• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Som gammal "Glycinist" blev jag varm i hjärtat idag...

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Satt på flyget hem från Helsinki och ströbläddrade i det där magasinet som brukar "ligga i stolsfickan framför dig" preciiis bakom lappen som visar hur du ska bete dig om det går käpprätt åt helvete.. Idag gick det bra och detta var vad jag såg..
A2D375D4-2DF2-4857-AC08-74B028799394_zps4uskmeia.jpg

Tycker det var länge sedan man såg några "Luftgubbar" på bild. Ni som har någon kvar kan ni inte slänga in en bild eller 2 :)
 
Ursäkt att jag småkapar tråden!
Nu när Glycine diskuteras.
Jag har ett par quarts-glycine sedan några år tillbaka, fina klockor men till budgetpris i jämförelse med automaterna!
Hur anses dessa reliker i "klockkretsar", har de något värde??
 
Den första klocka jag köpte var en Glycine quartzare och vid en första googling av märket kring -08/-09 kom jag till systerforumet som då hade sin gula skepnad. Där fanns det en massa bilder på riktigt häftiga modeller som gav mersmak, en av dem var Airman SST Pumpkin som jag blev helt såld på när jag såg den första gången. Det dröjde ett tag innan jag gjorde slag i saken men här kommer en bild ur något slags grodperspektiv på senaste tillskottet i lådan, har suttit på armen i princip ända sedan jag fick hem den dan före nyår och jag är toknöjd:
WP_20131230_024.jpg
 
Kul!

Här är den senaste luftgubben som landat hos mig...

image.jpg


:)


Hur pass lättlästa är puristversionerna av Airman egentligen? Jag vågade inte välja en sån av rädsla för att behöva hala fram telefonen för att vara säker på aktuell timme. Om man har flera klockor i rotation kan jag tänka att man blir lite lurad om man kastar en snabb blick på sin 24-timmars klocka?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur pass lättlästa är puristversionerna av Airman egentligen? Jag vågade inte välja en sån av rädsla för att behöva hala fram telefonen för att vara säker på aktuell timme. Om man har flera klockor i rotation kan jag tänka att man blir lite lurad om man kastar en snabb blick på sin 24-timmars klocka?
Det är klart annorlunda vid första blicken. Men efter en stund så fattar man inte att inte alla klockor har 24 timmars visning. Glasklart!!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känner att jag måste bidra med några bilder på mina gamla Luftgubbar. Ingen kvar i lådan idag men är lite sugen på en Base 22 igen... Kanske den svarta Mystery eller vad den heter...
Vintage SST
53a4a5ce.jpg

SST 06
IMGP3163.jpg

Båda generationerna..
IMGP3159.jpg


Å så Base 22:an
c898b0d8.jpg

Å en till bild med ett Hirsch som passade kanon :)
IMGP3229-1.jpg


Denna kanske man skulle testa...
9b6b2501064323c0cb759e01ff35dc92_zps5f5e8acb.jpg
 
Känner att jag måste bidra med några bilder på mina gamla Luftgubbar. Ingen kvar i lådan idag men är lite sugen på en Base 22 igen... Kanske den svarta Mystery eller vad den heter...

Båda generationerna..
IMGP3159.jpg


c898b0d8.jpg
:)

Coola Airmans, vad är det för läderband som sitter på vintage SST:n?

Base 22 är fin, blev märkligt sugen på en vittavlad på brunt läder :hungry:
 

Bender

Cartier
Ja, Airman klockorna är speciella! Historik och utseende! Har fortfarande denna i min ägo. Den är dock på väg
ut:( En ovanlig Glycine med Felsa verk och rött datum med PAT:nr på botten från 1953-54! Köpte den av Viking för
något år sedan!

Skicka med en bild på verket också!

AvxIuNK.jpg


npHkDOT.jpg


Riktigt cool och snygg :happyhappy:
På väg ut sa du, finns köpare?
 
Topp