Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Solglas med koppling till klockor

Diskussion i 'Vintage' startad av hejo, 19 april 2013.

1. hejo
    Trådstartare

hejo Borgare

Då det berördes i en tråd tidigare så kunde jag inte låta bli att försöka uppliva tröttheten
    på Vintage sektionen med en solglasögontråd.....

Ett måste för den inbitne Speedyägaren (nördvarning)......

.....och ett tips inför den kommande sommaren ;-) och denna soliga dagen till ära...

Speedyn är ju en klocka som sällan lämnar någon oberörd (antingen åt ena eller andra hållet).
    Då jag är åt det smått fanatiska hållet (lätt överintresserad) så är det ju inte bara
    klockan och dess historia som intresserar mig utan även saker som är kopplade till historien.

Just i detta fall så är det solglasögonen som tilldelades NASA´s astonauter.

Just dessa glasögon har tillhört Pete Conrad (kommandokapselns pilot på Apollo 12),
    finns numer att beskåda på Smithsonian Air and Space Museum i Washington (för den överintresserade).

Glasögonen är från American Optics och har sett likadana ut sedan de kom ut på marknaden 1958.
    Modellen heter Flight Goggle 58 eller rätt o slätt Original Pilot.
    American Optics har levererat solglasögon till Amerikanska försvaret sedan -30-talet
    och företaget har tillverkat glasögon sedan 1826.

Alltså en självklar assocear för den hängivne Speedyälskaren eller varför inte GMT fantasten
    då de har en delad rymdhistoria.

Glasögonen (finns i två linsstorlekar) är fantastiskt sköna att bära och är väldigt funktionella.
    Personligen tycker jag att de sopar banan med RayBan. Jämföresevis så är de till och med extremt billiga :)

Här två bilder på kombinationen en monocromeniserad för att få den rätta vintagekänslan.

O så en asvlutande hälsning för de som missat kopplingen till GMT:n (vänligen bortse från mitt gnällstycke,
    det är sedan länge passé)

http://www.network54.com/Forum/594638/message/1291657539/V%E4rldens+b%E4sta+klocka-------

Nördhälsningar från Halland....

/Henrik

Criss Cross gillar detta.
  2. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Två favoritklockor. Intressant länk om rymdkopplingen. Speedyns historia kände jag förstås till, men inte Gmt.

paradis gillar detta.
  3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Fulsnygga, som kräver sin man/kvinna! Kul läsning!

4. _jonte

_jonte Friends of KS

Har velat ha såna länge, men ännu inte hittat nån butik/flygplats med såna att prova. Hur vet man vilken storlek som passar?

5. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Snygga brillor och trevlig tråd!

6. lex

lex Bonde

Coolt!
    Jag frågar också vilken storlek man ska välja?

är det dessa Robert DeNiro har i Taxi Driver? vilken storlek är det på dem i så fall?

7. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Vart är enklast att köpa dem ifrån? Och storleksmässigt, vad ska man tänka på? Snygga/annorlunda brillor är de verkligen

8. Tuff

Tuff Stadsbo

De har diskuterats lite men de skulle också kunna vara Randolph Engineering.

Jag kör själv Randolph och älskar dem verkligen. Sjukt mycke kvalite, dock i nästan samma prisklass som Ray Ban.
    Fastnade för Randolph för deras känsla var snäppet vassare än AO. Och ändå så billiga i staterna...

Dessa glasögon är exakt samma som AO egentligen. Enbart tillverkaren som skiljer.

seikoswede gillar detta.
  9. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Detta ex. GMT 1675 är en av dom tre som var en sväng uppe,tom 3ggrhttp://i.imgur.com/1phBQPO.jpg Såldes senare för 131.000 USD på Auktion.Apollo 17.

10. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
  11. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Återanvänder den här gamla favoritbilden. Så jävla cool.

hejo gillar detta.
  12. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Onekligen en tuff bild - men jag har hört det tisslas och tasslas om att det ska vara Ray-Bans på bilden...

13. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Minsann! Vilken modell då?

Edit: Hittade nåt om det på Ray Bans hemsida, där ser man.

14. hejo
    Trådstartare

hejo Borgare

Det där får höga herrn utveckla med lite mer välgrundad fakta. Man kan inte bara häva ur sig saker som förändrar världsbilden utan att ge en grund för sitt uttalande - rättning mittåt :mad:

/Henrik

15. hejo
    Trådstartare

hejo Borgare

Snyggt, där satt 1675:an oxå :)

/Henrik

16. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tror Conrad har en Glycine Airman förutom Speedy Pro.

17. Singular

Glajorna på bilden ser inte ut som AO/Randolph - de ser ärligt talat mer ut som Caravan. Vill minnas att den gode Haagen skrivit om det.

MKRGG gillar detta.
  18. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Önsketänkande, skalmarna ser precis ut som AO, lite bredare, inte som caravan?

19. Singular

Och om vi ska vara realistiska; det behöver ju inte av nödvändighet vara samma modell på båda.

20. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Svensk leverantör för American Optics är aosolglasogon.se (låter skumt men har kollat på AO´s hemsida i USA och dom är auktoriserade åf.)

21. 10past10

10past10 Bonde

Jag gillar kopplingen mellan Persol och Submariner. Två ikoner (eller, ja tre ikoner kanske man skall säga då ju mcqueen rimligen bör ha det epitetet också).

Aquaracer2 gillar detta.
  22. vekktah

vekktah Borgare

Om någon fräsig lirare hade haft monokel tillsammans med en sub/omega/etc för 40 år sen hade ni köpt det då ;-) ?

23. 10past10

10past10 Bonde

Givetvis.
    Förutsatt att du menar solglasöga-monokel.
    I väntan på att du letar fram den färsiga liraren kör jag vidare med pirat-lapp, som jag upplever ger ett utmärkt UV-skydd.

vekktah gillar detta.
  24. meo_swe

meo_swe Biskop

Mina slantar ligger också på Airman

25. A.Gold

A.Gold Stadsbo

Dessa brillor vill jag ha! Någon som vet/kan luska ut vilken modell det är och vem som har tillverkat dem?

26. par

par Friends of KS

Ser ut som ett par Carrera nästan?

27. seikoswede

seikoswede Borgare

Kul att andra här också kör med Randolph's!

Trogen favorit sedan många år! Här dagens par med non-vintage Orient cal. 469.

Jim

Camo00 gillar detta.