• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

So it begins...

Pistol_Pete

Panerai
Tack som fan för underhållningen! Jag säger som andra redan har gjort: Fortsätt gärna uppdatera, så blir det här en av KS absolut mest intressanta trådar.
Lycka till med utbildningen!
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Toppen att du delar med dig!! Uppskattas. Och jag rekommenderar också prova-på dagarna, gjorde dem för en 4-5 år sedan, var helkul. Sista dagen fick man ta isär isär ett 6497 verk o sätta ihop igen. Och det funkade, jag var mycket nöjd med mig själv! :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Merparten av första året är helt enkelt förberedelse för 2:a och 3:e året, då man håller på med armbansur och fickur under de två senare åren.
Första året är på så sätt träning i både fingerfärdighet, mental inställning till olika uppgifter, precision och så vidare.

I början av den här terminen trodde jag att en millimeter var lite, och att en tiondels millimeter var obefintligt litet.
Nu, efter bara två månader så är svarvningsprecisionen nere på hundradelar.

Inlärningskurvan har gått rakt upp, och det har vart en del att göra och mycket att nytt att lära sig, men för varje dag som går så inser jag att det var rätt beslut att börja på skolan!

Rekommenderar starkt att komma på "Prova på" dagarna om man är intresserad!
Då får man träffa en del av oss elever, se hur skolan ser ut, prova på en del olika uppgifter och så vidare!
Låter spännande och kul. När är prova på-dagarna?
 
Svar på vad verktygskittet kostade så var det kring 29.000kr

Här kommer lite fler bilder på de tidiga stadierna av bordsuret.
Ritningar, mått & skisser har fyllt de senaste dagarna!

Grundplacering av hjul & drivar på insidan av uret. (Ej med någon komplikation, men månfasfunktion ska ses över om det går att bygga!)

image.jpg


image.jpg


image.jpg


Balans på det tidigare visade Orisverket. (Rätt dåligt skick)

image.jpg


Lite närbilder på samma verk.

image.jpg


image.jpg


För er som undrar vart gränsen går mellan patina och mögel; jag låter den här tala för sig själv.

image.jpg



Mer kommer snart!
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Skrev grattis men såg att tråden inte direkt var ny.. oavsett så verkar det vara en spännande utbildning!
 
Dåligt med uppdateringar här! :D
Hur går det? Är det fortfarande lika kul?

Ja för fan!
Börjar tredje och sista året på måndag faktiskt!
Tredje året består av 2x6 veckors praktik, 6v per termin. De olika verk som vi kommer gå genom är 7751, 7753, 7754 etc. (7750 Bas gick vi igenom i slutet av andra året.) 861/1861/1863 från Omega, dvs Speedmaster Moonwatch-verket, Frederic Piguet kronograf, Vulcain Cricket och lite annat skoj!
Sen framåt vårkanten så är det slutprover för både gesällbrev och WOSTEP-Certifiering!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja för fan!
Börjar tredje och sista året på måndag faktiskt!
Tredje året består av 2x6 veckors praktik, 6v per termin. De olika verk som vi kommer gå genom är 7751, 7753, 7754 etc. (7750 Bas gick vi igenom i slutet av andra året.) 861/1861/1863 från Omega, dvs Speedmaster Moonwatch-verket, Frederic Piguet kronograf, Vulcain Cricket och lite annat skoj!
Sen framåt vårkanten så är det slutprover för både gesällbrev och WOSTEP-Certifiering!
Kul att höra! Fortfarande inställd på London därefter?
 
Topp