• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster (igen)...

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,
Har en tid funderat på att addera en Speedmaster (Månen) till samlingen. Jag tvekar dock, och undrar lite hur ni ser på saken?
Min syn på Speedmastern;
+ Tidlös design som förutom limiterade upplagor aldrig förändras
+ Solitt urverk
+ En fantastisk historik
+ Prisvärd för att uttrycka det milt, ännu mer så om man kör begagnat
+ Funkar med alla möjliga armbandsalternativ
All good? Well...
- För mycket "första klocka" och för vanlig (borde inte spela så stor roll, men unik är den ju inte)?
- Tidlös design - väldigt rak. Hur snabbt kommer jag att ledsna på denna?
Borde vara enkelt med så mycket på plussidan, men jag tvekar ändå. Finns en limiterad på Luxorywatches som jag är lite sugen på - jag vet att LE är lite slöseri men den sticker ändå ut liite tänker jag...

Rörig post detta men vad säger ni?
 
Senast ändrad:

M021

Rolex
2-Faktor
En klassisk.speedmaster uppskatta att jag nästan mer än en rolex Subject när jag ser en på armen. Klart den är ett billigare val, men känns på något vis som ett mer medvetet val. Mindre status och mer för att det är en trevlig klocka.
 

mega

Rolex
Köpte en ny Speedy för ett par år sedan och kommer nog aldrig göra mig av med den. Som sagt, mycket klocka för pengarna. Jag tycker den ser grym ut, väldigt toolig. Allting är snyggt på den klockan, visarna, baksida etc. utan att för den skull sticka ut.
Den är enligt utsago ganska vanlig, men i praktiken är det väldigt sällan man ser dom, iaf jag, och jag åker runt en del i storstockholm.
Tänk på att den har manuellt verk som måste dras upp varje dag (älskar det) samt att den inte är speciellt vattentät.
Jag röstar på KÖP!
 

mega

Rolex
Finns ganska ofta begagnade också, köp en sådan om du känner dig osäker, du kan enkelt sälja den sen.
Kolla in dessa visare:
speedmaster4.jpg


Och baksidan... mums... Ingenting kan gå fel med denna klocka!

Omega Speedmaster Pro 1971 III 2.JPG
 
D

Deleted member 1154

Guest
Speedmaster är en klassiker som sagt, och "för vanlig" är den inte. Däremot måste du välja nytt eller vintage spåret. Men det ultimata som jag tycker du ska fundera över är hur sitter den på just din arm, storlek, vikt m.m. för det är där som det avgörs (tycker jag) om det blir en keeper eller inte, men sitter den bra och du gillar den är det inte mycket att tveka på
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
All good? Well...
- För mycket "första klocka" och för vanlig (borde inte spela så stor roll, men unik är den ju inte)?
- Tidlös design - väldigt rak. Hur snabbt kommer jag att ledsna på denna?

Klart du ska ha en klassisk speedy, tycker den är ett roligare val än en Sub.
Tidlös design tröttnar man inte på, men köp en vintage 145.022 så får du lite trevlig patina.
 

Operator

Omega
Jag köpte min i januari i år, inte ångrat mig en sekund. Hade tänkt att jag skulle byta band på den och ha några olika och byta emellan - men så har det inte blivit, har den på originallänken hela tiden. Uppskattar också, faktiskt, att den har manuellt verk - blir lite kvalitetstid dagligen med klockan när den dras upp ;). Tittade en del på olika LE, men valde att plocka ut en ny "vanlig" månklocka (311.30.42.30.01.005) från AD.
Jag säger köp!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Pojkar och flickor, är det någon större skillnad mellan 311.30.42.30.01.005 och 311.30.42.30.01.006? De verkar rocka olika kalibrar? 006 kör safir, 005 plexi. 006 är ett par tusenlappar dyrare också...

