• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Solglas med koppling till klockor

hejo

Panerai
Då det berördes i en tråd tidigare så kunde jag inte låta bli att försöka uppliva tröttheten
på Vintage sektionen med en solglasögontråd.....

Ett måste för den inbitne Speedyägaren (nördvarning)......

.....och ett tips inför den kommande sommaren ;-) och denna soliga dagen till ära...

Speedyn är ju en klocka som sällan lämnar någon oberörd (antingen åt ena eller andra hållet).
Då jag är åt det smått fanatiska hållet (lätt överintresserad) så är det ju inte bara
klockan och dess historia som intresserar mig utan även saker som är kopplade till historien.

Just i detta fall så är det solglasögonen som tilldelades NASA´s astonauter.

pete_conrad.jpg


ap_12_sunglasses_PeteConrad.jpg


Just dessa glasögon har tillhört Pete Conrad (kommandokapselns pilot på Apollo 12),
finns numer att beskåda på Smithsonian Air and Space Museum i Washington (för den överintresserade).

Glasögonen är från American Optics och har sett likadana ut sedan de kom ut på marknaden 1958.
Modellen heter Flight Goggle 58 eller rätt o slätt Original Pilot.
American Optics har levererat solglasögon till Amerikanska försvaret sedan -30-talet
och företaget har tillverkat glasögon sedan 1826.

Alltså en självklar assocear för den hängivne Speedyälskaren eller varför inte GMT fantasten
då de har en delad rymdhistoria.

Glasögonen (finns i två linsstorlekar) är fantastiskt sköna att bära och är väldigt funktionella.
Personligen tycker jag att de sopar banan med RayBan. Jämföresevis så är de till och med extremt billiga :)

Här två bilder på kombinationen en monocromeniserad för att få den rätta vintagekänslan.

IMG_5826.jpg


IMG_5830.jpg


O så en asvlutande hälsning för de som missat kopplingen till GMT:n (vänligen bortse från mitt gnällstycke,
det är sedan länge passé)

http://www.network54.com/Forum/594638/message/1291657539/V%E4rldens+b%E4sta+klocka-------

Nördhälsningar från Halland....

/Henrik
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Två favoritklockor. Intressant länk om rymdkopplingen. Speedyns historia kände jag förstås till, men inte Gmt.
 

_jonte

Patek
Har velat ha såna länge, men ännu inte hittat nån butik/flygplats med såna att prova. Hur vet man vilken storlek som passar?
 

lex

Omega
Coolt!
Jag frågar också vilken storlek man ska välja?

är det dessa Robert DeNiro har i Taxi Driver? vilken storlek är det på dem i så fall?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Vart är enklast att köpa dem ifrån? Och storleksmässigt, vad ska man tänka på? Snygga/annorlunda brillor är de verkligen
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Coolt!
är det dessa Robert DeNiro har i Taxi Driver? vilken storlek är det på dem i så fall?

De har diskuterats lite men de skulle också kunna vara Randolph Engineering.

Jag kör själv Randolph och älskar dem verkligen. Sjukt mycke kvalite, dock i nästan samma prisklass som Ray Ban.
Fastnade för Randolph för deras känsla var snäppet vassare än AO. Och ändå så billiga i staterna...

AF53663_2.jpg


Dessa glasögon är exakt samma som AO egentligen. Enbart tillverkaren som skiljer.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Onekligen en tuff bild - men jag har hört det tisslas och tasslas om att det ska vara Ray-Bans på bilden...
 

hejo

Panerai
Onekligen en tuff bild - men jag har hört det tisslas och tasslas om att det ska vara Ray-Bans på bilden...

Det där får höga herrn utveckla med lite mer välgrundad fakta. Man kan inte bara häva ur sig saker som förändrar världsbilden utan att ge en grund för sitt uttalande - rättning mittåt :mad:

/Henrik
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Glajorna på bilden ser inte ut som AO/Randolph - de ser ärligt talat mer ut som Caravan. Vill minnas att den gode Haagen skrivit om det.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Svensk leverantör för American Optics är aosolglasogon.se (låter skumt men har kollat på AO´s hemsida i USA och dom är auktoriserade åf.)
 

10past10

Omega
Jag gillar kopplingen mellan Persol och Submariner. Två ikoner (eller, ja tre ikoner kanske man skall säga då ju mcqueen rimligen bör ha det epitetet också).

56b.jpg
 

vekktah

Cartier
Om någon fräsig lirare hade haft monokel tillsammans med en sub/omega/etc för 40 år sen hade ni köpt det då ;-) ?
 

10past10

Omega
Givetvis.
Förutsatt att du menar solglasöga-monokel.
I väntan på att du letar fram den färsiga liraren kör jag vidare med pirat-lapp, som jag upplever ger ett utmärkt UV-skydd.

ju_25_ads_50s_60s_11.jpg
 
Topp