Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Speedmaster 321 -63-66 frågor.

Diskussion i 'Vintage' startad av antikmartin, 28 december 2015.

1. antikmartin
    Trådstartare

antikmartin Stadsbo

Från:
    Hudiksvall
    Hej. Har börjat leta speedmaster från främst 63-64 men skulle behöva lite hjälp innan jag går vidare i sökandet

Enligt vad jag har läst fanns -62 och ev 63? 105.002 med 38.6 mm boett och raka bandbyglar
    Sedan -63 kom 105.003 med 39.7 mm och fortfarande raka bandbyglar
    Och 63 kom tydligen också 105.012 med asymmetriska bandbyglar
    Texten Professional skulle enligt vad jag läst dykt upp först sommaren -65 ,och då bara på 105.012 av dessa modeller , stämmer det ?
    Vad skiljer i övrigt mellan dessa referens nummer utseende mässigt och vad är ungefärlig skillnad i pris mellan de olika vid liknande skick ?

Patrik J gillar detta.
  2. inox

inox Friends of KS

Boetten är samma på alla med raka bandhorn (tom 105.003). Tachymeterringen sticker utanför boetten på dessa så det är den man mäter när man anger boettmåttet. Ringen är 38,6 på de tidiga 2915 med rostfri ring och 39,7 på övriga.
    Tryckknapparna är också mindre på de tidiga referenserna.
    Ref tom 105.002 har silverfärgad glasring (rehaut), 105.012 och senare svart.
    Det är inte främst bandhornen som är asymmetriska på senare referenser utan boetten iom att den har kronskydd mellan tryckknapp och krona på vardera sida. Detta gör att måttet från tachymeterringen på motsatt sida till yttersta delen av boetten, kronskydden, nu ökat.
    Bandhornen på dessa skiljer sig främst från de tidigare genom att de har en tydlig fasning.
    105.012, precis som du skriver den första referensen med denna boett, finns både med och utan "professional" på tavlan.

NiklasArvid, frere, Stomatologen och 1 annan gillar detta.
  3. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Kan ju vara värt att nämna, om du letar årsklocka, att BÅDE 105.003 och 105.012 släpptes 1964, 105.012 till och med före 105.003, enligt MWO. De sista 105.002 lär ha hunnit in på 1964 och det finns säkert 2998 från 1963.
    Angående texten "Professional" så har den, enligt samma källa, alltid funnits på 105.012, även om det verkar råda en del oklarheter om detta. :)

NiklasArvid, Stomatologen och inox gillar detta.
  4. inox

inox Friends of KS

Feltänkt av mig. Är sent nu. Visste det var nåt med texten, blandade bort mig lite. Moon Watch Only får väl sägas vara det närmaste sanningen man kommer.

NiklasArvid och Patrik J gillar detta.
  5. inox

inox Friends of KS

Ska dessutom stå att 105.003 och senare har svart rehaut, ser nu att jag hoppade över den referensen.

6. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    De riktigt tidiga hade bara "Swiss Made" utan T. Att Professional skulle ha dykt upp -65 var tydligen någon slags efterhandskonstruktion för att sätta det i samband med Nasa.

NiklasArvid och inox gillar detta.
  7. antikmartin
    Trådstartare

antikmartin Stadsbo

Från:
    Hudiksvall
    Tack för svaren.
    Ja det lutar åt en årsklocka -64 , och försöker väl ta reda på lite mer innan så det mesta blir rätt till slut
    Annars då, hade Omega lika dålig koll på delarna som Rolex på den tiden dvs så man kan hitta modeller med en typ av boett, lock från närliggande år och annat modellnummer och slutligen ett serienummer på verket som inte stämmer med baklockets tex -64 eller var de noggranna på sånt ?

Patrik J gillar detta.
  8. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Ungefär lika usla som Rolex, skulle jag tro. Tänk på att tillägget -64 inte är en årsstämpel utan en del av referensnumret. Och serienumren är notoriskt opålitliga. En 105.012-63 kan du nog vara rätt säker på att den är från 1964.

9. antikmartin
    Trådstartare

antikmartin Stadsbo

Från:
    Hudiksvall
    Ok. Tack igen.
    Skall ev titta på en 321a i morgon