Ge mig råd! :)
 

Icaras

Rolex
Pojkar och flickor, är det någon större skillnad mellan 311.30.42.30.01.005 och 311.30.42.30.01.006? De verkar rocka olika kalibrar? 006 kör safir, 005 plexi. 006 är ett par tusenlappar dyrare också...

Ge mig råd! :)
006 är gamla 3573 och 005 är 3570. Googla, finns massor av info.

Det är samma urverk bara det att 3573 (006) är snyggare dekorerat på grund av glasbaksidan, vilket också är anledningen till det högre listpriset.

För övrigt så har ju designen ändrats ett par gånger genom åren, men överlag ser den i princip likadan ut, bortsett från CK2915
 
Senast ändrad:

Ryttaren

Rolex
Bara att köra!

Det kan vara så att Speedyn är den klocka jag uppskattar mest av alla jag haft trots att det är en av de billigare. Däremot är jag inte lika säker på att jag skulle vara lika fäst vid en ny utan jag tror att det är just patinan på en äldre jag fastnat för. (-71:a)

Att det tog så länge innan jag skaffade en var för att jag var säker på att 42mm skulle vara för stort, men tycker det funkar bra trots mina tunnare handleder på 165mm.

Foto 2015-07-20 19 06 45.jpg
 
Senast ändrad:

M021

Rolex
2-Faktor
Ursäkta autocorrect i mitt tidigare inlägg. Som påpekas, kör på en vintage pre-moon. Kommer med största sannolikhet bli en Keeper. För egen del den enda klockan som sitter säkert. Kan du hitta med länk så har du den skönaste flexlänken som någonsin gjorts:)
Min 105.002


DSC_0174.JPG
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Hej,
Har en tid funderat på att addera en Speedmaster (Månen) till samlingen. Jag tvekar dock, och undrar lite hur ni ser på saken?
Min syn på Speedmastern;
+ Tidlös design som förutom limiterade upplagor aldrig förändras
+ Solitt urverk
+ En fantastisk historik
+ Prisvärd för att uttrycka det milt, ännu mer så om man kör begagnat
+ Funkar med alla möjliga armbandsalternativ
All good? Well...
- För mycket "första klocka" och för vanlig (borde inte spela så stor roll, men unik är den ju inte)?
- Tidlös design - väldigt rak. Hur snabbt kommer jag att ledsna på denna?
Borde vara enkelt med så mycket på plussidan, men jag tvekar ändå. Finns en limiterad på Luxorywatches som jag är lite sugen på - jag vet att LE är lite slöseri men den sticker ändå ut liite tänker jag...

Rörig post detta men vad säger ni?
Det finns 2 aspekter till som talar för att du definitivt inte ska tveka
- Bara det att du fått upp ögonen för en Speedy, en klocka som sett i princip lika dan ut i decennier, gör att du inte kommer att tröttna. Du har mao redan köpt tidlösheten.
- Sen är det inte omöjligt att du har en dragning åt vintage;), inte helt ovanligt bland de som uppskattar Speedyn. Om så är fallet så fyller den en funktion även här. Köp en ny Speedy, på med ett snyggt läder eller racingband och du får mycket vintagekänsla på armen.
 

mega

Rolex
Jag får nog gå lite mot strömmen just med denna klocka. Jag gillar kontrasten mellan dom (krit)vita indexen och visarna gentemot den svarta tavlan. Jag är all in för vintage, men just speedyn är så fräsch och krispig när den är "ny" så jag skulle hellre köpa ny än vintage (där det vita har gulnat/patinerat).
 

Molgan

Cartier
Jag får nog gå lite mot strömmen just med denna klocka. Jag gillar kontrasten mellan dom (krit)vita indexen och visarna gentemot den svarta tavlan. Jag är all in för vintage, men just speedyn är så fräsch och krispig när den är "ny" så jag skulle hellre köpa ny än vintage (där det vita har gulnat/patinerat).

Som regel är visarna bytta på en vintage, men tavlan är original.
Jag tycker det är utmärkt då visarna är vitmålade och det ser aldrig så miss-matchat ut som på en sub som fått visarna bytta men inte tavlan, det ser helt fel ut.

