• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snowflakes in da house!

Ok, tack för input Per.

Bestämde mig för att slå till på bägge. Om det finns intresse så tänker jag sälja den med no-date. Hämtar upp dem om två veckor så finns mer info och bilder då.
 

Daytona96

Rolex
Gårdagens val!

image.jpeg
Grym flinga du har!:hungry:
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ok, tack för input Per.

Bestämde mig för att slå till på bägge. Om det finns intresse så tänker jag sälja den med no-date. Hämtar upp dem om två veckor så finns mer info och bilder då.
Ingen expert men det är något med insertet på den svarta som jag tycker ser lite fishy ut!? Bla 30-markeringen ser lite "skev" ut samt lumepluppen ser konstig ut!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för input!

Stämmer att det är en refisnished dial men ang insert så håller jag inte med om att den ser fel ut. Kollade på de exempel som hänvisades till i länken och kopian där har den tydligt felaktiga 4an men tycker inte det stämmer med detta exemplar.

"D.) the 4 in "40" should not have a sharp point at the elbow if the top of the 4 is narrow and pointed on the inside. It should be squared off. If it's wide at the top, then the elbow can be sharp and pointed. But not either way. (is this clear as mud?)"
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för input!

Stämmer att det är en refisnished dial men ang insert så håller jag inte med om att den ser fel ut. Kollade på de exempel som hänvisades till i länken och kopian där har den tydligt felaktiga 4an men tycker inte det stämmer med detta exemplar.

"D.) the 4 in "40" should not have a sharp point at the elbow if the top of the 4 is narrow and pointed on the inside. It should be squared off. If it's wide at the top, then the elbow can be sharp and pointed. But not either way. (is this clear as mud?)"
Men bara för att 40 inte är fel så betyder det ju inte att insertet är äkta när allt det andra ser konstigt ut! Jämför med andra insert så ser du ganska snabbt att ngt är fel! I och med att du nu sagt att du skall sälja vidare just detta exemplar så vore det nog bra att tänka ett extra varv innan du köper den!
 
Men bara för att 40 inte är fel så betyder det ju inte att insertet är äkta när allt det andra ser konstigt ut! Jämför med andra insert så ser du ganska snabbt att ngt är fel! I och med att du nu sagt att du skall sälja vidare just detta exemplar så vore det nog bra att tänka ett extra varv innan du köper den!
Det är såklart sant. Kollar med säljaren som ju trots allt ska vara en seriös handlare vad dem har att säga.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Seriös vet det fan. Var och varannan klocka har ommålad tavla men det värsta är ju att det finns ju kilovis med fakedelar på hemsidan. Tex fakeboetter till vintagemodeller:
http://vintagewatchesmq.com/minhquy...category_id=96&option=com_virtuemart&Itemid=1

Skulle nog inte våga köpa någonting av den där handlaren.

Jo, men ommålade dials är nog väldigt vanligt förekommande utan att det för den skull är något "skumt". Men att saluföra kopierade delar är både skumt och dessutom olagligt skulle jag tro!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för input!

Stämmer att det är en refisnished dial men ang insert så håller jag inte med om att den ser fel ut. Kollade på de exempel som hänvisades till i länken och kopian där har den tydligt felaktiga 4an men tycker inte det stämmer med detta exemplar.

"D.) the 4 in "40" should not have a sharp point at the elbow if the top of the 4 is narrow and pointed on the inside. It should be squared off. If it's wide at the top, then the elbow can be sharp and pointed. But not either way. (is this clear as mud?)"
Lite klurig text, som jag var tvungen att läsa om några gånger, men just 4 är ju precis det han pratar om, som en tell på fake. På det exemplar du länkade till är ju fyran "narrow and pointed on the inside" OCH "sharp point at the elbow". Dvs. INTE "wide at the top", men "armbågen" ÄR vass och spetsig.

EDIT: Fakeinserten i tråden på VRF, har dock inte likadan "4" som det du länkade till, men tydligen även det fake, men det blir lite förvirrade...
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Jo, men ommålade dials är nog väldigt vanligt förekommande utan att det för den skull är något "skumt". Men att saluföra kopierade delar är både skumt och dessutom olagligt skulle jag tro!
Du skrev att det var en seriös handlare vilket jag nog inte tycker att det verkar som. Det är inte olagligt att sälja klockor med ommålade tavlor men tror inte det skulle klassas som helt seriöst av många vintageköpare. Men köper man med öppna ögon och inte bryr sig om att mkt av värdet på vintage sitter i tavlor och orörda delar så kör. Men jag menar att eftersom handlaren inte drar sig för att sälja fakedelar så skulle jag ha svårt att lita på att allt var 100% om jag köpte en klocka därifrån. Du gör självklart precis som du vill, tänkte bara göra dig uppmärksam på att handlaren du hittat inte bara har rent mjöl i påsen och du borde kolla upp klockorna noga innan du slår till.
Fortsätt tråla privatannonser istället:)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ska eventuellt kolla på den nästa vecka då jag ska till Ho Chi Minh med jobbet iafl.
Ok! Fick du någon förklaring vad som hände med den svarta? Blev de uppmärksammade om att den var knas och drog tillbaka den? Som sagt även om den blåa ser fin ut hade jag varit lite rädd för att överhuvudtaget göra affärer med denna handlare efter allt! But its your call :)
 
Ok! Fick du någon förklaring vad som hände med den svarta? Blev de uppmärksammade om att den var knas och drog tillbaka den? Som sagt även om den blåa ser fin ut hade jag varit lite rädd för att överhuvudtaget göra affärer med denna handlare efter allt! But its your call :)

Nja, det var lite "oklart". De trodde att den var äkta men min erfarenhet är att handlarna ofta är generalister snarare än experter när det kommer till vintage. Sen finns det såklart undantag. Kommer bli intressant att göra ett besök...
 
Topp