• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

Veratio

Cartier
Nu ska vi se! Fick min Anova i fredags. Har hunnit med en bit fransyska samt tjocka revbensspjäll. Fransyskan kördes på 55,5 grader i sju timmar. Blev kanonfin, röd och vacker, som en bra rostbiff. Spjällen kördes 36 timmar på 67 grader, vilket blev aningen för länge för mig. Det var off-the-bones och jag föredrar lite mindre. 24 timmar nästa gång. Har hackat upp köttet och ska göra mig en köttmacka till lunch idag. Blir nog bra.

Nu tänkte jag bara höra med den samlade expertisen. Köpt kalkonbröstfilé, dom är väl ca 400 gram styck, samt svensk fläskytterfilé (kotlettrad) som ska vara "gourmetmörad" (antar att det är blodmarinerad). Kalkonbröstfilén tänkte jag köra 60 grader i 4-5 timmar och ytterfilén i 60 grader i 6-8 timmar. Någon som har testat eller har några andra tankar? Ska ätas marinerat och kallt!



20160603_224117.jpg


Fransyskan!




20160606_093304.jpg


Tjocka spjällen, ser så tråkiga ut när dom kommer ut ur sous viden. Men på med lite marinad och in i ugnen på grill!



20160606_095230.jpg


Blev som sagt för möra, men väldigt gott ändå!

Niclas L
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Nu ska vi se! Fick min Anova i fredags. Har hunnit med en bit fransyska samt tjocka revbensspjäll. Fransyskan kördes på 55,5 grader i sju timmar. Blev kanonfin, röd och vacker, som en bra rostbiff. Spjällen kördes 36 timmar på 67 grader, vilket blev aningen för länge för mig. Det var off-the-bones och jag föredrar lite mindre. 24 timmar nästa gång. Har hackat upp köttet och ska göra mig en köttmacka till lunch idag. Blir nog bra.

Nu tänkte jag bara höra med den samlade expertisen. Köpt kalkonbröstfilé, dom är väl ca 400 gram styck, samt svensk fläskytterfilé (kotlettrad) som ska vara "gourmetmörad" (antar att det är blodmarinerad). Kalkonbröstfilén tänkte jag köra 60 grader i 4-5 timmar och ytterfilén i 60 grader i 6-8 timmar. Någon som har testat eller har några andra tankar? Ska ätas marinerat och kallt!



20160603_224117.jpg


Fransyskan!




20160606_093304.jpg


Tjocka spjällen, ser så tråkiga ut när dom kommer ut ur sous viden. Men på med lite marinad och in i ugnen på grill!



20160606_095230.jpg


Blev som sagt för möra, men väldigt gott ändå!

Niclas L
Bekvämt problem ändå att kött är för mört :D

Spontant kände jag att bägge tiderna var väldigt långa? Vi körde fläskfilé för några dagar sen på 57.2 grader i två timmar och resultatet var grymt, så jag vet inte om 8 skulle pusha att skada proteinerna? Kalkonen har jag ingen uppfattning om, aldrig jobbat med det annat än att göra den helstekt :)
 

CLT

Rolex
Nu ska vi se! Fick min Anova i fredags. Har hunnit med en bit fransyska samt tjocka revbensspjäll. Fransyskan kördes på 55,5 grader i sju timmar. Blev kanonfin, röd och vacker, som en bra rostbiff. Spjällen kördes 36 timmar på 67 grader, vilket blev aningen för länge för mig. Det var off-the-bones och jag föredrar lite mindre. 24 timmar nästa gång. Har hackat upp köttet och ska göra mig en köttmacka till lunch idag. Blir nog bra.

Nu tänkte jag bara höra med den samlade expertisen. Köpt kalkonbröstfilé, dom är väl ca 400 gram styck, samt svensk fläskytterfilé (kotlettrad) som ska vara "gourmetmörad" (antar att det är blodmarinerad). Kalkonbröstfilén tänkte jag köra 60 grader i 4-5 timmar och ytterfilén i 60 grader i 6-8 timmar. Någon som har testat eller har några andra tankar? Ska ätas marinerat och kallt!



20160603_224117.jpg


Fransyskan!




20160606_093304.jpg


Tjocka spjällen, ser så tråkiga ut när dom kommer ut ur sous viden. Men på med lite marinad och in i ugnen på grill!



20160606_095230.jpg


Blev som sagt för möra, men väldigt gott ändå!

Niclas L
Du kör för länge, när tempen är genomgående i hela biten du tillagar gör dina extra 22h inte så mycket mer än att förstöra. Klart man kan köra vissa grejer 24h eller liknande, men oftast helt onödigt.
 

Veratio

Cartier
Du kör för länge, när tempen är genomgående i hela biten du tillagar gör dina extra 22h inte så mycket mer än att förstöra. Klart man kan köra vissa grejer 24h eller liknande, men oftast helt onödigt.

Experimenterar! ;-) Men fransyskan blev bra, skulle jag inte vilja ha kört kortare! Spjällen hade jag tänkt köra i 24-28 timmar, men när jag kom hem var klockan över nio på kvällen och jag orkade inte fixa dom då, så dom fick ligga kvar till på morgonen.