Vintage hela vägen, som tidigare nämnts, Speedyn behöver dessutom inte vara från 69 för att se "vintage" ut, det räcker lätt med dryga 20 år så har den den rätta looken.
 

Stab Ein

Omega
Jag säger köp! Jag hade liknande funderingar i flera år och det enda jag ångrar nu är att jag dröjde till för två månader sen med att skaffa en. Du kan inte göra fel, oavsett om du väljer en 60-talare eller en helt ny.
Även en sprillans ny Speedmaster Pro har en fantastisk vintage-air över sig, utan att behöva fejkpatinerade index eller retrodesign. Den bara är, och det har den varit i snart 60 år.

(Dagens obligatoriska wristshot)

karta.JPG
 
Senast ändrad:

RollEks

Breitling
Lånar denna tråd lite då jag själv har bestämt mig för att införskaffa en Speedmaster Moonwatch men har svårt att bestämma mig om jag ska satsa på en ny(are) eller en vintage. Det kommer i vilket fall bli min första dyrare klocka.
Fördelar vintage:
* Mer karaktär, historia och "själ".
*Oväsentlig värdeminskning, kanske till och med värdeökning?
Fördelar ny:
*Känns pålitligare som daglig klocka, man behöver inte vara rädd att ha den i regn, osv..
*Känns som det finns många minor i vintage-djungeln för en okunnig
Det enda jag är allergisk mot är den övertydliga "first watch worn on the moon"-ingraveringen på baksidan. Jag föredrar dom tidigare med bara sjöhäst-logan. Kan man få modifiera modellen med en äldre Omega-baksida? Uppskattar om någon kunde hjälpa en nybörjare som mig i valet och kvalet...
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Lånar denna tråd lite då jag själv har bestämt mig för att införskaffa en Speedmaster Moonwatch men har svårt att bestämma mig om jag ska satsa på en ny(are) eller en vintage. Det kommer i vilket fall bli min första dyrare klocka.
Fördelar vintage:
* Mer karaktär, historia och "själ".
*Oväsentlig värdeminskning, kanske till och med värdeökning?
Fördelar ny:
*Känns pålitligare som daglig klocka, man behöver inte vara rädd att ha den i regn, osv..
*Känns som det finns många minor i vintage-djungeln för en okunnig
Det enda jag är allergisk mot är den övertydliga "first watch worn on the moon"-ingraveringen på baksidan. Jag föredrar dom tidigare med bara sjöhäst-logan. Kan man få modifiera modellen med en äldre Omega-baksida? Uppskattar om någon kunde hjälpa en nybörjare som mig i valet och kvalet...
Hej! Mycket fin klocka du har bestämt dig för, när det gäller årgång är det helt upp till dig att bestämma vad du vill ha. Om du inte tycker om baksidan så finns ju alltid glasbaksida, det kan ju vara något att kika på! Håll koll på köp och sälj. (Har på känn att det kanske dyker upp någon där snart ;)) lycka till med jakten!
 

Erikberg

Cartier
2-Faktor
Köpte för några veckor sen och jag är fortfarande lyrisk! Just att den funkar med hur många olika armband som helst gör nog den svår att tröttna på. Uppdragningen varje morgon är dagens höjdpunkt!
image.jpg

Se så underbar! :)
Håller med. Köpte en Speedy som kom med läderband och tycker det är riktigt snyggt. Sneglar nu på att komplettera med ett moccaband från Bas and Lokes.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med. Köpte en Speedy som kom med läderband och tycker det är riktigt snyggt. Sneglar nu på att komplettera med ett moccaband från Bas and Lokes.
Håll utkik imorrn... Fick hem ett brunt mocca idag som åker på Speedyn imorrn:)
För övrigt vill jag bara säga att baksidan är i mitt tycke stencool!
"Flight qualified by NASA" liksom..:)
 
Topp