• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Fick detta set i fördelsedagspresent igår.
IMG_2443.JPG
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Flankstek är en av bitarna som gör sig bäst enligt mig! Ser jättegott ut! Grader å tid? Jag kör 54,5 i 9 - 12 timmar. Föredrar 12.
det var min hustru som körde den. 55 gr i ca 6h. Blev bra. Hon körde rödbetor innan dess. 84gr i 1,5h, sedan stekte hon dem i citronolja och smulade chevre ovanpå...
det var ca 800gr flankstek så det lär bli det hela helgen...

Blir det mörare av längre tid, eller? typ långkok...
 

ozzyozzy

Cartier
Anova kör kampanj fram till sista mars, endast 135€ för blåtandsvarianten. Jag knep en och skulle uppskatta länkar till grymma recept utöver det som redan finns i tråden. Keep em' coming!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
54,5 gr. 4h. Oxilé-filé. Hasselbackspotatis. Vitlökssmöt med tabasco. Champange. En chokladbit. Fru-fritt. Bar dottern och jag. #oidipuskomplex
IMG_2608.JPG
 

Zingo

Rolex
Jo. Tyckte ytan blev lagom. Kanske framgår dåligt på bilden. Stektes i en blandning av smör och ankfett.
IMG_2606.JPG
Jag är absolut ingen expert, delar bara med mig av min erfarenhet och det är när köttet har badat klart så klipp upp påsen och låt köttet vila i 10 min (blir då mindre blod på tallriken och köttet kommer inte komma upp i högretemp än det hade i badet när det steks). Därefter stekning i uberhet gjutjärnspanna, utan fett. Upplever att det blir enklare att få stekyta om kötet inte kokar i pannan. Kör 10 sekunder per köttets yta. Använder hela panan för att komma åt varmaste ytorna. Tranchera och ät! :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag är absolut ingen expert, delar bara med mig av min erfarenhet och det är när köttet har badat klart så klipp upp påsen och låt köttet vila i 10 min (blir då mindre blod på tallriken och köttet kommer inte komma upp i högretemp än det hade i badet när det steks). Därefter stekning i uberhet gjutjärnspanna, utan fett. Upplever att det blir enklare att få stekyta om kötet inte kokar i pannan. Kör 10 sekunder per köttets yta. Använder hela panan för att komma åt varmaste ytorna. Tranchera och ät! :)
Kör så näst gång. Återkommer med resultat. Jag stekte direkt. Nog det som var fel.
Skyller på okunskap och hungrig dotter. Gott var det i alla fall. Som dottern sa "onödigt gott"...
 

MartinL

Omega
Jag brukar pensla köttet med en blandning av olja och glukossirap innan jag steker, det sänker temperaturen som krävs för att få stekyta. Ingen idé att köra fett med smak (smör eller djurfett) när det ska efterstekas då temperaturen ska vara så hög att alla smakämnen förkolnas omedelbart. Jag skulle brynt lite smör/ankfett vid sidan av och sen hällt över köttet efter stekning.

Nu nytt ämne, grillning! Hur får man ihop det med sous vide? Jag tänker typ flankstek kanske ett dygn på 54 grader, sen snabbt på grillen på hög värme, låt den stiga några grader, och sen en hemkokt glaze som man häller på köttet efter tranchering. Fler tips?
 

Zingo

Rolex
Jag brukar pensla köttet med en blandning av olja och glukossirap innan jag steker, det sänker temperaturen som krävs för att få stekyta. Ingen idé att köra fett med smak (smör eller djurfett) när det ska efterstekas då temperaturen ska vara så hög att alla smakämnen förkolnas omedelbart. Jag skulle brynt lite smör/ankfett vid sidan av och sen hällt över köttet efter stekning.

Nu nytt ämne, grillning! Hur får man ihop det med sous vide? Jag tänker typ flankstek kanske ett dygn på 54 grader, sen snabbt på grillen på hög värme, låt den stiga några grader, och sen en hemkokt glaze som man häller på köttet efter tranchering. Fler tips?
Det lät ju riktigt farligt gott! :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Kycklingfile 63 grader i 1.15 med timjan, lime och en klick smör.
Fylld med färskost och sedan baconlindning och en sväng i pannan.
pZEhNSN.jpg
 

Veratio

Cartier
Min Anova började vibrera/låta ibland när jag hade igång den. Går att fixa med lite pill men något måste vara lite tokigt.

Mailade Anova och skickade med en film på det oljud den gör ibland. Köpt i maj förra året.

Svaret. Vi skickar en ny.

Fick den nya idag, två dagar efter mailet.

Underbar kundservice. Gillart!

IMG-20170408-WA0010.jpeg
 
Vill tipsa om att Anova har 50 dollar rabatt just nu.
Har folk valt den med bt eller wifi?
ser inte riktigt behovet av wifi.
 
Topp