• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

BOTL

Panerai
Måste börja laga vardagsmaten lite seriösare samt förenkla matlagningen när vi har lite gäster.
Vad har ni för rekommendationer på inköp och erfarenheter?
Vakuumpackare är ett måste och sån finns redan i hushållet. En OBH Nordica https://www.obhnordica.se/produkter/for-koket/vakuumforpackare-sous-vide/food-sealer-prestige

Det finns två sätt,
Cirkulator eller vattenugn. Jämnast är att använda cirkulator så vattnet pumpas runt och förenklar tillagning av lite större mängder. Dessa har jag läst gott om.


Länk Anova: http://anovaculinary.com/pages/specs
Länk Sansaire: http://sansaire.com/
 

BOTL

Panerai
Tydligen har Teknikmagasinet börjat sälja dessa rackare.

Slog till och första försöket är igång
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Veratio

Cartier
Skitkul! Sugen jag med, har kollat och läst en hel del. På Flashback (ja, jag vet...) finns en lång tråd, tror den hette "Vi som lagar mat med sous vide" eller något sånt, finns mycket matnyttigt där. Ska köpa en, men jag har köpförbud hemma just nu. Men när vi kommer hem från USA, då jäklar!

Gillar den modellen du köpte, det är den jag har tittat på också. Snygg och fått bra kritik. Håll oss uppdaterade!
 

BOTL

Panerai
Skitkul! Sugen jag med, har kollat och läst en hel del. På Flashback (ja, jag vet...) finns en lång tråd, tror den hette "Vi som lagar mat med sous vide" eller något sånt, finns mycket matnyttigt där. Ska köpa en, men jag har köpförbud hemma just nu. Men när vi kommer hem från USA, då jäklar!

Gillar den modellen du köpte, det är den jag har tittat på också. Snygg och fått bra kritik. Håll oss uppdaterade!

Själva maskinen har inte en hög finish, man känner att passformen på saker och ting inte heller är så bra men för 2000 så är mina krav på utseendet inte allt för höga.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ziplockpåsar som sänks i vatten funkar ypperligt för hemma sous vide. Skulle inte köpa en vaakmaskin enbart för detta syfte..
 

BOTL

Panerai

Problemet med den du länkar till är att den inte cirkulerar vattnet och beroende på hur mycket du har i badet så kan det bli så att allt inte tillagas. Denna klarar av upp till 21 liter och cirkulerar 3L/min.

Jag har aldrig ätit en bättre tillagad kyckling. Det doftar ljuvligt och dragonen har gift sig perfekt. Som persier är kycklig förmodligen det jag ätit mest av alla proteiner och detta var magiskt.
Brännaren jag har är för vek för palla ge kycklingen en yta men en minut på varje sida i pannan gav den en fin yta. Detta rekommenderas starkt.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Thorn

Friends of KS
Problemet med den du länkar till är att den inte cirkulerar vattnet och beroende på hur mycket du har i badet så kan det bli så att allt inte tillagas. Denna klarar av upp till 21 liter och cirkulerar 3L/min.

Jag har aldrig ätit en bättre tillagad kyckling. Det doftar ljuvligt och dragonen har gift sig perfekt. Som persier är kycklig förmodligen det jag ätit mest av alla proteiner och detta var magiskt.
Brännaren jag har är för vek för palla ge kycklingen en yta men en minut på varje sida i pannan gav den en fin yta. Detta rekommenderas starkt.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Den ska ha cirkulator. 9 liters kapacitet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ziplockpåsar som sänks i vatten funkar ypperligt för hemma sous vide. Skulle inte köpa en vaakmaskin enbart för detta syfte..
Sorry det lät drygt.. Trodde postaren ovan frågade om en vaakummaskin. Kanske borde ha kollat hans länk först. :)

Ser fram emot fler inlägg. Klart trevligt sätt att tillaga mat.
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Ser härligt ut @BOTL ! Hur lång tid tog det? Temp? Är det rätt ordning att steka på kyllingen efter badet, eller blev det bara så? Lagar du i en plasthink!?:wideyed:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ser härligt ut @BOTL ! Hur lång tid tog det? Temp? Är det rätt ordning att steka på kyllingen efter badet, eller blev det bara så? Lagar du i en plasthink!?:wideyed:
Man steker på det till slut då köttet sällan ser vidare aptitligt ut efter att ha värmts till rätt stekgrad i vatten. Sen så är det ganska trevligt att få en stekyta.
 

BOTL

Panerai
Ser härligt ut @BOTL ! Hur lång tid tog det? Temp? Är det rätt ordning att steka på kyllingen efter badet, eller blev det bara så? Lagar du i en plasthink!?:wideyed:

Det där är min gamla proteinhink. Behållare som behållare, det som är bra med denna maskin.

