flinga på kostnadsförslag för service/översyn hos Rob Engström. De sa att de normalt byter plexit för att t.ex. täthetsgarantin ska gälla, detta trots att jag har en nästan nytt glas på :(

Har du fått nått kostnadsförslag? Jag har en flinga som jag skulle behöva lämna in snart och är därför intresserad av hur mycket jag bör räkna med i servicekostnad.
 

Ryttaren

Rolex
Har du fått nått kostnadsförslag? Jag har en flinga som jag skulle behöva lämna in snart och är därför intresserad av hur mycket jag bör räkna med i servicekostnad.

Hej,
Ja, har fått ett pris på 5.300:- för en komplett översyn med byte av glas, krona, bandstift och div slitdelar. Även rotorlagret var slut och måste bytas. (Rotorn hade skrapat lite i bryggan)

Går säkert att serva lite billigare iom att det är ett ETA verk. Jag har dock aldrig haft med Rob E att göra innan men fick ett väldigt trevligt och bra bemötande och sånt har jag inget emot att ge lite extra för.

Jag frågade om de kunde öppna klockan så jag fick se urverket eftersom jag inte sett det innan och det gick bra. Inte alltid självklart hos andra handlare.

/n
 
Hej,
Ja, har fått ett pris på 5.300:- för en komplett översyn med byte av glas, krona, bandstift och div slitdelar. Även rotorlagret var slut och måste bytas. (Rotorn hade skrapat lite i bryggan)

Går säkert att serva lite billigare iom att det är ett ETA verk. Jag har dock aldrig haft med Rob E att göra innan men fick ett väldigt trevligt och bra bemötande och sånt har jag inget emot att ge lite extra för.

Jag frågade om de kunde öppna klockan så jag fick se urverket eftersom jag inte sett det innan och det gick bra. Inte alltid självklart hos andra handlare.

/n
Tack för informationen. Har själv väldigt dålig koll på vilka aktörer som man vågar lita på med sin klocka, i Sandviken vet jag iaf att det inte finns någon. Det är ju inte gratis med 5.300:- men klockintresset är väl inte känt för att vara billigt =)
 

Ryttaren

Rolex
Visst är det sjukt att man kan lägga 5 papp på en service när man för ett par år sedan aldrig skulle tittat på en klocka dyrare än 2000:- :)

Jag köpte klockan med okänd servicehistorik så det känns skönt att få den helt genomgången. Gissar att den kommer vara min no:1 på handleden en tag framöver.

Så nu blir det väntan i 4-5 veckor...
 

calzone

Vacheron
Visst är det sjukt att man kan lägga 5 papp på en service när man för ett par år sedan aldrig skulle tittat på en klocka dyrare än 2000:- :)

Jag köpte klockan med okänd servicehistorik så det känns skönt att få den helt genomgången. Gissar att den kommer vara min no:1 på handleden en tag framöver.

Så nu blir det väntan i 4-5 veckor...

Du gör helt rätt i detta, fler borde serva sina klockor !
 
Topp