• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sommarkostymen kommit! Vad ska man INTE göra, byte bezel

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Har studerat, kliat mig i nacken, putsat, pillat, funderat och till sist känt lite på den.
Känner mig så jäkla sugen på att klämma dit den.
Kanske ska ta en öl först för att förenkla beslutet och öka på modet?
 

jabla

Sarlacc
Har studerat, kliat mig i nacken, putsat, pillat, funderat och till sist känt lite på den.
Känner mig så jäkla sugen på att klämma dit den.
Kanske ska ta en öl först för att förenkla beslutet och öka på modet?
Försökte med min pre Bond SMP och misslyckades när klickfjädern till vridringen pajat och det var samma sak där, Carlssons ur försökte och jag tvivlar inte på att de hade kompetensen att avgöra om den behövde skickas till Omegaservice för att fixa det. Du kan ju höra med säljaren av vridringen hur han gjorde. Som nämnts tidigare är Rolex rena barnleken jämfört andra klockor.
 
Jag har bytt bezel på ett antal klockor dock ingen omega. Men en sak kan jag säga bestämt! glöm alla knivar och verktyg i stål när du är nybörjare. Hur försiktig du än är blir det märken efter dessa.
Ett tips är att använda en smörkniv i hårdplast. Ett annat tips är, åk ner till urmakaren och betala för att han visar dig hur du gör första gången. Därefter kan du göra det själv nästa gång.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Ska åka ner vid 10 idag. Dom ska kolla alla packningar och trycka den. Ska samtidigt gulla lite med urmakaren för att få en snabbkurs. :)

Smörkniv?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Kan man tänka sig att man skulle kunna använda en starkare fiskelina? Lägga en ögla runt bezeln och sedan lyfta? Linan lär ju hålla och den är samtidigt tillräckligt tunn för att komma in emellan bezel och boett?

Som sagt, har inte provat själv, men det kan ju vara värt ett försök och utan risk för att repa eller skada klockan... :pompus:
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Var nere hos carlssons ur precis och dom är tveksamma till att byta den. Urmakaren hade inne klockan och tittade. Skulle få vänta till efter helgen för att få tillbaka klockan.
Nöjde mig med översyn och provtryckning så länge.
Får fundera och klura i helgen.
Är det någon på här som gjort det på en PO?
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Var nere hos carlssons ur precis och dom är tveksamma till att byta den. Urmakaren hade inne klockan och tittade. Skulle få vänta till efter helgen för att få tillbaka klockan.
Nöjde mig med översyn och provtryckning så länge.
Får fundera och klura i helgen.
Är det någon på här som gjort det på en PO?

Varför var de tveksamma?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Urmakaren hade aldrig bytt på en PO så han visste inte riktigt om hans verktyg passade osv.
Dom ville ha 300kr för att försöka...
 
Topp