• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sommarkostymen kommit! Vad ska man INTE göra, byte bezel

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Nu har sommaren kostym kommit!
Vad tycks?

Nu till frågan, Vad ska man tänka på när man "bryter" loss ringen?
Har aldrig gjort detta, så man är lite nervös faktiskt.
Tips mottages gärna.

CjMmw9e.jpg
 

Apansson

Torpare
I all välmening - gå till en urmakare! :stop:
Han/hon tar inte många kronor för det och då slipper du fucka upp hela klockan av misstag!
Vet du ungefär vad det kan tänkas kosta? En sån här grej är väl sånt man vill göra ett antal gånger. Har lite varit i tankarna att köpa en annan bezel till min PO för att byta lite med. Känner jag mig själv rätt kommer jag dock vilja byta ofta...
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Vet du ungefär vad det kan tänkas kosta? En sån här grej är väl sånt man vill göra ett antal gånger. Har lite varit i tankarna att köpa en annan bezel till min PO för att byta lite med. Känner jag mig själv rätt kommer jag dock vilja byta ofta...


Samma sak här.. ska man då lägga 300:- för byte varje gång tröttnar man nog snart..
 

POO

Panerai
Aldrig provat på en Omega men annars brukar det vara typ så lätt som det faktiskt verkar. In med eggen så brukar den lossna, ibland kan ett litet bändande behövas. "Fucka upp" hela klockan är nog svår och skicka den till Omega onödigt.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Ska tydligen vara lätt på en vanlig Seamaster, men svårare på en PO.
Båda urmakarna påpekade detta.
Hittar ingen video på "ovan sidan" där dom gör det på en PO.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är den bara dit-tryckt så bänder du lätt bort den med exempelvis en Victorinox-kniv, alternativt en smörkniv i plast. Det luriga är sällan att få bort en bezel, utan att få dit den igen. :D
Med bända menar jag att du trycker in kniven i glipan. Det brukar räcka för stt få en större glipa och därefter tar du smörkniven som är ännu bredare. Då poppar den loss. På så sätt behöver du inte bända och riskera repor i boetten.

På de jag har bytt så har jag lagt den mellan två böcker och tryckt med mitt knä för att trycka den på plats igen. :) funkar dock inte med mycket kupade glas.

Tejpa boetten med eltejp innan du ger dig på den. Bör poängtera att jag inte gjort det på någon PO.
 

Anti

Cartier
Tror brorsan har någon gammal fejk PO liggandes hemma någonstans, kan skicka över den om du behöver träna lite innan du kör på the real deal;)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Satan i gatan, gör det hos en urmakare. Har fortfarande känslor för min gamla PO :)


Skickas från min iPhone
 
Topp