• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

So it begins...

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Har missat denna tråd helt, så är det när man är "borta" på semestern på mer än ett sätt.

Grattis! Kul med en (blivande) urmakare här. Vet du hur många det var som sökte?
 

Sch0nning

Cartier
Vad roligt! Hade planer på att söka nu, men blev inte så av olika anledningar.
Jag var dock där i våras på prova på "kurs". Riktigt trevliga lärare och skön stämning.
Ett stort lycka till!
 
Info om det som skett första skoldagarna:
Vi har börjat lära oss hur man hanterar olika verktyg och maskiner, samt börja tillverka vissa egna redskap och verktyg!

Sista bilden är även toleransen i MM för avvikelse från de uppgifter som är angivna i ritningar.

Mer kommer snart!

image.jpg
image.jpg
 

Apansson

Torpare
Extremt avis. Synd att man själv är mer darrhänt än en parkinsons-patient 22 år gammal, annars hade jag lätt sökt det där.
 
Det är kittet man köper själv från Bergeon, genom skolan!
Är inte helt säker på om det är ett helt set som Bergeon plockat ihop, eller om skolan gjort det, får ta och kika imorgon!

Uppdatering om skolan:
Det är otroligt mycket svårare än jag trodde, men man lär sig oerhört mycket om verktygshantering, olika ämnen, klockorna i sig och mycket, MYCKET mer!

Fler updates kommer självfallet inom mycket snar framtid!

STORT tack återigen för alla generösa ord, det uppskattas enormt!
 
Uppdatering då mycket har gått framåt under tiden sedan senaste post!

Vi har börjat jobba och bygga delar till vårt elevur som vi skapar under vårt första år.

Nedan syns de mässingsplan som ska bli verkbottnarna, de olika hjulen och drivarna samt pendeln.
Utöver det så har verkpelare, pelarskruvar och en rad olika verktyg gjorts.

image.jpg



image.jpg


Avstånd för de olika axlarna för hjul & drivarna.

image.jpg



Fler poster och bilder kommer självklart om intresse visas!
 
Merparten av första året är helt enkelt förberedelse för 2:a och 3:e året, då man håller på med armbansur och fickur under de två senare åren.
Första året är på så sätt träning i både fingerfärdighet, mental inställning till olika uppgifter, precision och så vidare.

I början av den här terminen trodde jag att en millimeter var lite, och att en tiondels millimeter var obefintligt litet.
Nu, efter bara två månader så är svarvningsprecisionen nere på hundradelar.

Inlärningskurvan har gått rakt upp, och det har vart en del att göra och mycket att nytt att lära sig, men för varje dag som går så inser jag att det var rätt beslut att börja på skolan!

Rekommenderar starkt att komma på "Prova på" dagarna om man är intresserad!
Då får man träffa en del av oss elever, se hur skolan ser ut, prova på en del olika uppgifter och så vidare!
 

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Stort grattis till ett grymt karriärval! tror t.o.m jag har en gammal kompis från Österlen som också går urmakare där uppe! Kul att se och håll oss gärna mer uppdaterade! :D
 
Topp