• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster 005 håller inte tiden.

Davjoh91

Breitling
Hej!

Jag köpte en ny Speedmaster 005 från mywatch innan midsommar. Sparsamt använd sedan dess, inte tappat eller slagit emot den.
Men igår kväll när jag kom från jobbet såg jag att den inte stämde alls, fast jag ställde den under förmiddagen. Ställde om den igen vid 23 hugget när jag gick och la mig. När jag tittade på klockan igen vid 10 hugget stod klockan på halv 12...
Tog tid via mobilen, 60 sekunder på klockan blev bara 50 sekunder på telefonen så den verkar gå för snabbt...

Vanligt problem på denna klockan?

Vad kan detta vara?
Hur funkar garantiärenden från Omega? Det är bara att ta med mig sert och gå in till våran lokala Omega AD?
Ifall de behöver skicka den, ska jag stå för någon del av kostnaden eller ska allt ingå?

Tacksam för svar!
 

MånsT

Rolex
Låter som om den kan ha magnetiserats. Vid sådant fall kan klockan rusa, inget specifikt för just den modellen. Ta dig till en AD och förklara läget så bör de kunna avmagnetisera den!
 
Precis som @MånsT skriver så kan den ha magnetiserats (vilket ofta leder till stora gångavvikelser) eller balansspiralen "klibbat ihop" vilket också leder till kraftig gångavvikelse.

Ta med dig klockan till din närmaste AD och glöm inte ta med dig det stämplade "International Warranty"-kortet så att du kan åberopa Omegas världsgaranti. Kostnader för transport (klockan skickas nog till Swatch Group Nordic i Stockholm) är den enda kostnad som ibland kan tillkomma då du inte köpt klockan i butiken som nu får ta emot den.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

MånsT

Rolex
Kan Omega magnitiseras??? :eek:
Med tanke på alla trådar om deras superskydd som klarar Armageddon.. Men denna kanske har ett annat urverk?
Speedmaster Professional har 1861-verket vilket är en äldre design. Enbart den "nya" generationen verk från Omega har konstruerats för att motstå magnetism.
 
Kan Omega magnitiseras??? :eek:
Med tanke på alla trådar om deras superskydd som klarar Armageddon.. Men denna kanske har ett annat urverk?

Omega kaliber 1861/1863 är en legendarisk, manuell (handuppdragen) mekanisk kaliber som Omega utvecklade tillsammans med Lemania under 1940-talet under benämningen 27 CHRO C12. Den har sedan dess bara förändrats ytterst blygsamt med den största förändringen år 1968 då kolumnhjulet försvann. Omega har medvetet valt att endast revidera verket i ytterst små steg då det finns en önskan att behålla kalibern så nära originalet som möjligt. Det innebär att urverket saknar all modern teknik och följdaktligen inte är skyddad mot magnetism på en nivå motsvarande Omegas moderna manufakturkalibrar. Urverket innehåller 234 komponenter och är ändå, likt de flesta kronografkalibrar, ganska komplext så det finns ett och annat som kan gå fel såklart. Kaliber 1861/1863 tillverkas numera av Breguet exklusivt för Omega.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Davjoh91

Breitling
Tusen tack för alla svar!
Vad jag vet har jag inte varit i kontakt med en "redig" magnet, men klockan brukar användas / ligga bredvid en telefon och laptop. Kan det vara en källa för magnetism?
Är det dumt att använda när den skenar? Ska på 60-års skiva ikväll och skulle vara trist att vara klocklös!
Får springa in till AD på måndag och se vad de säger. Trist att bli av med klockan i några (?) veckor dock...
 

Zingo

Rolex
Tusen tack för alla svar!
Vad jag vet har jag inte varit i kontakt med en "redig" magnet, men klockan brukar användas / ligga bredvid en telefon och laptop. Kan det vara en källa för magnetism?
Är det dumt att använda när den skenar? Ska på 60-års skiva ikväll och skulle vara trist att vara klocklös!
Får springa in till AD på måndag och se vad de säger. Trist att bli av med klockan i några (?) veckor dock...
Kan ju bli ett utmärkt tillfälle att komplettera med en klocka till! :)
 