Men Adam, du tror alltså att jag kan köra 2 - 4 timmar på fläskytterfilén då? Ska googla igen, hittade inte så mycket tycker jag!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Experimenterar! ;-) Men fransyskan blev bra, skulle jag inte vilja ha kört kortare! Spjällen hade jag tänkt köra i 24-28 timmar, men när jag kom hem var klockan över nio på kvällen och jag orkade inte fixa dom då, så dom fick ligga kvar till på morgonen.

Men Adam, du tror alltså att jag kan köra 2 - 4 timmar på fläskytterfilén då? Ska googla igen, hittade inte så mycket tycker jag!
Sök på engelska så hittar du mer källor, men jag skulle köra en testpåse med en mindre bit och prova efter två timmar :)
 

Veratio

Cartier
Högrev, konfiterad lök, vitlök, smör. Myser för närvarande, och ska totalt ligga 48 timmar :)
image.jpeg

Längtar tills jag kommer dit. Vill köpa fin högrev och testa! Ska bort snart, men om några veckor ska det testas! Håll oss uppdaterade!

Uppdatering angående mina saker!

Kalkonbröstfilen kördes 2.5 timmar i 60c. Blev bra. Skulle ha kört den i 58 i 2 timmar istället.

Fläskytterfilen blev mör... men inte saftig. Körde för länge, mot bättre vetande på forumet här! 4.5 timmar i 60.5c. Blev gott och mört. Men mot det torra hållet.

Köpte två fläskytterfileer till. Kryddade. Vaccade. Körde i 58c i 2 timmar. Som ni sa.

Fkkin magic. Smälte i munnen. Soft juicy. Blev 100 procent perfekt. Så jäkla nöjd!
20160610_203853.jpg


Tack för tipsen! Vi testar vidare!

Fortsätt föda tråden! Jäkligt spännande för mig som är nybörjare!

Niclas L
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Längtar tills jag kommer dit. Vill köpa fin högrev och testa! Ska bort snart, men om några veckor ska det testas! Håll oss uppdaterade!

Uppdatering angående mina saker!

Kalkonbröstfilen kördes 2.5 timmar i 60c. Blev bra. Skulle ha kört den i 58 i 2 timmar istället.

Fläskytterfilen blev mör... men inte saftig. Körde för länge, mot bättre vetande på forumet här! 4.5 timmar i 60.5c. Blev gott och mört. Men mot det torra hållet.

Köpte två fläskytterfileer till. Kryddade. Vaccade. Körde i 58c i 2 timmar. Som ni sa.

Fkkin magic. Smälte i munnen. Soft juicy. Blev 100 procent perfekt. Så jäkla nöjd!
20160610_203853.jpg


Tack för tipsen! Vi testar vidare!

Fortsätt föda tråden! Jäkligt spännande för mig som är nybörjare!

Niclas L
Högreven ska serveras imorrn med lite stuvad spenat, bilder kommer :)
 

Icaras

Rolex
Hur vakuumpackar ni käket? Förstår att bättre chark-diskar kan fixa men då får det ju bli utan tillbehör.
 

Veratio

Cartier
Tänkte bara tipsa om att just nu kostar Anovas Wi-fi-variant 120 euro plus frakt (tror att min frakt var 5,5 euro). Tidigare pris var 200 euro, jag köpte min på rabatt tidigare för 150 euro. Tycker jag är ett kanonpris för en bra maskin! Nästan sugen på att köpa en till, så man kan laga flera saker samtidigt... ;)
 

Zingo

Rolex
Tänkte bara tipsa om att just nu kostar Anovas Wi-fi-variant 120 euro plus frakt (tror att min frakt var 5,5 euro). Tidigare pris var 200 euro, jag köpte min på rabatt tidigare för 150 euro. Tycker jag är ett kanonpris för en bra maskin! Nästan sugen på att köpa en till, så man kan laga flera saker samtidigt... ;)
Är det denna så finns deb för 99 euro plus frakt: https://eu.anovaculinary.com/?utm_source=hellobar&utm_medium=banner&utm_campaign=may-sale

Är den bra eller ska man betala lite mer för någon annan modell?

Edit: såg nu att det var exkl moms.
 

Zingo

Rolex
Experter, vilka märken och modeller rekommenderar ni avseende cirkulatior och vacumförslutare? Är någon värd att lägga en extra peng på eller är det bortkastade pengar för hemmabruk? Har kollat på diversesidor men vore trist att göra en miss och göra ett dåligt köp.
 

MartinL

Omega
Experter, vilka märken och modeller rekommenderar ni avseende cirkulatior och vacumförslutare? Är någon värd att lägga en extra peng på eller är det bortkastade pengar för hemmabruk? Har kollat på diversesidor men vore trist att göra en miss och göra ett dåligt köp.