Jag ställde in den på 64C, två timmar och man ska ge den en yta. Hur bestämmer du själv, populärast är med en stor brännare.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Behövs inte en massa grejer för att lyckats. Jag har kört med vanliga plastpåsar eller bett om att få köttbiten vacuumpackad i köttdisken . Nu senast i helgen, färdig vacuumpackad lammstek. 6-7 timmar i 62 graders vattenbad i ugnen och sen en dryg timme på grillen i låg temperatur. Kanonbra resultat, mört, härlig färg och massor med smak.
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Man steker på det till slut då köttet sällan ser vidare aptitligt ut efter att ha värmts till rätt stekgrad i vatten. Sen så är det ganska trevligt att få en stekyta.
Håller med, jag tänker bara att när man kör t.ex. en hel entrecote i ugnen så steker man på den innan. Men ordningen kanske inte spelar någon roll när den ligger i vattenbad. Har själv en ångugn, den bleka färgen påminner om när jag lagar till kött i den.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Håller med, jag tänker bara att när man kör t.ex. en hel entrecote i ugnen så steker man på den innan. Men ordningen kanske inte spelar någon roll när den ligger i vattenbad. Har själv en ångugn, den bleka färgen påminner om när jag lagar till kött i den.
Tror det kan bli småläskigt att steka yta först och sen smygvärma det länge. Iofs har jag inte testat men jag kan inte se någon nytta i att börja i den änden. :)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Förvisso inte riktigt sous vide men mycket snarlikt brukar göra med tjocka revben. Packa dom i grillfolie och kör dom på c:a 85 grader i ugnen i 8-10 timmar, gärna under natten. Har man en bra ugn med jämn temperaturreglering så kan man även här köra med vakuumpackade. När dom är klara i ugnen låter man dom kallna. Sen framåt kvällen är det bara att krydda och pensla på rikligt med glace och sen på grillen. Mer möra och smakrika revben finns inte.
 

MartinL

Omega
Jag skulle rekommendera en lös doppvärmare, fördelaktigt att själv välja storlek på vattenbehållaren efter hur mycket som ska tillagas. Finns ofta en mängd varianter av "food grade" plastbehållare på stormarknaden/Ikea/Biltema för småpengar. Själv köpte jag en OBH Nordica 7946 för något år sedan och är extremt nöjd. Det är sannolikt någon maskin byggd för laboratorium från början, byggd som en stridsvagn och inte alls plastig som många hushållsmaskiner för konsumentmarknaden annars kan vara. Dessutom ha de flesta stora kedjor maskinen och du kommer undan relativt billigt, mellan 2200 och 2500 kr. Andra fördelar är att både värmeelementet och cirkulationspumpen är riktigt kraftiga samt att den är hyfsat tyst när den går. Köp!

En sous vide-tråd utan är länk till www.douglasbaldwin.com räknas inte. Karln är sous vide-jesus och den enda som jag sett skriver korrekt källhänvisning till vetenskapliga artiklar enligt universitetsstandard i sina recept, bara det! Sidan innehåller allt du behöver veta om tillagningsprocesser, temperaturer, tider och hygien och säkerhet.

Stek alltid efter vattenbadet annars blir stekytan blöt och förlorar helt sin krisp och delvis sin färg. För att få ner stektemperaturen (vilket är fördelaktigt, du vill bara ha yta men inte tillagning) kan du pensla ett mycket tunt lager glukossirap innan stekning. Jag har alltid använt tokvarm stekpanna med lite olja i och det funkar bra.

Min favorit är lax tillagad vid ca 51 grader ca 30 min, galet gott och omöjligt att få till utan vattenbad. Men imorgon blir det billig icke hängmörad entrecote som jag tänkte slänga i ett halvt dygn på 54 grader, återkommer med bilder.
 

BOTL

Panerai
Idag blir det fläskfile, 2 bitar. Kameran strular på min jääävla iPhone så det går sådär att dokumentera.
Maskinen inställd på 70c och det tog cirka 20 min för den att värma vattnet från 15c. Köttet låg ute en timme och kryddades med timjan, salt och peppar och lite olivolja. Kör i vakuum och ligger nu i badet.
För att underlätta för maskinen har jag dragit folie på hinken så den kan jobba ifred utan att all värme avdunstar.
 

MartinL

Omega
Idag blir det fläskfile, 2 bitar. Kameran strular på min jääävla iPhone så det går sådär att dokumentera.
Maskinen inställd på 70c och det tog cirka 20 min för den att värma vattnet från 15c. Köttet låg ute en timme och kryddades med timjan, salt och peppar och lite olivolja. Kör i vakuum och ligger nu i badet.
För att underlätta för maskinen har jag dragit folie på hinken så den kan jobba ifred utan att all värme avdunstar.

Du får målande beskriva hur gött det blev istället för bilder! Tips, testa 65 grader i 2-3 timmar istället.
 

BOTL

Panerai
Du får målande beskriva hur gött det blev istället för bilder! Tips, testa 65 grader i 2-3 timmar istället.

Min fru och jag har lyckats bli magsjuka ett par gånger, jag vågar sällan gå ner i temp och kör alltid medium på nöt. Frugan är väldigt känslig om det "känns" som den är "rå" och därav alltid safe på temp.
 

MartinL

Omega
Min fru och jag har lyckats bli magsjuka ett par gånger, jag vågar sällan gå ner i temp och kör alltid medium på nöt. Frugan är väldigt känslig om det "känns" som den är "rå" och därav alltid safe på temp.
Magsjuka när ni kört sous vide? Personligen tycker jag både kyckling och fläsk känns helt tillagat vid 65 grader men det är ju så klart en smaksak.
 
Topp