MånsT

Rolex
Tusen tack för alla svar!
Vad jag vet har jag inte varit i kontakt med en "redig" magnet, men klockan brukar användas / ligga bredvid en telefon och laptop. Kan det vara en källa för magnetism?
Är det dumt att använda när den skenar? Ska på 60-års skiva ikväll och skulle vara trist att vara klocklös!
Får springa in till AD på måndag och se vad de säger. Trist att bli av med klockan i några (?) veckor dock...
Mobiltelefoner, laptops och starka högtalare är tre konkreta exempel där vardagliga magneter finns. Givetvis finns det fler men dem tre är saker som många är i kontakt med.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Ett vanligt misstag som jag märker hos bekanta är att klockan inte är helt uppdragen utan går på tom fjäder som enbart dragit upp av rotorn så att de går runt men med dålig kraft. Hade en Speedmaster som kunde både rusa och släpa om den var odragen.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Mailade till my watch nu. Allt de sa var att jag skulle besöka min AD.

"GARANTI OCH ÅNGERRÄTT HOS MYWATCH
Har du ingen auktoriserad butik i din närhet? Inga problem, skicka klockan till oss så ombesörjer vi garantiärendet åt dig med tillverkaren. Officiella garantier gäller vanligtvis 24 månader eller längre och världsgarantin omfattar tillverknings och materialfel."
 

MånsT

Rolex
Mailade till my watch nu. Allt de sa var att jag skulle besöka min AD.

men enklast är nog att besöka AD men räkna med fraktkostnad
Om du ska skicka klockan till Swatch Group Nordic i Stockholm så skicka den själv. Gjorde samma sak i veckan, ADn rådde mig att göra det själv då de tog 300kr i avgift för det. Postade själv till adressen jag fick av ADn för 35kr...
 

JohnDoe

Rolex
Om du ska skicka klockan till Swatch Group Nordic i Stockholm så skicka den själv. Gjorde samma sak i veckan, ADn rådde mig att göra det själv då de tog 300kr i avgift för det. Postade själv till adressen jag fick av ADn för 35kr...
Postade för 35kr? Det var billigt. Inte någon värdepost då antar jag.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Bergströms Gbg tog inget betalt av mig för att skicka till Swatch Group och dom var mycket hjälpsamma och tillmötesgående. Men dom kanske gör skillnad på om man som jag har cert utfärdat av svensk AD mot vad man nu får från Mywatch ?
 

noeLLY

Cartier
Bergströms Gbg tog inget betalt av mig för att skicka till Swatch Group och dom var mycket hjälpsamma och tillmötesgående. Men dom kanske gör skillnad på om man som jag har cert utfärdat av svensk AD mot vad man nu får från Mywatch ?
Jo för svenska cert kommer inte från gråhandel och de flesta urbutikerna i Sverige känner varandra.
 

MånsT

Rolex
Jag hade en automatisk, men jag vet att den vanliga är manuell. Oavsett så tror jag att en svag fjäder ger samma effekt?
Har också hört att sämre uppdragning ger sämre tidhållning men inte så extremt som 10 sekund per minut. Magnetism låter som den mer troliga boven.
 

Daniel J

Omega
Reklamerar man till swatch group så skivkar dom ut emballage med betald frakt samt felanmälan.
Sedan tsr det 5-10 veckor innan klockan kommee tillbaka på samma sätt.

Så kan inte AD fixa på plats kontaktar su swatch group i dtockholm via mail och förklarar problemet.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Det är inte dålig uppdragning om det är så mycket som 10 min per timme. Skulle kunna blivit magnetiserad. Vet inte vart du bor men om den är magnetiserad så kan väl din lokala urmakare demagnetisera den gratis eller för en ringa kostnad om du är en trevlig typ. Saken är den att ska du skicka den till swatch group så lär det ta ett antal veckor. Om jag var du och hade möjligheten skulle jag först utesluta att den magnetiserats hos lokal urmakare. Visar det sig att det inte hjälper så sänd den till swatch group i sthlm.
 

Davjoh91

Breitling
Tack för alla svar.
MyWatch rekommenderade mig att besöka min lokala ad, ifall jag inte har tillgång till någon går det lika bra att skicka den till dom. Men då jag bor bara några minuter från ad så smyger jag in till dem på måndag för att få ett utlåtande. Hoppas på att kunna få hjälp på plats!
 
Topp