Jag har en OBH immersion 7946 som funkat bra. Kraftigt värmeelement som snabbt värmer upp mycket vatten och hög byggkvalite dock är maskinen ganska stor och klumpig och det finns säker lite billigare maskiner idag. Tror det från början är en värmare för laboratorium och inte en plastig konsumentprodukt.
Köpte Anderssons billigaste vakuumpackare på NetOnNet och den har funkat bra dock är den både plastig och högljudd.
 

Veratio

Cartier
Tänkte bara tipsa om att just nu kostar Anovas Wi-fi-variant 120 euro plus frakt (tror att min frakt var 5,5 euro). Tidigare pris var 200 euro, jag köpte min på rabatt tidigare för 150 euro. Tycker jag är ett kanonpris för en bra maskin! Nästan sugen på att köpa en till, så man kan laga flera saker samtidigt... ;)

Beställde en som present igår, tillkom faktiskt moms... mycket irriterande, men inget att göra åt. Ingen frakt. Totalen blev 143 euro tror jag det var. Ändå billigare än tidigare, men inte så billigt att det var värt att skriva om. :)

Och ja, Wi-fi-varianten ja. Viktiga saker.
 

maartyn

Omega
@Veratio vet du om den skickas från USA eller EU? Tänker på om det tillkommer ännu mer moms?

Edit: Frågade i chatten och de skickas från Nederländerna så inget extra tillkommer. Det får bli en beställning, tack för tipset!
 
Senast ändrad:

Veratio

Cartier
@Veratio vet du om den skickas från USA eller EU? Tänker på om det tillkommer ännu mer moms?

Edit: Frågade i chatten och de skickas från Nederländerna så inget extra tillkommer. Det får bli en beställning, tack för tipset!

Jag gillar den maskinen, har flera bekanta som också köpt en nu! Alla är nöjda. Bra köp-stämpel! ;)

Måste prova göra fisk, har inte gjort det än!
 

Veratio

Cartier
Nu har det varit dött här för länge! Har kört oxfilé, flankstek och lammytterfilé x flera. Lammytterfilén är en favorit, utan tvekan. Mina grader och tider:

Lammytterfilé, 54,5 - 55 grader, 1 timme och 10 minuter. Helt suveränt.
Oxfilé, 56 grader, två timmar.
Flankstek, 55 - 56 grader. Tiden är lite viktigare här. Kört allt mellan 3 timmar och 15 timmar. Tio timmar blev bäst. En favorit i sous viden, den med. Billigt och grymt gott. Tror nog att man kan köra njurtapp på något liknande.

Nåväl. Högrev. Bra kvalité. 57 grader i 72 timmar. Valde 57 då jag ville köra pulled beef som blev röd-rosa. Annars har jag läst mig till att man kan köra lite högre temperatur och kortare tid.

Min trepepparsblandning (rosé, svart och grön) och flingsalt. Vaccar i en OBH Nordica-sak, billig, duger gott.

IMG-20160924-WA0010.jpg


I med påsen i sous vide, 57 grader som sagt. La i den torsdag efter jobbet. Plockade upp den ikväll. Sätter ugnen på 275 grader (max vad vår ugn klarar) och grill, högst upp. Efter en vändning så tar vi ut den.

IMG-20160924-WA0004.jpg


Ser gott ut. Men går den att pulla? ;)

IMG-20160924-WA0006.jpg


Yes!

IMG-20160924-WA0003.jpg


Picklade lite rödlök nu i eftermiddag.

IMG-20160924-WA0007.jpg



Färdiga produkten!

IMG-20160924-WA0008.jpg


Kör lite god Texas Longhornsås till. Och lite Lohmanders bea...

IMG-20160924-WA0005.jpg



Mycket nöjda, riktigt bra blev det! Lunch till måndag också... :D

Imorgon blir det mittbit av oxfilé. Vackrare, men mindre spännande. Kört en sås av skyn, med vin och monterat med smör, men den blev bara ok så jag ska fortsätta experimentera när det gäller det.

Ha en bra kväll!


Niclas L
 

Bilagor

  • IMG-20160924-WA0004.jpg
    IMG-20160924-WA0004.jpg
    96.9 KB · Visningar: 166

M021

Rolex
2-Faktor
Tillagar i princip allt på jobbet sous vide.
Ryggbiff: 58 grader 1 timma
Kyckling: 65 grader 1 timma
Short rib nöt: 75 grader 12 timmar
Fläsksida: 72 grader 12 Tim
Oxkind: 80 grader 12 Tim
Fisk, portion: 58 grader 10 min
Lam, rumpa: 58 grader 1 Tim, 20 min

Fråga från en okunnig, när du tillagar allt dessa, vad är det bästa sättet att värma upp det igen? Tänker mest vad man bör göra för att säkra att man inte tillagar proteinet igen utan bara värmer upp det till korrekt temperatur.
 

ErikGBG

Audemars
Fråga från en okunnig, när du tillagar allt dessa, vad är det bästa sättet att värma upp det igen? Tänker mest vad man bör göra för att säkra att man inte tillagar proteinet igen utan bara värmer upp det till korrekt temperatur.
Jag värmer det först en liten stund på 58 grader sous vide sen avslutar på spisen, hur man nu vill göra. Steka, grilla, bräsera etc
 
Topp